Nie. Rosja nie puściła by statków tak po prostu. Nawet kutrów czy kajaków. Rosja ma gdzieś ustalenia i umowy, robi to na co ma ochotę. Dziś nie było by dyskusji nawet.
jak tam bursztnn z przekopu, ktory mial w duzej czesci sfinansowac inwestycje? Pewnie bylo go sporo skoro przy budowie zbieraja sie poszukiwacze, ale jakos ten z wykopu gdzies sie rozplynal, przeciez to smiech ze niby znalezli oficjalnie tylko kilka kg
@fullversion: Nie, ale to nie są jakieś wymysły wyssane z palca, a deklaracje ministerstwa, które zapowiedziało 7 ton, a skończyło się na 17 kg "W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej ma się znajdować niemal 7 ton bursztynu - brzmiały sensacyjne informacje z Ministerstwa Aktywów Państwowych jeszcze latem zeszłego roku. Dzięki temu koszty przekopu miałyby się częściowo zwrócić.
Z każdą kolejną informacją na ten temat liczba ta malała. Jakiś czas później Ministerstwo Gospodarki
W Polsce jest w tej chwili 31 portów morskich, poza Elblągiem, jaki był sens wykładania ponad 2 mld na przekop do Elbląga? Jakie ma znaczenie obronne, bo przecież żeby nie robić analizy ekonomicznej pokazującej że przekop mierzeji nie ma sensu, na taką zamieniono kwalifikację tej "inwestycji".
Sugerowanie, że to ma jakieś strategiczne znaczenie, czy Rosja puści te statki czy nie.
Zrozumcie jedną rzecz. Jasne że lepiej mieć ten dostęp niż go nie mieć. Jakaś tam korzyść z tego będzie, głównie turystyczna. To nie jest tak, że ten przekop jest jakiś zły czy coś.
On po prostu nie jest niezbędny w kraju, gdzie mamy jakieś 143904 ważniejszych inwestycji NA WCZORAJ. Ten przekop topieniem pieniędzy, które można by było wydać
@jamtojest2: On nie tylko jest topieniem pieniędzy potrzebnych na wczoraj ale będzie cierniem na dupie w kolejnych latach. Ten przekop oraz odsetki od długu zaciągniętego na jego budowę generują koszty które podatnicy będą ponosić bo w życiu te parę jachtów i motorówek co nim przepłynie nie pokryją jego kosztów.
Same odsetki od tego długu przy obecnych rentownościach będą generowały 97 milionów kosztów rocznie, czyli 261 tysięcy kosztów dziennie. A to przecież
Póki co Elbląg to ściernisko ale potencjał na rozwój dzięki przekopowi jest.
@sztywnykocur: Kwestia jest taka, że przekop to za mało jeżeli chcemy rozwijać tamte okolice. Jestem przeciwko przekopowi, ale jeżeli już powstaje to rząd powinien dużo lepiej współpracować z samorządami, a wedle relacji samych samorządów ta współpraca to... no nie jest za dobra.
Szkoda, że nie ma dokładnej daty. Z chęcią przylecę na CPK i podjadę wynajętym polskim samochodem elektrycznym aby to obejrzeć. Może po drodze podskoczę jeszcze sprawdzić jak wygląda polska elektrownia atomowa i kilka ze 100k mieszkań plus. Eeech te inwestycje Partii i wychodzenie z pułapki średniego rozwoju...
@Rattlehead: tylko nie omiń którejkolwiek ze 150 obwodnic i pamiętaj o przejechaniu którymkolwiek z 20 mostów. Najlepiej tym z okolic Kozienic, który był już bohaterem 3 kampanii wyborczych, mimo, że nie istnieje.
Po raz kolejny ktoś wkleja artykuł nie czytając tekstu lub nie znając tematu. PO PIERWSZE Przekop Mierzei Wiślanej jest dla żeglugi głównie z portu w Elblągu. Ów port jest w dramatycznym stanie. To dopiero pieśń przyszłości, żeby gospodarczo ta inwestycja miała znaczenie. PO DRUGIE Żegluga z Elbląga i Zatoki Wiślanej odbywa się Nogatem do Zatoki Gdańskiej. Nikt praktycznie nie pływa po rosyjskich wodach terytorialnych. Nasi rybacy płyną czasami 8 godzin z portu
@director: Wreszcie ktoś, kto wie co mówi. Co do portu w Elblągu to w ogóle nie wiadomo kiedy dojście miałoby być pogłębiane(przecież tam nic większego nie może być obsłużone), ale wiadomo, że o przekop trzeba będzie regularnie dbać i pogłębiać. Więc ewentualne zyski to jakaś daleka daleka pieśń przyszłości, ale koszty już można szacować, bo one będą już niedługo(nie licząc tych, które ponosimy już teraz ;))
Ja #!$%@?, kolejna kasa wywalona w błoto. 2 miliardy za przekop który nie ma żadnego znaczenia gospodarczego ani strategicznego.
żeby uzmysłowić jaką kasę zmarnowaliśmy. Za 2 mld można kupić do wyboru: a) 2200 wyrzutni Javelin b) 800 wyrzutni PIORUN + 3200 pocisków. c) 230 tysięcy karabinków GROT
Jako bonus dorzucam mapę głębokości zalewu wiślanego, który jest niewiele głębszy niż basen w szkole i nic dużego tam nie wpłynie.
Przecież w tych 2 mld zawiera się przekop toru wodnego na mierzei więc nie rób z siebie idioty. Kanał będzie kopać Budimex.
@witulo: Ten tor trzeba będzie non stop utrzymywać, bo się będzie zamulał. To nie ma kompletnie żadnego sensu skoro 70km dalej jest wielki port w Gdańsku. Na dodatek port w Elblągu nie istnieje, więc ten tor można sobie wsadzić.
Jako bonus załączam zdjęcie GIGANTYCZNEGO portu w Elblągu.
2 mld złotych narazie i wiele więcej żeby zaktywizować Elbląg i nie musieć pływać przez cieśninę Pilawska? Dość wysoka cena za ten wątpliwie ekonomiczny projekt.
@superfist: Ale to przekop Mierzei Wiślanej który ma bardzo mala użyteczność ze względu na parametry. Dodatkowo maja potężnych sąsiadów w postaci Gdańska i Gdyni. Problemem jest tez fakt ze sie do nigdy nie zwróci i w związku z tym ścierwo ogłosiło ze to projekt o znaczeniu militarnym.
Przekop mierzei wiślanej jest sprzeczny z interesami Rosji. Łatwo sprawdzić kto najbardziej krytykuje tę inwestycję. Dla ułatwienia dodam: Są to te same środowiska, które krytykowały budowę Paltic Pipe i terminalu LNG w Świnoujściu. Te same środowiska nie mają nic przeciwko budowie Nord Stream, likwidacji polskiej energetyki.
W Szwecji ponad pół wieku temu wybudowano identyczny kanał żeglugowy (kanał Falsterbo), i jakoś tam wszystko dobrze funkcjonuje. A u nas lament i malkontenctwo.
W Szwecji ponad pół wieku temu wybudowano identyczny kanał żeglugowy
@Nietutejszy1988: Róznica jest taka, że Szwedzi srają pieniędzmi i mogą wydawać na głupoty, a u nas jest jeszcze trochę ważniejszych spraw do zrobienia.
@Nietutejszy1988: Ten kanał jest podobny jedynie wymiarami. Natomiast jeśli chodzi o znaczenie strategiczne i gospodarcze - w ogóle. Falsterbo miał kluczowe znaczenie dla żeglugi szwedzkiej - bo umożliwiał im, a także Duńczykom, komunikację między portami południowego wybrzeża (i Bornholmem), a północą w kierunku cieśniny Sund - po tym, jak Niemcy zaminowali przejście i przestali respektować szerokość 4 milowego pasa wód terytorialnych Szwecji. Poza tym - Falsterbo 80 lat temu wybudowano, w
@Opornik: Mimo wszystko wpływ mogłoby to mieć na większą erozję mierzei. Już samo zbudowanie tej infrastruktury spowoduje odjęcie materiału który buduje mierzeję. IMHO powinni oprócz budowania owej wyspy ptaków to zrzucać urobek z pogłębiania toru, tuż za wyjściem przekopu od strony morza, na wschód od niego, tak by ów materiał rozmywały prądy w kierunku wschodnim, dając zasilanie i materiał do dalszego budowania mierzei.
@Opornik: IMHO jak najbardziej tak. Tylko a) to kosztuje bo trzeba przewieźć dalej b) co ważniejsze ... to praca syzyfowa bo będzie rozmywane, szczególnie przy sztormach jakie mieliśmy tej zimy.
Inwestycja przyniesie pewne korzyści ekonomiczne, wymagać będzie jednak corocznych nakładów na utrzymanie toru wodnego i jego pogłębianie[65][68]. Konieczność spełnienia szeregu wymagań dotyczących utrzymania walorów przyrodniczych Zalewu spowodowała wzrost szacunkowych kosztów inwestycji z 40 mln dolarów (150–180 mln złotych zgodnie z kursem dolara w latach 90.) w latach 90., przez 215 mln złotych w roku 2004 do wartości 880 mln złotych przyjętej w szacunkach Skarbu Państwa na lata 2016–2022[69]. W 2020 roku ponownie
zwrot inwestycji nastąpi po upływie 450 lat, o ile obroty portu w Elblągu wzrosną do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostaną podwojone, tak, że roczne wpływy portu w Elblągu sięgnęłyby 2 milionów złotych[71].
@kommie: Opłaty portowe to nie jedyny zysk z inwestycji.
@protanus: Trzeba zobaczyć kto był za budową i zmarnowaniem miliardów żeby zobaczyć kto jest wrogiem Polski. Zamiast wydać na obronność wydajemy na niepotrzebne bzdury.
Przekop ten ma zerowe znaczenie zarówno strategiczne jak i ekonomiczne dla kraju. Jest to jednak duży prezent dla Elbląga, z jednej strony dobrze że tak skrajnie marginalizowane i zapomniane miasto coś dostaje od państwa, z drugiej jest wiele innych inwestycji które za te pieniądze mogłyby lepiej pomóc Elblągowi.
Jak ignorowane jest to miasto, wystarczy spojrzeć na mapę kolei co CPK, Elbląga z 120 tysięcy mieszkańców brak całkowicie na mapie i w ogóle
@GokuMK: Za tą kasę to można by zbudować spory kawałek S10, na którą czekają od 15 lat trzy województwa, i która zwiększyłaby wydatnie znaczenie inwestycyjne w ubogiej północno-zachodniej Polsce (bo jak dotychczas duże inwestycje w Polsce najchętniej lokują się na głównych drogach W-Z biegnących od granicy z Niemcami).
Komentarze (247)
najlepsze
@dymaczdusz: Na czym polega strategiczność tej inwestycji? Poprawia naszą pozycję militarną, gospodarczą, czy geopolityczną?
Z każdą kolejną informacją na ten temat liczba ta malała. Jakiś czas później Ministerstwo Gospodarki
już potwierdzone, płynie:
I jaki przekop tam zrobiono?
W Polsce jest w tej chwili 31 portów morskich, poza Elblągiem, jaki był sens wykładania ponad 2 mld na przekop do Elbląga? Jakie ma znaczenie obronne, bo przecież żeby nie robić analizy ekonomicznej pokazującej że przekop mierzeji nie ma sensu, na taką zamieniono kwalifikację tej "inwestycji".
Zrozumcie jedną rzecz. Jasne że lepiej mieć ten dostęp niż go nie mieć. Jakaś tam korzyść z tego będzie, głównie turystyczna. To nie jest tak, że ten przekop jest jakiś zły czy coś.
On po prostu nie jest niezbędny w kraju, gdzie mamy jakieś 143904 ważniejszych inwestycji NA WCZORAJ. Ten przekop topieniem pieniędzy, które można by było wydać
Same odsetki od tego długu przy obecnych rentownościach będą generowały 97 milionów kosztów rocznie, czyli 261 tysięcy kosztów dziennie. A to przecież
@sztywnykocur: Kwestia jest taka, że przekop to za mało jeżeli chcemy rozwijać tamte okolice. Jestem przeciwko przekopowi, ale jeżeli już powstaje to rząd powinien dużo lepiej współpracować z samorządami, a wedle relacji samych samorządów ta współpraca to... no nie jest za dobra.
Z chęcią przylecę na CPK i podjadę wynajętym polskim samochodem elektrycznym aby to obejrzeć.
Może po drodze podskoczę jeszcze sprawdzić jak wygląda polska elektrownia atomowa i kilka ze 100k mieszkań plus.
Eeech te inwestycje Partii i wychodzenie z pułapki średniego rozwoju...
Najlepiej tym z okolic Kozienic, który był już bohaterem 3 kampanii wyborczych, mimo, że nie istnieje.
PO PIERWSZE Przekop Mierzei Wiślanej jest dla żeglugi głównie z portu w Elblągu. Ów port jest w dramatycznym stanie. To dopiero pieśń przyszłości, żeby gospodarczo ta inwestycja miała znaczenie.
PO DRUGIE Żegluga z Elbląga i Zatoki Wiślanej odbywa się Nogatem do Zatoki Gdańskiej. Nikt praktycznie nie pływa po rosyjskich wodach terytorialnych. Nasi rybacy płyną czasami 8 godzin z portu
żeby uzmysłowić jaką kasę zmarnowaliśmy. Za 2 mld można kupić do wyboru:
a) 2200 wyrzutni Javelin
b) 800 wyrzutni PIORUN + 3200 pocisków.
c) 230 tysięcy karabinków GROT
Jako bonus dorzucam mapę głębokości zalewu wiślanego, który jest niewiele głębszy niż basen w szkole i nic dużego tam nie wpłynie.
@witulo: Ten tor trzeba będzie non stop utrzymywać, bo się będzie zamulał. To nie ma kompletnie żadnego sensu skoro 70km dalej jest wielki port w Gdańsku. Na dodatek port w Elblągu nie istnieje, więc ten tor można sobie wsadzić.
Jako bonus załączam zdjęcie GIGANTYCZNEGO portu w Elblągu.
@xaliemorph: Bo Szczecin nie leży 70km od trzeciego największego portu na Bałtyku.
Te same środowiska nie mają nic przeciwko budowie Nord Stream, likwidacji polskiej energetyki.
Komentarz usunięty przez moderatora
@mathius723: Jak średnia 2.7 to przed wpłynięciem w kajaku na zalew trza chyba sprawdzać swoje BMI by nie zaryć dupskiem po mieliźnie ;)
@Nietutejszy1988: Róznica jest taka, że Szwedzi srają pieniędzmi i mogą wydawać na głupoty, a u nas jest jeszcze trochę ważniejszych spraw do zrobienia.
@Opornik: IMHO jak najbardziej tak. Tylko a) to kosztuje bo trzeba przewieźć dalej b) co ważniejsze ... to praca syzyfowa bo będzie rozmywane, szczególnie przy sztormach jakie mieliśmy tej zimy.
@kommie: Opłaty portowe to nie jedyny zysk z inwestycji.
@kommie: nie brak opinii że...
Ale to że sobie puścimy żaglówki na bogato to inna sprawa. Pewnie mają się lokalnie tam z czego śmiać.
@Syskiev: Rozchodzi się o to, by Rosjanie ciągle żyli w niepewności - a może mamy w tym baseniku flotyllę kutrów, a może nie!
Zamiast wydać na obronność wydajemy na niepotrzebne bzdury.
Z dymem
Jak ignorowane jest to miasto, wystarczy spojrzeć na mapę kolei co CPK, Elbląga z 120 tysięcy mieszkańców brak całkowicie na mapie i w ogóle