Kierowca autobusu unika kolizji na autostradzie
Od 100 km/h do 0 w 12 sekund. Kierowca autobusu zdołał wyhamować 12 tonowy autokar wiozący 50 pasażerów, gdy kierowca auta osobowego stracił kontrolę nad pojazdem i zatrzymał się na środku autostrady M40 blokując drogę.
Mesk z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 125
- Odpowiedz
Komentarze (125)
najlepsze
https://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_polskiego_autokaru_pod_Berlinem
W wyniku wypadku zginęło 14 pasażerów autokaru (dwie osoby zmarły w szpitalu), a 28 zostało rannych, w tym 17 ciężko[1]. Ponadto ciężko ranna została prowadząca samochód osobowy, oraz lekko ranny jeden z dwóch jego pasażerów. Niemieckie media podały informację, że rannych zostało 38 osób.
(...) kolizja była wynikiem nadmiernej prędkości samochodu osobowego typu W124 marki Mercedes-Benz, prowadzonego przez kobietę, która, wjeżdżając na autostradę z
I co ciekawe wcale nie jest to szczyt jego możliwości.
Ze 100km/h do zera w 8 sekund to opóźnienie 3.5m/(s*s), czyli w nomenklaturze oficjalnej jest to skuteczność hamowania równa 35%.
A wg. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów, minimalna dopuszczalna skuteczność hamowania autobusu to 50%.
Czyli innymi słowy - każdy autobus musi być w stanie wyhamować ze 100km/h w czasie krótszym
Komentarz usunięty przez moderatora
Współczynnik skuteczności hamowania to stosunek siły hamowania do masy pojazdu (czyli siły którą działa na podłoże).
Współczynnik skuteczności hamowania 100% oznacza że samochód hamuje z przeciążeniem 1.0g, czyli 9.8m/(s*s).
Dla prędkości 100km/h oznacza to drogę hamowania 39.36m.
Dla współczynnika 50% droga hamowania jest 2x dłuższa (około 79m), a dla 200% jest 2x krótsza( około 19.5m )
Zarówno dla autobusów jak i samochodów osobowych, minimalny
Dobrze, że może on liczyć na takich ludzi jak mechanicy.
I tak dalej. Taka cała gałąź przeciwdziałająca temu co stało się po naciśnięciu pedału hamulca. Nie znajde teraz przykładu na yt, ale bylo takie coś jak scena podobna do tej i takie zbliżenie na układ hamulcowy, zamrożenie sceny i wizualizacja sytuacj z różnych segmentów budowy auta, między innymi sceny z hamulcami i mechanikami. Leniwy jestem i szukać mi się nie chce, może ktoś poratuje linkiem.
Co do sytuacji, nie
@Rozpustnik: cale.
@bartja: owszem, sam podświadomie wręcz sprężałem mięśnie i dociskałem się do fotela, gdy wyhamował - spodziewając się silnego uderzenia od tyłu, od jakiegoś TIRa który już nie wyhamował...
a) nie wpasc w jakiś poslizg
b) nie miotalo ludzmi na przod jak to przy gwatownym hamowaniu
c) tym swoim lekkim hamowaniem na poczatku zapewne dal czas innym uczestnikom ruchu tuz za nim na wcisniecie hamulca i ogarniecie sytuacji.
po drugie skad wiesz ze ktos za nim byl?
po trzecie to 12 ton, wiec nawet jakby hamowal gwaltowniej to lekka osobowka by
łołołołołołołołołołołł