Wpis z mikrobloga

Chińczycy coraz pewniej stąpają po czarnym ladzie.

W 2015 roku Chińczycy podpisali kontrakt z małym afrykańskim państewkiem - Dżibuti - na otwarcie w tym kraju bazy wojskowej. Obecnie ta baza wygląda tak. Część z was zapyta pewnie: "Baza w Dżibu... co?" Otóż Dżibuti leży nad cieśniną Bab al-Mandab, zwaną także "bramą łez". Ta cieśnina jest "pomostem" między Afryką i Azją. Jej szerokość w najwęższym miejscu wynosi zaledwie 26 km. Dokładnie w okolicach tego najwęższego przejścia znajduje się chińska baza wojskowa. Dodatkowo, kilka dni temu została otwarta ok. 750 kilometrowa linia kolejowa, która połączyła Dżibuti z Etiopią. Oczywiście linia ta została wybudowana przez chińskie przedsiębiorstwo. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ten kto kontroluje tę cieśninę kontroluje w zasadzie ruch przez kanał sueski, gdyż wszystkie statki, które płyną z Suezu muszą pokonać "bramę łez".

#syria #afryka #bliskiwschod #geopolityka - dorzucam kilka tagów niekoniecznie bezpośredniego związanych, ale na pewno obserwujący te tagi będą zainteresowani tą wiadomością
JanLaguna - Chińczycy coraz pewniej stąpają po czarnym ladzie.

W 2015 roku Chińczy...

źródło: comment_QJ93jW9wdndXpqVZlb3ZQ2WTcLgAUy0D.jpg

Pobierz
  • 37
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@JanLaguna: O tej linii kolejowej czytałem nie tak dawno temu
http://interpresspai.pl/pl/?option=com_k2&view=item&id=4619

Nowe połączenie zostało wybudowane za kwotę 3,4 mld dolarów przez China Railway wspólnie z China Tumugongcheng Group Company Ltd. i sfinansowane w 70 proc. przez The Export-Import Bank of China.


Etiopska gospodarka rozwija się najszybciej na świecie, w ubiegłym roku wzrost PKB osiągnął 10,2 proc., lecz ze względu na częste susze kraj wciąż boryka się z olbrzymimi przeszkodami. Właśnie
  • Odpowiedz
@JanLaguna: co to znaczy, że "kontroluje"? Statki tamtędy przepływające mają jakieś w związku z tym trudności? A jeśli nie ma trudności, to co daje ta "kontrola"? Pytam zupełnie poważnie. Już któryś raz czytam, że jakiś kraj kontroluje jakiś obszar, ale nigdy się nie doczytałem do i-co-z-tego.
  • Odpowiedz
@mahestro: Chodziło mi o ewentualne trudności a nie o obecne, realne trudności, bo takich nie ma - obecnie statki przepływają swobodnie. Kanał sueski to jedna z najważniejszych morskich dróg świata - najkrótsza trasa z Europy do Indii. Chiny budując tam bazę wzmacniają swoją pozycję. Baza może, na wypadek konfliktu zbrojnego, albo napięcia międzynarodowego stanowić zaplecze logistyczne np. dla blokady cieśniny. Jeżeli doszłoby do takiej blokady to ucierpiałaby na tym nawet
  • Odpowiedz
@Bunkier: pozwolę sobie dopytać: czyli jeśli Chiny kontrolują ten obszar i się pokłócą z USA, to wtedy zablokują ruch morski w tamtym miejscu? I wtedy co, jak jakiś statek cywilny będzie chciał uparcie przepłynąć to go zatopią?

@JanLaguna
  • Odpowiedz
@mahestro: trochę inaczej, w wypadku blokady morskiej pewnie by tak mogło być i statki by zmniejszały ryzyko i obieraly trasę dookoła Afryki. Zobacz sobie np cieśninę malakka, tez ma duże znaczenie strategiczne.
  • Odpowiedz