Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko293
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

Vivec
Vivec

Vivec

Dołączył 10 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj

To konto jest obecnie zbanowane.

  • Akcje 5276
  • Znaleziska 924
  • Mikroblog 4352
  • Obserwujący 24
  • Obserwowane 34
Vivec
Vivec
Vivec 28.01.2017, 17:34:38
  • 6
3 719 - 1 = 3 718

Tytuł: Time Travel: A History
Autor: James Gleick
Gatunek:
Vivec - 3 719 - 1 = 3 718

Tytuł: Time Travel: A History
Autor: James Gleick
Gatune...

źródło: comment_wD9Q6KMl9gWSGy7fHb94ai14fDmjaOVj.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 24.01.2017, 16:45:29
  • 10
3 733 - 1 = 3 732

Tytuł: Incandescence
Autor: Greg Egan
Gatunek:
Vivec - 3 733 - 1 = 3 732

Tytuł: Incandescence
Autor: Greg Egan
Gatunek: Fantastyk...

źródło: comment_S2kUOD9mIlRnpkTYZoMR7wlNKZyCcU4i.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Wiedmolol
Wiedmolol
Wiedmolol
24.01.2017, 18:03:19
  • 2
związku z tym, że nie jest to najbezpieczniejsze miejsce, to bohaterowie powieści szybko stają przed niebezpieczeństwem grożącym całej ich cywilizacji, któremu zapobiec można tylko dzięki szybkiemu sformułowaniu tej teorii.


@Vivec: Brzmi podobnie jak sytuacja Trisolaran z Three-Body Problem. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Dodaję na listę "do przeczytania".

Swoją drogą to robisz bardzo fajne wpisy pod tym tagiem. Takie mniej znane, ale bardzo ciekawie brzmiące SF/Fantasy. Szanuję.
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
24.01.2017, 18:13:46
  • 2
@Wiedmolol:

Takie mniej znane, ale bardzo ciekawie brzmiące SF/Fantasy.


A co innego mi zostało jak większość znanych już przeczytałem? :P
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 21.01.2017, 17:16:32
  • 15
3 740 - 1 = 3 739

Tytuł: Summa Technologiae
Autor: Stanisław Lem
Gatunek:
Vivec - 3 740 - 1 = 3 739

Tytuł: Summa Technologiae
Autor: Stanisław Lem
Gatunek...

źródło: comment_INuFdQ8Y2v4pcNE2UiHUqRdxB8BrQXnF.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

349

Wojna lewicy z nauką(art. po angielsku)

Wojna lewicy z nauką(art. po angielsku)

Choć dużo się mówi o grzechach prawicy w stosunku do nauki, to nie mają one większego na nią wpływu. To działania lewicy hamują badania, uciszają naukowców czy pozbawiają ich finansowań. TL;DR w pierwszym komentarzu.

Vivec
z
city-journal.org
dodany: 03.01.2017, 16:44:26
  • 115
  • #
    swiat
  • #
    nauka
  • #
    4konserwy
  • #
    neuropa
  • #
    publicystyka
  • #
    polityka
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
03.01.2017, 16:44:27
  • 203
TL;DR

Większość z zarzutów, które stawia autor:
- Sprzeciw wobec modyfikowanej żywności, co hamuje badania które mogły doprowadzić do drugiej zielonej rewolucji i pomóc wykarmić Afrykę;
- Kampania aktywistów praw zwierząt przeciwko badaniom medycznym, które już zostały skrępowane i zostaną całkowicie zrujnowane jeśli aktywiści dopną swego;
- Opór środowisk akademickich wobec studiowania genetycznych uwarunkowań ludzkich zachowań, który doprowadził do odcięcia wielu socjologów od najnowszych badań w genetyce i neurobiologii oraz zniechęcił do debat na ten temat;
  • 34
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Vivec
Vivec
Vivec
Autor
03.01.2017, 19:12:36
  • 2
@giku: autor porusza tę kwestię w artykule, czytałeś?
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
03.01.2017, 19:33:46
  • 5
@devs: przypominam, że to nie ja stawiam te zarzuty tylko autor artykułu. Nie muszę się z nim w 100% procentach zgadzać by uznać, że warto się nim podzielić.

Mnie bys pewnie nazwał lewakiem, a w pełni popieram wszystkie prace z zakresu genetyki


Tak samo jak nie każdy prawak jest kreacjonistą, ale to raczej w tym środowisku będziesz takich ludzi szukał. I nie mam w zwyczaju wyzywać nikogo od lewaków więc nie bój
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
03.01.2017, 19:35:32
  • 2
Afryki nigdy nie wykarmisz. Dasz żywność miliardom


@telpan: nie chodzi o dawanie żywności, a danie możliwości efektywnego jej wyprodukowania Afrykańczykom.
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
03.01.2017, 19:57:01
  • 3
Tu widać właśnie głupotę w podziale na lewice i prawice. Jedna lewica taka jak Greenpeace jest przeciw GMO itp. a druga lewica, propagowana np. przez neuropę jest pro GMO i tak dalej. I tak samo prawica jest przeciwko GMO. bez sensu trochę ten artykuł, a przynajmniej jego opis tutaj na Wykopie.


@JakisTakiNick: jak sam przyznajesz wśród środowisk lewicowych jest opór przeciwko GMO, to że nie wszyscy lewicowcy tak uważają nie
Vivec
Vivec
Vivec 03.01.2017, 15:51:24
  • 13
3 803 - 1 = 3 802

Tytuł: Peryferal
Autor: William Gibson
Gatunek:
Vivec - 3 803 - 1 = 3 802

Tytuł: Peryferal
Autor: William Gibson
Gatunek: Fantas...

źródło: comment_qQD7bTEKUEZdz1uE1ABxl9QsUkrT5SLr.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

MysGG
MysGG
MysGG
03.01.2017, 20:23:15
  • 1
@Vivec: @AshesOfTheSun: też jest taka ciężka jak trylogia Neuromancera?
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
03.01.2017, 20:26:19
  • 1
@MysGG: powiem tak: styl autora z tego co pamiętam(Neuromancera czytałem kilka lat temu) jest taki sam, więc jeśli z tym miałeś problem, to tu jest podobnie. Mimo to jednak Peryferala czytało mi się lepiej.
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 28.12.2016, 19:13:07
  • 8
3 824 - 1 = 3 823

Tytuł: Jesuit Science and Republic of Letters
Autor: Mordechai Feingold(red.)
Gatunek
Vivec - 3 824 - 1 = 3 823

Tytuł: Jesuit Science and Republic of Letters
Autor: Mo...

źródło: comment_HiCUitQso9Mjz8HkWU5c56xL5zkwLfnO.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

646

Średniowiecze nie było okresem zacofania i zabobonów

Średniowiecze nie było okresem zacofania i zabobonów

[Od 11:55] To że ludzie w średniowieczu uważali Ziemię za płaską, wymyślono dopiero w XIX wieku. Tak samo ma się rzekome zwalczanie przez kościół wszelkiej wynalazczości. Polecam całą serię. Obala wiele dzisiejszych zabobonów.

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 22.12.2016, 08:03:13
  • 244
  • #
    nauka
  • #
    historia
  • #
    sredniowiecze
  • #
    ciekawostki
  • #
    kosciol
  • #
    chrzescijanstwo
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 16:50:55
  • 7
@dob3k:

Wiekszosc wynalazkow sredniowiecza mialo charakter militarny. Ich przydatnosc poza wojnami i podbojami byla znikoma badz zadna. Wszystkie inne niestety blokowal glownie kosciol. Zarowno na plaszczyznie spolecznej jak i naukowej.


Średniowieczu zawdzięczamy m.in. prawo spadających ciał, prawo Greshmana, pierwsze prawo Newtona, definicję ruchu jednostajnego, chwilowej prędkości, ruchu jednostajnie przyśpieszonego, pojęcie impetu i siły ciężkości, wyjaśnienie powstawania tęczy, to że może istnieć próżnia, inne światy, Ziemia posiadać dobowy ruch, pojęcie prawa wojny, prawo do obalenia tyrana, prawa człowieka, prawo międzynarodowe, okulary, mechaniczne zegary, korporacje,
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 17:07:01
  • 3
@Tical25:

Swoją drogą istnieje teoria, że zastój nauki względem Europy w Chinach w czasie gdy u nas był renesans, jest spowodowany tym, że nie prowadzono u nich badań nad optyką i nie wynaleziono szkieł powiększających i mikroskopów, przez co nie mogli prowadzić bardziej zaawansowanych badań, na przykład nad bakteriami.


Ja bym cofnął się jeszcze wcześniej i za problemy Chin z nauką obwinił to, że nie mieli swojego Euklidesa i Arystotelesa.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 17:23:05
  • 5
@Zawulon:

Naprawdę jesteś aż tak ciemny i nie wiesz o tym, że każdy wykształcony człowiek wiedział o kulistości Ziemi?


Nie tylko wykształceni ludzie to wiedzieli. Np. w zbiorze niemieckich kazań z XIV wieku wspomniane jest mimochodem, że Ziemia jest okrągła jak jabłko, bez jakichkolwiek wyjaśnień oczekując, że chłopi wiedzą co to
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 17:28:20
  • 2
@janusz-zawiercie: ciekawe, że autor tego fragmentu nie podał żadnego źródła tych rewelacji...
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 17:43:55
  • 1
że odwoływanie się do Starożytnych Greków jako przyczyny dominacji Zachodu, to powszechna opinia, ale jednocześnie błędna.


@ornamentny_wukop: toteż nic takiego nie sugeruję. Przyczyn dominacji Europy można by wymienić kilka, jednym z ważniejszych była by technika(jak już pisałem, to odrębna od nauki rzecz), a w tym względzie Europejczycy nie odziedziczyli powszechnej w starożytnej Grecji niechęci do praktycznych wynalazków.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 17:55:12
  • 0
@jakubito: ucięło mi słowo, miało być "natchniona" hipoteza. Arystarch był pitagorejczykiem i jego hipoteza była raczej religijnej natury, a nie naukowej.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 18:07:32
  • 0
@jakubito: wg zalinkowanego przez ciebie artykułu obliczenia te pochodziły z innego traktatu i nie miały związku z heliocentrycznym modelem. Dotyczyły rozmiarów i odległości między Słońcem, Ziemią i Księżycem. Natomiast o jego jego hipotezie wiemy tylko tyle co przekazał nam Archimedes. Nie wiemy jakie argumenty podawał(i czy jakiekolwiek) na poparcie swojego modelu, a trudno bez nich poważnie traktować tak rewolucyjne hipotezy.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 18:18:31
  • 4
@thethreatisreal: wyjasniełem to już w tym poście. W skrócie św. Tomasz opierał swoje zdanie o kobietach na pracach greckich uczonych.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 18:34:58
  • 6
@milo1000: @pyroraptor: nikt nigdy nie liczył aniołów ani diabłów na ostrzu szpilki. To oświeceniowa propaganda. Radzę poczytać jak naprawdę było.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 18:49:31
  • 2
@thethreatisreal: wszyscy wykształceni ludzie uważali wtedy, że kobieta jest niedoskonałą wersją mężczyzny, a świętym został akurat z innego powodu.
Vivec
Vivec
Vivec 22.12.2016, 18:59:58
  • 4
@analboss:

Jeśli chciales studiowac filozofię to pierwsze lata obowiazkowo nalezalo spedzic na teologii, gdzie uczono wiary w jedynego boga.


Było dokładnie odwrotnie. To, żeby studiować teologię trzeba było najpierw zdać kurs z takich nauk jak geometria, arytmetyka, astronomia i muzyka oraz gramatyka, logika i retoryka.
Vivec
Vivec
Vivec 23.12.2016, 07:49:42
  • 0
@jakubito: innymi słowy, żeby uzasadnić jedną hipotezę potrzebował drugiej nieudowodnionej hipotezy. Starożytni uczeniu(podobnie jak później przeciwnicy Kopernika) nie bez powodu odrzucali te wyjaśnienie - żeby paralaksa nie była wykrywalna gwiazdy musiałyby być niezwykle daleko od Ziemi, ale wtedy te wszystkie gwiazdy musiałyby być rzędy wielkości potężniejsze i jaśniejsze niż Słońce, żebyśmy je widzieli w taki sposób jak je widzimy. Brzmiało to absurdalnie dla starożytnych uczonych(dla nas też, ale od 1835
Vivec
Vivec
Vivec 23.12.2016, 08:02:11
  • 4
@marcin-: może to brak odporności na ignorancję? Kiedy widzi się po raz tysięczny rozpowszechniane te same kłamstwa, które dzięki internetowi można sprawdzić w kilka sekund, to można się zdenerwować.
Vivec
Vivec
Vivec 23.12.2016, 12:49:09
  • 0
@jakubito:

Tak samo jak hipotezą było np. zawieszenie gwiazd na sferze niebieskiej.


Tak tylko, że po pierwsze dotyczyło to już zastanej teorii, jeśli ktoś proponuje nową teorię musi ona być w czymś lepsza od starej, żeby była wzięta na poważnie. Po drugie, sfera niebieska nie była inherentną częścią modelu geocentrycznego(a przynajmniej tak mi się wydaje postrzegali to Grecy; na pewno nie postrzegali jej tak w Renesansie), istniała możliwość, że niebiosa miały "płynny" charakter(coś jak późniejsza teoria eteru); dużo to w modelu nie zmieniało. Natomiast starożytni nie znajdywali innego wyjaśnienia dla heliocentryzmu oprócz gigantyzmu

504

Blade Runner 2049 - pierwszy zwiastun

Blade Runner 2049 - pierwszy zwiastun

Najnowszy zwiastun kontynuacji Blade Runnera z 1982 roku.

Rozpustnik
z
youtube.com
dodany: 19.12.2016, 16:18:10
  • 101
  • #
    film
  • #
    kino
  • #
    bladerunner
  • #
    rozrywka
  • #
    filmy
  • #
    zainteresowania
Vivec
Vivec
Vivec 20.12.2016, 07:21:05
  • 8
@przemomemoo: już dokładnie nie pamiętam, ale w najnowszej wersji(chyba The Final Cut?) jest sporo więcej wskazówek co do tego, że Deckard jest replikantem. Zresztą sam Ridley Scott to potwierdził.
Vivec - @przemomemoo: już dokładnie nie pamiętam, ale w najnowszej wersji(chyba The F...
Vivec
Vivec
Vivec 20.12.2016, 07:47:43
  • 1
@przemomemoo: zgadzam się. Każdy może interpretować film na swój sposób, ale są interpretacje bardziej i mniej prawdopodobne i ta o replikancie jest o wiele lepiej ugruntowana w tym co widzimy na ekranie. Natomiast nowa część zdaje się wskazywać na tą drugą interpretację co mi się mniej podoba. Choć podobno Villeneuve powiedział, że ta kwestia nie jest poruszana w filmie, więc kto wie...
Vivec
Vivec
Vivec 13.12.2016, 17:00:33
  • 14
3 872 - 1 = 3 871

Tytuł: 7EW
Autor: Neal Stephenson
Gatunek:
Vivec - 3 872 - 1 = 3 871

Tytuł: 7EW
Autor: Neal Stephenson
Gatunek: Fantastyka ...

źródło: comment_UTI7UzZURQWXllYCaCMieHLHF6ymzPl9.jpg

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

M.....u
M.....u
konto usunięte 13.12.2016, 17:03:15
  • 4
@Vivec: Dzięki wielkie! Przymierzam się właśnie do tego, czy raczej - czekam, aż wpadnie mi w łapy. ;) Stephenson nie zawodzi.
  • Odpowiedz

389

It's not he or she - it's ze: Oxford students told to use 'gender neutral...

It's not he or she - it's ze: Oxford students told to use 'gender neutral...

Postęp w natarciu! Na Oxfordzie będą zachęcać zeby nie używać zaimków on/ona ale...no właśnie co? Świat schodzi na psy

nachuyamitachata
z
oxfordtimes.co.uk
dodany: 12.12.2016, 00:51:39
  • 179
  • #
    europa
  • #
    nauka
  • #
    uk
Vivec
Vivec
Vivec 12.12.2016, 15:13:03
  • 0
@rurarz: akurat w tym przypadku wyprzedził go Greg Egan ze swoją Diasporą.
Vivec
Vivec
Vivec 07.12.2016, 16:46:44
  • 10
3 898 - 1 = 3 897

Tytuł: How Not to Network a Nation: The Uneasy History of the Soviet Internet
Autor: Benjamin Peters
Gatunek:
Vivec - 3 898 - 1 = 3 897

Tytuł: How Not to Network a Nation: The Uneasy History of ...

źródło: comment_jNHqIbHlsOWdSVu6FNiK3VLGLm8oXYbs.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec 27.11.2016, 17:40:36
  • 12
Spór o budowę układu słonecznego
(trochę się Galileuszowi oberwało, ale przecież nie bez racji)

#astronomia #nauka #historia #heheszki
Vivec - Spór o budowę układu słonecznego
(trochę się Galileuszowi oberwało, ale prze...

źródło: comment_xXxML6PLITIMfW5zjL4BtrGSbOmm6yYb.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

namrab
namrab
namrab
27.11.2016, 19:15:23
  • 1
@Vivec: Teoria względności Einsteina zakłada równoważność inercjalnych układów odniesienia. Możliwość przeniesienia Ziemi do środka Układu Słonecznego przy zachowaniu sensu i logiki systemu kopernikańskiego postulował już Tycho w szesnastym wieku.
  • Odpowiedz
ocishy
ocishy
ocishy
27.11.2016, 23:02:29
  • 0
@namrab: Szczególna
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec 26.11.2016, 18:31:04
  • 6
3 930 - 3 = 3 927

Tytuł: The Three-Body Problem
Autor: Liu Cixin
Gatunek:
Vivec - 3 930 - 3 = 3 927

Tytuł: The Three-Body Problem
Autor: Liu Cixin
Gatunek...

źródło: comment_ysKGcbbT84zX1uvAB1hFNDuIBFBRJMN1.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Vivec
Vivec
Vivec
Autor
26.11.2016, 18:56:11
  • 1
@Wiedmolol: mi też jakoś bardzo nie przeszkadzały płaskie postacie, jeśli autor pod względem konceptualnym potrafi to nadrobić to jestem w stanie mu wybaczyć, tu przeszkadzało mi to, że nastawiłem się na hard sf. Najbardziej też zawiodłem się na drugim tomie który wydał mi się trochę wtórny.
  • Odpowiedz
MysGG
MysGG
MysGG
26.11.2016, 19:10:49
  • 1
@Vivec: szkoda tylko że nie ma po polsku :\
  • Odpowiedz

1410

NOWY POCZĄTEK - film roku, dekady, gatunku SF? Wreszcie! Kinomaniak ocena 9,5

NOWY POCZĄTEK - film roku, dekady, gatunku SF? Wreszcie! Kinomaniak ocena 9,5

Reżyser: Denis Villeneuve - ten od SICARIO i ten od powstającego Blade Runner 2049. Muzyka, zdjęcia, reżyseria - Oskary mogą się posypać.

pyrrusowy_zwyciezca
z
youtube.com
dodany: 11.11.2016, 17:24:54
  • 302
  • #
    film
  • #
    sf
  • #
    dobrekino
  • #
    recenzja
  • #
    oskary2017
  • #
    rozrywka
Vivec
Vivec
Vivec 12.11.2016, 09:52:29
  • 1
Obcy, dysponujący technologią pozwalającą przemierzać galaktykę nie potrafią sklecić kilku słów w jakimś popularnym ziemskim języku ( choćby z nasłuchu przed lądowaniem) dlatego nadają po swojemu ( czyli znowu scenarzyści zakładają że kosmici to totalni debile).


@KapralJedziniak: zakładasz, że kontakt był celem przybycia obcych, ale z tego co pamiętam z opowiadania na podstawie którego film powstał, to nie tak było. Choć filmu jeszcze nie widziałem, wiec nie wiem czy tego
Vivec
Vivec
Vivec 08.11.2016, 18:51:15
  • 5
3 986 - 1 = 3 985

Tytuł: Niedokończone opowieści
Autor: J.R.R. Tolkien
Gatunek
Vivec - 3 986 - 1 = 3 985

Tytuł: Niedokończone opowieści
Autor: J.R.R. Tolkien
Gat...

źródło: comment_TzsDsyudwObbohlSseVtOeW0IJL3LWS4.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

298

Księga szkockich czarownic trafiła do sieci

Księga szkockich czarownic trafiła do sieci

350-letnia księga szkockich czarownic został opublikowana w internecie. Wymienia nazwiska i przewinienia kobiet, które oskarżone były o uprawianie czarnej magii.

HaHard
z
rmf24.pl
dodany: 28.10.2016, 21:39:38
  • 85
  • #
    swiat
  • #
    ciekawostkihistoryczne
  • #
    ciekawostki
  • #
    czarownice
  • #
    zainteresowania
  • #
    historia
Vivec
Vivec
Vivec 29.10.2016, 18:40:31
  • 8
@thethreatisreal:

UCZCIWY PROCES PRZED ŚWIĘTĄ INKWYZYCJĄ JAK W PAŃSTWACH KATOLICKICH??? Takiego bezczelnego/chamskiego/kłamliwego zdania dawno nie czytałem. Jakim trzeba być zwyrodnialcem ze spranym mózgiem żeby napisać takie coś.


Możesz się denerwować ile chcesz, ale nie zmienisz tego, że to prawda. Sądy inkwizycyjne były krokiem postępu w stosunku do tego czym były sądy świeckie. To właśnie Kościół katolicki jako pierwszy traktował oskarżenia o czary z dużą nieufnością. Tam gdzie świeckie sądy i
Vivec
Vivec
Vivec 23.10.2016, 16:23:41
  • 10
4 076 - 1 = 4 075

Tytuł: Księga Nowego Słońca
Autor: Gene Wolfe
Gatunek
Vivec - 4 076 - 1 = 4 075

Tytuł: Księga Nowego Słońca
Autor: Gene Wolfe
Gatunek: F...

źródło: comment_UYPG9h7VDugg2sXatjI157myKgYrguW0.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

336

Być może Wielki Wybuch to fikcja

Być może Wielki Wybuch to fikcja

Czyli coś z serii "astrofizycy pomylili się w obliczeniach wieku wszechświata"

konto usunięte
z
sekretynauki.pl
dodany: 18.10.2016, 20:16:13
  • 239
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    astronomia
  • #
    astrofizyka
Vivec
Vivec
Vivec 19.10.2016, 13:26:42
  • 3
W kwestii filozofów greckich glownie mozemy podziekowac ruchowi tlumaczeniowemu z czasow Abbasydow


@Ragnarokk: co ciekawe ci tłumacze to byli głównie syryjscy chrześcijanie.

I tez nie tak jednoznacznie, bo byli chrzescijanie niszczacy to dziedzictwo.


Przydałoby się wymienić jakieś przykłady, bo oprócz sprawy Galileusza(która nie jest taka czarno-biała) to nie przypominam sobie wielkich kłopotów Kościoła z nauką.
Vivec
Vivec
Vivec 19.10.2016, 15:58:56
  • 3
@Ragnarokk:

chocby Biblioteka Aleksandryjska.


Po pierwsze, trudno mówić w tym przypadku o jakiejś wielkiej stracie dla dziedzictwa naukowego skoro najprawdopodobniej dzieła w niej zebrane można było znaleźć również w innych starożytnych bibliotekach. Choć było to największa ówczesna biblioteka to przecież nie jedyna. Po drugie, nie ma wiarygodnych dowodów świadczących o tym, że gdy chrześcijański tłum w 391 r. spalił świątynię Serapisa w Aleksandrii, to biblioteka która kiedyś się tam znajdowała nadal wtedy istniała. Żadna ze starożytnych relacji dotyczących tego zdarzenia nie wspomina o bibliotece, oprócz jednej która odnosi się do niej w czasie przeszłym. Biblioteka Aleksandryjska została najprawdopodobniej zniszczona dużo wcześniej. Albo w 47 roku w pożarze spowodowanym przez wojska Juliusza Cezara albo w 273 gdy cesarz Aurelian splądrował
Vivec
Vivec
Vivec 19.10.2016, 16:03:07
  • 1
@mintor:

Jedna jaskółka wiosny nie czyni. kościół katolicki nie miał dobrego wpływu na nauke.


To co powiesz na taki przykład: wg historyka nauki Johna L. Heilbrona "Kościół przeznaczył więcej wsparcia i pomocy finansowej na rzecz rozwoju astronomii przez okres 600 lat – od późnego średniowiecza do oświecenia – niż jakakolwiek inna instytucja, a może i wszystkie instytucje razem wzięte."?

483

"Ziemia ma 10 tyś. lat. A nawet mniej" Paweł Chojecki.

"Ziemia ma 10 tyś. lat. A nawet mniej" Paweł Chojecki.

Kontrowersyjny pogląd pastora Pawła Chojeckiego bliskiego współpracownika byłego kandydata na prezydenta Mariana Kowalskiego

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 18.10.2016, 16:38:04
  • 297
  • #
    polska
  • #
    neuropa
  • #
    bekazprawakow
  • #
    heheszki
  • #
    bekaznarodowcow
  • #
    polityka
Vivec
Vivec
Vivec 19.10.2016, 13:13:05
  • 0
@text:

Mają, przynajmniej wielu.


Jeśli już to kilku i najczęściej nie są to zawodowi historycy. Natomiast zdecydowana większość historyków uważa, że taka osoba naprawdę istniała. Wikipedia to nie najlepsze źródło, ale wg mnie w tym przypadku się nadaje.
Vivec
Vivec
Vivec 12.10.2016, 16:06:58
  • 5
4 126 - 1 = 4 125

Tytuł: Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism
Autor: Alvin Plantinga
Gatunek
Vivec - 4 126 - 1 = 4 125

Tytuł: Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, ...

źródło: comment_J7JqzVB8ab3KLRL3c8s7mpDKPsbD6elZ.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

s.....e
s.....e
konto usunięte 12.10.2016, 17:03:14
  • 0
@Vivec: a orientujesz się, czy istnieje polski przekład?
  • Odpowiedz
Vivec
Vivec
Vivec
Autor
12.10.2016, 17:14:50
  • 0
@seriale: chyba nie. Wg lubimyczytac.pl po polsku tego autora są tylko dwie książki: ta którą wymieniłeś wyżej i pozycja o tytule Bóg, wolność, zło.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 22
  • Strona 15 z 22
  • >

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 17.08.2014

    Komentator
  • Rocznica
    od 12.03.2022

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 27.12.2021

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 23.03.2015

    Mikroblogger

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl