Mirki, macie już dosyć długich i ciemnych wieczorów? Jeśli tak to mam dla was dobrą wiadomość. Dzisiaj jest dzień szczególny, bowiem nastąpi najwcześniejszy zachód Słońca w tym roku.
Tak, tak - dziś Słońce zajdzie we Wrocławiu o 15:46:48, a jutro o 15:46:52, całe 4 sekundy później. Dzień od "strony wieczornej" zacznie się wreszcie wydłużać!
Jednak od "strony porannej" dzień nadal się skraca (o około minutę dziennie) i ten trend odwróci się dopiero 1 stycznia, kiedy Słońce we Wrocławiu wstanie o 7:53:26 - całe 3 sekundy wcześniej niż w Sylwestra. Wtedy jednak co wieczór Słońce będzie już zachodzić minutę później. Najkrótszy dzień będzie 21 grudnia.
Ale dlaczego tak się dzieje, to znaczy, dlaczego w dniu przesilenia zimowego nie występuje ani najwcześniejszy zachód Słońca, ani najpóźniejszy wschód Słońca?
Tak, tak - dziś Słońce zajdzie we Wrocławiu o 15:46:48, a jutro o 15:46:52, całe 4 sekundy później. Dzień od "strony wieczornej" zacznie się wreszcie wydłużać!
Jednak od "strony porannej" dzień nadal się skraca (o około minutę dziennie) i ten trend odwróci się dopiero 1 stycznia, kiedy Słońce we Wrocławiu wstanie o 7:53:26 - całe 3 sekundy wcześniej niż w Sylwestra. Wtedy jednak co wieczór Słońce będzie już zachodzić minutę później. Najkrótszy dzień będzie 21 grudnia.
Ale dlaczego tak się dzieje, to znaczy, dlaczego w dniu przesilenia zimowego nie występuje ani najwcześniejszy zachód Słońca, ani najpóźniejszy wschód Słońca?
Eurocopter X³
Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik. Głównym założeniem projektowym było obniżenie prędkości obrotowej głównego wirnika w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego – podobnie jak w Rotodyne, X-49 czy S-72. Pierwszy lot odbył się 6 września 2010 roku. 12 maja 2011 osiągnięto prędkość 430km/h (232kts) przy użyciu mniej jak 80% dostępnej mocy. Po zainstalowaniu dodatkowej owiewki do głównego wirnika X³ osiągnął prędkość 472km/h (255kts) w locie poziomym oraz 487km/h (263kts) w płytkim locie nurkowym stając się tym samym najszybszym na świecie wiropłatem zespolonym bez napędu odrzutowego. Po udanych testach i zakończeniu lotów badawczych płatowiec trafił w 2014r do Musée de l’air et de l’espace. Na podstawie X³ Airbus Helicopters prowadzi obecnie projekt RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft – szybki i opłacalny