Wpis z mikrobloga

Polska posiadała swoja flotę "piracką".

Kaprzy, to dowódcy uzbrojonych statków handlowych, walczący na morzu na własny koszt i ryzyko w służbie swego mocodawcy. Mocodawca zapewniał kaprowi ochronę prawną (w tym prawo do noszenia na statku jego bandery) oraz prawo do zachowania większości zysków.

W Polsce pierwszą flotę kaperską zorganizował król Kazimierz Jagiellończyk w 1456 roku podczas wojny trzynastoletniej z zakonem krzyżackim. System ten stosowali również Zygmunt Stary, Zygmunt August (w tym celu została utworzona specjalna Komisja Morska) i Stefan Batory, angażując nie tylko armatorów gdańskich, ale i angielskich, szkockich, duńskich czy holenderskich. Gdańsk na własną rękę organizował flotę kaperską w ramach Hanzy – najsłynniejszym kaprem gdańskim był Paweł Beneke.
Kaperstwo było jednak dla mocodawców ryzykownym rozwiązaniem z powodu nieprzewidywalności działań załóg kaperskich, które często przekraczały swoje uprawnienia, a nawet atakowały okręty neutralne czy sojusznicze. Również ich lojalność była niepewna.

Ostatecznie kaperstwo, tak jak i cała idea korsarstwa, zostało zakazane w 1856 r. na mocy traktatu paryskiego.

Bitwa pod Oliwą, obraz Stefana Płużańskiego

#gdansk
#gdansknieznany
#blacksails
Invalidus - Polska posiadała swoja flotę "piracką". 

Kaprzy, to dowódcy uzbrojonyc...

źródło: comment_ZcaVyry6aS4gvRLjGfgC65dBX4MXUcyQ.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz