W związku z dużą ilością informacji krążących w Internecie i na Wykopie chcę tym artykule wyjaśnić jakiej wielkości statki będą mogły przepływać do portu Elbląg wykorzystując śluzę przez Mierzeję Wiślaną i kanałem żeglugowym.
Cały projekt składający się z trzech etapów, czyli budowę śluzy wraz z wejściem do nich od strony Zatoki Gdańskiej z miejscami postojowymi, pogłębieniem kanału do Elbląga i podejścia do portu rzeką do Elbląga w tym budowa mostu obrotowego pozwalającego na przepłynięcie statków morskich o maksymalnej wielkości: długość do 100 m, szerokość 20 m i zanurzeniu 4.5 metra. Więcej tutaj https://www.portalmorski.pl/ze...
Głębokość pogłębionego toru wodnego wynosi 5 metrów. Ze względu na wymagany bezpieczny zapas wody pod stępką (ang. Under Keel Clearance -UKC), który zwykle wynosi na wodach zamkniętych ok.10% zanurzenia statku przy zachowaniu odpowiedniej bezpiecznej prędkości aby uniknąć zjawiska interakcji pomiędzy dnem statku a dnem kanału zwanego osiadaniem (ang. Squat). W przypadku tej wielkości statku, jego zanurzenia i parametrów kanału bezpieczna prędkość statku będzie wynosiła od 7 do 10 węzłów. Oczywiście im mniejsza prędkość tym osiadanie będzie mniejsze.
Potrzebne będzie wypracowanie procedur bezpiecznej żeglugi dotyczącej mijania się w kanale lub np. tak jak jest to zorganizowane np. w Kanale Sueskim czy choćby żeglugą na tym samym akwenie czyli Baltijsk- Kaliningrad tzw. konwojami.
Na wodach Morza Północnego i Bałtyku operuje kilka dużych firm żeglugowych dysponującymi małymi statkami wielozadaniowymi (ang. General Cargo) i obsługujący takie małe porty jak Elbląg.
Takimi firmami są np. norweski armator Wilson czy ESL shipping.
Przykładowymi statkami mogącymi wpływać do Elbląga są np. Wilson Wisla i Wilson Odra. Wybrałem te statki ze względu na ich nazwy odnoszące się do polskich rzek.
Dane techniczne tutaj Wilson Wisla. Ich DWT czyli jaki maksymalny ciężar ładunku mogą przewieźć to ok 2500 ton. Oczywiście biorąc pod uwagę ograniczenia zanurzenia do 4,5 metra będzie to pewnie 2300 ton (przyjęte TPC -Ton per centimeter 6 ton).
Mam nadzieje, że ten artykuł wyjaśni wiele niejasności i wraz ze statkami chętnie pewnie wpłyną jachty pełnomorskie i pomogą w rozwoju takich małych portów jak Tolkmicko, Krynica Morska czy Piaski.
Komentarze (267)
najlepsze
@Edek_Niemiec: One nie mają po co tam wpływać. Słuchałem kiedyś wywiadu z emerytowanym generałem i powiedział on, że wojsko nie pływa tam nawet dużymi pontonami, bo jest to bardzo niebezpieczne. Zalew jest pełny mielizn i pływać poza przygotowanymi szlakami to sobie mogą tylko kajaki czy żaglówki.
Nie porównuj sytuacji do fiordów, bo one są głębokie. Zalew ma średnią
@ksab: Żadna. Konserwator zabytków się nie zgodził.
Pisowcy serio wierzycie, że ktoś łyka taką durną propagandę?
To co wkleiłeś. to statki rzeczne i ni #!$%@? nie nadają się na otwarte morze, więc nie, nie mogą płynąć przez przekop.
https://www.vesselfinder.com/pl/vessels/WILSON-ODRA-IMO-9177882-MMSI-304010905
Turboboladzy, ruska agentura i porzyteczni idioci muszą byc dumni