Wpis z mikrobloga

Ahoj. Z dwa lata temu dowiedziałem się od policjanta RD, że w przypadku skrzyżowania z sygnalizatorem świetlnym S-3 i na ten przypadek jechania pasem, którego dotyczy skręt w lewo, można zawracać, jeśli na sygnalizatorze pulsuje / miga żółte światło.

Jedyne co teraz znalazłem to info z wikipedii bez danych źródłowych:

sygnał żółty pulsujący – ostrzega o zwiększonym ryzyku niebezpieczeństwa oraz o zmianie organizacji ruchu – w tej sytuacji należy stosować się do znaków drogowych, a w przypadku ich braku, odwołać się do kodeksu ruchu drogowego.

To by w zupełności wystarczyło, ale w samej ustawie nie potrafię znaleźć takiego zapisu. Jest jedynie:
Migający lub stały sygnał żółty umieszczony na przeszkodzie albo migający sygnał żółty nadawany przez sygnalizator ostrzegają o występującym niebezpieczeństwie lub utrudnieniu ruchu oraz nakazują zachowanie szczególnej ostrożności.

Przepisy w tym przypadku się zmieniły? Ktoś, coś?

#ruchdrogowy #polskiedrogi #prawojazdy
  • 5
@JohnMarkII na zdrowy rozum: sygnalizator S-3 ma zapewnić bezkolizyjny przyjazd przez skrzyżowanie. Stąd też osobne do zwracania jak i zakaz zwracania na strzałce w lewo. Ale jak światła pulsują, to nie ma takiego zapewnienia. Stąd i zakaz zwracania traci sens.
@talee nie potrafię tego znaleźć w ustawie. Zachowanie szczególnej ostrożności nie oznacza, że sygnalizacja nie działa. Chociażby taki zapis, że sygnalizacja nadająca pulsujące żółte światło oznacza, że ta nie działa. Jeśli cała nie działa, żadne światło nie jest nadawane to wiadomo, że wtedy znaki drogowe i ogólne przepisy RD
@JohnMarkII:

To nie jest wyrażone w ustawie wprost.

Po pierwsze

PORD Art. 5.1.3 Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Po drugie

Rozoprządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych.

$72.1.3 Umieszczona na znaku F-10 lub F-11 strzałka zezwalająca na skręcanie w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem B-23 lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3.

§ 87. 1.2.