W związku z dużą ilością informacji krążących w Internecie i na Wykopie chcę tym artykule wyjaśnić jakiej wielkości statki będą mogły przepływać do portu Elbląg wykorzystując śluzę przez Mierzeję Wiślaną i kanałem żeglugowym.
Cały projekt składający się z trzech etapów, czyli budowę śluzy wraz z wejściem do nich od strony Zatoki Gdańskiej z miejscami postojowymi, pogłębieniem kanału do Elbląga i podejścia do portu rzeką do Elbląga w tym budowa mostu obrotowego pozwalającego na przepłynięcie statków morskich o maksymalnej wielkości: długość do 100 m, szerokość 20 m i zanurzeniu 4.5 metra. Więcej tutaj https://www.portalmorski.pl/ze...
Głębokość pogłębionego toru wodnego wynosi 5 metrów. Ze względu na wymagany bezpieczny zapas wody pod stępką (ang. Under Keel Clearance -UKC), który zwykle wynosi na wodach zamkniętych ok.10% zanurzenia statku przy zachowaniu odpowiedniej bezpiecznej prędkości aby uniknąć zjawiska interakcji pomiędzy dnem statku a dnem kanału zwanego osiadaniem (ang. Squat). W przypadku tej wielkości statku, jego zanurzenia i parametrów kanału bezpieczna prędkość statku będzie wynosiła od 7 do 10 węzłów. Oczywiście im mniejsza prędkość tym osiadanie będzie mniejsze.
Potrzebne będzie wypracowanie procedur bezpiecznej żeglugi dotyczącej mijania się w kanale lub np. tak jak jest to zorganizowane np. w Kanale Sueskim czy choćby żeglugą na tym samym akwenie czyli Baltijsk- Kaliningrad tzw. konwojami.
Na wodach Morza Północnego i Bałtyku operuje kilka dużych firm żeglugowych dysponującymi małymi statkami wielozadaniowymi (ang. General Cargo) i obsługujący takie małe porty jak Elbląg.
Takimi firmami są np. norweski armator Wilson czy ESL shipping.
Przykładowymi statkami mogącymi wpływać do Elbląga są np. Wilson Wisla i Wilson Odra. Wybrałem te statki ze względu na ich nazwy odnoszące się do polskich rzek.
Dane techniczne tutaj Wilson Wisla. Ich DWT czyli jaki maksymalny ciężar ładunku mogą przewieźć to ok 2500 ton. Oczywiście biorąc pod uwagę ograniczenia zanurzenia do 4,5 metra będzie to pewnie 2300 ton (przyjęte TPC -Ton per centimeter 6 ton).
Mam nadzieje, że ten artykuł wyjaśni wiele niejasności i wraz ze statkami chętnie pewnie wpłyną jachty pełnomorskie i pomogą w rozwoju takich małych portów jak Tolkmicko, Krynica Morska czy Piaski.
![595878786141414343685578_1618824836YPaNeAJeXEt4g3W84tLr44.jpg](https://www.wykop.pl/cdn/c0834752/595878786141414343685578_1618824836YPaNeAJeXEt4g3W84tLr44.jpg)
![595878786141414343685578_1618824880UHelXS3tUIQGHOmGf4K0rX.jpg](https://www.wykop.pl/cdn/c0834752/595878786141414343685578_1618824880UHelXS3tUIQGHOmGf4K0rX.jpg)
Komentarze (267)
najlepsze
Cały projekt nie ma sensu ekonomicznego.
Przekop i port w Elblągu to kosztowna inwestycja bez większego znaczenia.
Bo wiedzą, że nasz rząd szedł do wyborów z hasłem "jeżeli cie krytykują, znaczy że robisz coś dobrze" i popierany jest przez rzeszę tłuków dla których najważniejszym hasłem jest "słychać wycie - znakomicie".
https://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Wadowice_II
Nieco mniej groteskowo nazwany MS Armia Krajowa, miał, bagatela, przeszło 70 000 ton nośności, ale to już przykład statku dużego.
https://pl.wikipedia.org/wiki/MS_Armia_Krajowa_(1991)
Dla skali, prom Polonia to przeszło 7000 ton nośności
https://pl.wikipedia.org/wiki/MF_Polonia
Wybór jednostek losowy, ale pokazuje, że ta przebudowa to mrzonka. Nachalna propaganda, która jej towarzyszy, też powinna dać ci
1b. Sam tor wodny Przekop - Elbląg projektowany jest na jednostki do 4 m zanurzenia.
Czyli z takiego WW trzeba będzie zdjąć 700 ton z 2500 DWT. W DWT są zbiorniki, paliwo, zapasy, załoga, więc okaże się, że na czysto ładunku będzie trzeba 1/3 rozładować. Pewnie najlepiej w Gdańsku.
2. Z "jachtami pełnomorskimi" bym się nie rozpędzał - na Zalewie dominują
EDIT. Sorry, 17 XD
https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/przekop-mierzei-wislanej-bursztyn-ktory-wydobyto-to-zaledwie-17-kg/bw86njh
Sam koszt tej inwestycji, nie wydaje się jakimś gigantycznym, podobnie kosztuje odcinek 50 km autostrady. Ta inwestycja zostanie na długie lata. Możliwym jest przecież rozbudowa portu w Elblągu, to oczywiste że nie będzie to gdański DCT, ale po morzach nie pływają tylko 400 metrowe kontenerowce czy jeszcze dłuższe supertankowce.
Każdy krytykuje projekt przez pryzmat stojącego za nim
Inwestowanie jest słuszne, ale pod jednym dość istotnym warunkiem: musi mieć sens. Tymczasem jedynym pożytkiem (i mz. zbyt mało eksponowanym) z tej inwestycji jest uniezależnienie się od kapryśnego sąsiada, bo Elbląg nie miał, nie ma i raczej nie będzie miał zauważalnego znaczenia dla gospodarki, choćby z powodu bliskości Gdyni.
@balrog84: To może trzeba było zbudować 50 km autostrady?
I przez długie lata będzie pochłaniać miliony.
To może lepiej było władować 2 mld w port, który ma szansę konkurować i jest nad morzem?
@ahmed_abdul: Jedyny cel wpływania z zatoki przez ten przekop jednostkami o których wspominasz, to zimowanie.
#socjalizm
@Icek_Baumann: Swoją barkę pozostawiasz na brzegu, zgodnie z instrukcją i regulaminem przekopu.
źródło: comment_1618867636WDU6vz8MvWtEmPjmnFawjW.jpg
Pobierzhttps://www.krzysztofwojczal.pl/geopolityka/europa-centralna/polska-europa-centralna/via-carpatia-i-przekop-na-mierzei-wislanej-szkodliwe-dla-polski/