
Najlepsze przeloty w Rajdzie Finlandii

Najlepsze przeloty w Rajdzie Finlandii
z- 88
- #
- #
- #
Najlepsze przeloty w Rajdzie Finlandii
zMyślisz o klasyku? Boisz się trzymać majątek w piniąszkach? Lubisz zapach benzyny? Nie masz czasu, żeby w spokoju usiąść i... poczytać ogłoszenia? A może po prostu kochasz lata 80/90'?
zPo końcu ery prototypów Grupy C, przyszła pora na coś nieco przyziemnego. Od 1994 roku, konstruktorzy chcący startować w 24-godzinnym maratonie musieli wystawić samochód z homologacją drogową w minimalnej ilości 25 sztuk. Oto historia powstania Mercedesa CLK-GTR, Porsche 911 GT1, czy Nissana R390.
zPięć mistrzowskich tytułów Fangio nie pobitych przez niemal 50 lat, wycofanie się Mercedesa ze sportów motorowych na trzy dekady, czy też auta, które przypominały obudowany silnik z wąskimi, niemal rowerowymi kółkami - o wszystkim przeczytacie w tym artykule!
zHistoria wypełniona ciekawostkami o legendzie z Woking. Brak ABS-u, kontroli trakcji, czy nawet wspomagania hamulców. W zamian wolnossące V12 o mocy 627 koni mechanicznych i centralna pozycja za kierownicą - jak w bolidach Formuły 1. Prawdziwy, bezpośredni supersamochód.
zCzyli trochę historii o dominacji Lancii, pierwszych układach anti-lag system, zaawansowanych napędach AWD od Mitsubishi, czy też legendarnym kierowcy z mottem "if in doubt, flat out!"
zGrupa C dała fanom sportów motorowych jedną z najciekawszych dekad w historii wyścigów długodystansowych. O tym, jak na prostej Mulsanne auta rozpędzały się do 400 km/h, silniki Wankla od Mazdy zostały zakazane gdyż były zbyt dobre i jak Porsche zbudowało pierwszą, dwusprzęgłową skrzynię biegów.
zPo 1988 roku i usunięciu ze stawki silników turbodoładowanych, przyszła era 3,5-litrowych, wolnossących jednostek. Była to również era rozwoju w kontekście zaawansowanych technologi - dwusrzpęgłowe skrzynie biegów, aktywne zawieszenie, kilkustopniowa kontrola trakcji czy też ABS.
zJeśli mowa o latach 80. to trzeba wręcz wspomnieć o DTM - serii, która na przekór motorsportowym trendom tej dekady nie postawiła na turbodoładowanie i ogromne moce. I mimo to, jej popularność nie była dużo mniejsza od Grupy B, WSC czy Formuły 1 w tym samym okresie.
zLata 80-te, Formuła 1 i krzyk mody na turbo - co mogło wyjść z tego połączenia? Odpowiedź brzmi: prawie 1500 koni mechanicznych osiąganych przez 5,5 bara ciśnienia doładowania, wojna o efekt przypowierzchniowy, pierwsze monokoki z włókna węglowego oraz ostatnie, sprytne konstrukcje Colina Chapmana.
zNo i były wtedy najmocniejsze silniki, specjalne opony, a i tak dzisiejsze bolidy objeżdżają z łatwością.
Hachi-roku to pierwsze tanie, tylnonapędowe auto, które dzięki swoim właściwościom jezdnym "udriftowało" kraj kwitnącej wiśni. Co łączy ten samochód z Keichii Tsuchiyą, Initial D, driftem i touge? Czy naprawdę istniał 4A-GE zdolny rozkręcić się do 11 tysięcy obrotów?
zGrupa B to klasa homologowanych samochodów, które w WRC zrobiły nie lada zamieszanie - wdrożenie na stałe napędu na cztery koła, moce niemal dwukrotnie większe niż dzisiaj, a także zebrane żniwo w postaci kierowców, pilotów i widzów.
zEkshibicjonista
od 29.05.2020
Rocznica
od 31.10.2023
Wykop.pl