![Pan_obiektyw - Jakaś miła pani z Mercedesa stanęła na dwóch miejscach parkingowych a ...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/comment_x6vx27Fy4IIBAlcafeke2RxpRpDA4q4E,w400.jpg)
źródło: comment_x6vx27Fy4IIBAlcafeke2RxpRpDA4q4E.jpg
Pobierzźródło: comment_x6vx27Fy4IIBAlcafeke2RxpRpDA4q4E.jpg
Pobierzźródło: comment_kJkJLadXJR9lrNMPgh4NdqujXLztCBYe.jpg
Pobierzźródło: comment_145hCfYgW3sb3hGpEMRb43BRXzKOReJ8.jpg
Pobierzźródło: comment_91MS8ZQ6FucZSDTjM7E3KgWTVkqLADzS.jpg
Pobierzźródło: comment_RXDXANP20Xy6pgmBYbJrIqpr38xHanmj.jpg
PobierzRocznica
od 15.10.2022
Gadżeciarz
od 15.10.2017
Wykop.pl
Podróże
Gospodarka
Ukraina
Technologia
Motoryzacja
Sport
Rozrywka
Informacje
Ciekawostki
Przekrój rzymskiej drogi (należąca do tzw. via munita) znajdującej się w Rzymie. Datowana jest na IV wiek p.n.e.
Via munita była to rodzaj rzymskiej drogi, pokrytej i wykonanej z kamieni lub wielobocznych bloków lawy. Budowę drogi rozpoczynano od wyznaczenia jej szerokości poprzez wykopanie dwóch rowów zwanych sulci. Z tak powstałego koryta usuwano grunt rodzimy aż do napotkania skały, a więc na znacznej głębokości. Kolejnym krokiem było położenie warstwy piasku, który ubijano i profilowano. Na tak przygotowanym podłożu układano 1 lub 2 warstwy płaskich kamieni, zalewano je zaprawą cementową lub zamulona gliną. Zamiast zaprawy stosowano też popioły wulkaniczne (pucolana). Tak powstawała dolna warstwa drogi, statumen, mająca grubości 20-30 cm, dochodzącą niekiedy do 0,5 m. Statumen obramowywano krawężnikami o ciężarze od 10, 15 kg do 50 kg, miało to na celu wzmocnienie brzegów drogi. Kolejna warstwa zwana rudus lub ruderatio grubości 20-30 cm składała się z kruszonego piaskowca, tłuczonej cegły lub tłucznia kamiennego. Ubijano je starannie okutymi ubijakami z drewna. Zalewano to wszystko zaprawą o stosunku cegły tłuczonej i wapnia – 3:1.
Następnie rozpoczynano kładzenie podbudowy, której pierwszą warstwą był nucleus, to jest cement z drobnymi odłamkami kamiennymi, żużlem, glinka i piaskiem. Całość tworzyła warstwę nieprzepuszczającego wody, szczelnego betonu drobnoziarnistego. Orientacyjny skład tej pół metrowej warstwy wynosił 3 części maczki ceglanej i 2 części wapnia.
Warstwę górna, summum dorsum, stanowiły żwiry o uziarnieniu do 6 cm zwane gloren strata albo wieloboczne płytki kamienne, silicea strata.
źródło: comment_aBpGdkObaeNBO5x1QkFYP2Socs71ioxP.jpg
Pobierz