Jak bardzo obciążone nauką były dzieci w dwudziestoleciu międzywojennym?
![Jak bardzo obciążone nauką były dzieci w dwudziestoleciu międzywojennym?](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_YXG48LU0oXZSq5hYirJhEsCD07LUzvPd,w300h194.jpg)
W dyskusjach na temat kondycji polskiego szkolnictwa często przywołuje się międzywojenne gimnazja, do dziś słynące z wysokiego poziomu nauczania. Okazuje się, że sto lat temu uczniowie byli obciążeni nauką podobnie jak obecnie.
![Czajna_Seczen](https://wykop.pl/cdn/c0834752/84e37b0b6a2fe6f2ac2f759fe6e987bc3fff424e7f3b9f92d3671a4579cc4097,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 54
Komentarze (54)
najlepsze
@El_Polaco: raczej nie czepiałbym się tu pierdołów, ale kiedyś nauczyciele byli elitą, dziś to ludzie którzy nie znależli nic lepszego poza pracą w budżetówce/zwaną domem wariatów
@El_Polaco: Nie chcę Ci psuć zabawy, ale w dwudziestoleciu międzywojennym były takie braki kadrowe i natłok innych problemów, że często dzieci w różnym wieku uczyły się w jednej klasie (dziesięciolatki z piętnastolatkami uczyły się czytać i liczyć), a zajęcia prowadziła z nimi
8 h przez 5 dni w tygodniu z materiałem mniejszym niż na studiach. Czy naprawdę konieczne jest bycie w szkole przez 8-10 h gdy 40% czasu to nic innego jak rekapitulacja wtórna na lekcji?
Cały system jest do wymiany, bo nie spełnia potrzeb dzisiejszych czasów. Gdy 20 lat temu zaczynałem edukację nie było takich zawodów jak deweloper aplikacji mobilnych. Kształcimy
@Rabke: Ta książka była wydana przez austro-węgierskie służby w celu siania napięć w Kongresówce, nie odbiła się szerokim echem.
Polecam książki "Jak sanacja budowała socjalizm" i "Kultura Bezdziejów". Autor tej drugiej (Antoni Wacyk) sam żył w II RP.
Dodatkowym bonusem wynikającym z posyłania dzieci do szkół jest wykorzenienie z ich umysłów samodzielnego myślenia, kwestionowania autorytetów, kreatywności i samodzielności a zaszczepienie posłuszeństwa, dyscypliny i umiejętności niewyróżniania się w grupie.
Kwestionowania autorytetów i kreatywności to już nawet nie skomentuję, bo nawet nie wiem co to w ogóle znaczy. To są dwa frazesy,
Co oznacza "znajdywanie innowacyjnych rozwiązań"? Poza tym z tekstu wynika, że szkoła uczy krytycznego myślenia. To chyba dobrze, prawda? To całkiem spoko, że człowiek zastanawia się zanim zacznie coś robić. W odwrotnym przypadku raczej mielibyśmy do czynienia z kompletnym
W rękach państwa znajdowało się 70% produkcji żelaza, 30% - węgla, 20% nafty, 50% przemysłu metalowego, itd. Państwowymi były w 93% koleje, w 39% lasy. Nadto państwo posiadało pięć monopoli - solny, spirytusowy, tytoniowy, zapałczany i loteryjny.
Ogólna wartość przedsiębiorstw państwowych dochodziła do 1/4 wartości całego majątku narodowego i nie było niemal dziedziny przemysłu w której skarb państwa nie był zaangażowany wprost lub pośrednio,
1. Żelazna kula wydrążona o ciężarze 30 kg. zanurza się w wodzie do połowy: oblicz grubość ścian kuli, przyjmując ciężar właściwy żelaza s = 7,7 (1919/20).
2. Suma sześciu pierwszych wyrazów postępu geometrycznego jest 189, a suma następnych sześciu jest 12096. Jaki to postęp? (1919/20).
3. Rozwiązać równanie (1919/20):
5 sin x + 3 sin y = 4
3 (5 sin x) – 2
To zapraszamy teraz do szkoły. Po szkole dzieciaki co robią? Mniej się ruszają niż kiedyś.