w osobowych na hamowaniu silnikiem jest niższe spalanie, niż na luzie, bo wynosi dokładnie 0
@Mr--A-Veed: ale na luzie zajedziesz znacznie dalej niż hamując silnikiem :) Nie wiem jaki jest bilans obu opcji, ale coraz częściej w osobówkach z automatem (tych droższych) pojawia się tryb dryfowania, który jest podobny do wrzucania luzu
@nieuczestniczewrealizacjiprojektu: Brak synchronizatorów. Biegi możesz zmieniać na dwa sposoby albo stosują podwójne sprzęgło (double clutch) albo zmieniać bez sprzęgła. Jest to bezpieczne bo nie ma ryzyka że zjeżdżając z góry wciśniesz sprzęgło i cię popchnie z górki zanim bieg załączysz. Ci co jeżdżą w transporcie wiedzą o czym mówie.
Ciekawe czy bez synchronizatorow czy to Eaton, a oni mieli taki smieszny system ze biegi zmienialy silowniki pneumatyczne a dzwignia biegow sterowala tymi silownikami, wiec dlatego mozna bylo tak robic.
@ZiumZium: Biegi zmieniane są lewarkiem, natomiast przełączniki półbiegów oraz górnej/dolnej skrzyni obsługiwane są pneumatycznie. Przekładnie obsługiwane pneumatycznie posiadają synchronizatory. Ponoć szybciej zużywają się elementy obsługiwane pneumatycznie (z synchronizatorami), niż biegi zmieniane bez sprzęgła. Na youtube są filmiki z regeneracji skrzyń Eaton-Fuller, jednak nie mogę znaleźć tego, w którym o tym wspominano.
@przemomemoo: tak tu podobnie tylko w tej skrzyni od połówek masz jedną dźwignię a od całych drugą. Też podobnie jak w ciężarówce u hioba trzeba wyczuć właściwy moment...
@Zrfirek: Nie wiem mechanikiem nie jestem, toteż pytam, ale jak widać zadać pytanie na wykopie to od razu leci czerwone. Wiem tyle że to skrzynia z klasycznego "kaczora" Kenwortha W900L i w sumie jestem ciekaw czy tylko ta ciężarówka tak miała, czy może taki był standard w dawnych czasach.
Najlepsze jest to że podczas egzaminu na CDL-A musisz robić "double clutching" bo inaczej nie zdasz. Jeśli zdajesz na automacie to w prawie jazdy masz adnotacje, że możesz tylko automatem jeździć.
A tutaj pokazane jak Fin w polskim ursusie 1614 z niezsynchronizowaną skrzynią biegów zmienia biegi bez sprzęgła, operuję dwiema dźwigniami, po lewej jest żółw-zając po prawej 1 2 3 4, ma trochę łatwiej bo pomaga sobie wzmacniaczem momentu w wyrównywaniu prędkości obrotowych. A u nas płaczą że bez zgrzytu to biegu nie zmienisz.
W fordzie escordzie poszła mi linka sprzęgła jak byłem w trasie. Bez problemu bez sprzęgła dojechałem do celu i nawet wróciłem. To był mój pierwszy raz i wszystko robiłem zgodnie ze wskazówkami ojca który mi pokazywał jak to robić jak kiedyś jechaliśmy na wakacje. "kiedyś Ci się to przyda" no i się przydało :)
W wiekszosci skrzyn eaton fuller sprzeglo sie blokuje wyzej 6 biegu, na egzaminie na zawodowe prawo jazdy w USA musisz pokazac ze plynnie potrafisz zmieniac biegi bez sprzegla, na redukcje zwracaja najbardziej.
@SokMalinowYwButelcEpoCzystej: Dodatkowo często występuje clutch-brake. Przy pełnym wciśnięciu sprzęgła unieruchamia ono wałek pośredni skrzyni biegów, aby można było wrzucić bieg i ruszyć. Wałek ten może się kręcić jeszcze przez parę sekund po wrzuceniu luzu i wciśnięciu sprzęgła.
Taka rozkmina. Przyjmuje sie powszechnie ze jazda na zbyt niskich obrotach szkodzi trwalosci silnika. Trudno sie z tym niezgodzic - jesli ktos przyspiesza z gazem w podlodze od 30km/h na czworce to instyktownie czuc ze cos jest nie tak. Jako jedna z konsekwencji takiej jazdy podaje sie szybsze zuzycie panewek korbowodow z powodu dzialajacej na nie rzekomo wiekszej sily niz przy normalnych (wyzszych) obrotach. Z tym trudno mi sie zgodzic i nijak
Nigdy się w to głębiej nie wtajemniczałem, ale problem sobie wyobrażam następująco: - olej aplikowany jest na górną, nieobciążoną panewkę - potem przenoszony na dolną przez obracający się czop - im większa siła dociskająca czop do panewki, i im mniejsza prędkość obwodowa, tym więcej oleju ucieknie na boki nie docierając do dolnej, obciążonej panewki - stąd przy niskich obrotach zużycie może być większe, nawet jeśli siła jest nieco niższa
@kwahoo2: Ok - czyli jak rozumiem przyczyny upatrujesz raczej w tym jak dlugo dana sila dziala w jedym suwie, a nie w jej bezwglednej wartosci? Brzmi sensownie i wygkada na to ze te wieksze sily przy niskich obrotach to podobny skrot myslowy jak "wyzsza temperatura spalania" zubożonej mieszanki - co jedt nieprawdą, ale daje podobne efekty. Pozdrawiam.
Dziwne. :) Oglądałem ten filmik w piątek, tuż po urwaniu linki sprzęgła w moim samochodzie. Dzięki niemu ściągnąłem samochód pod dom. Od razu chciałem przerosić kierowców z Wrocławia, za moją dziwną jazdę po mieście. :)
A tak właściwie to po co w samochodach są sprzęgła czy biegi? Technologia tak się rozwija a ze zmienianiem biegu ciągle to samo zacofanie. Nie dałoby się zrobić jakiegoś małego przełącznika na kierownicy przód/tył albo coś?
Nie rozumiem tylko co to ma dawać? Czy nie lepiej zamontować automat? Druga sprawa facet nie wyjaśnił w jaki sposób synchronizuje on prędkość obrotów silnika z prędkością obrotów kół. Skąd wie że w tym a nie tamtym momencie może przełączać?
Komentarze (93)
najlepsze
Aczkolwiek w momencie gdy I-Shift puszcza na luz...
Ja nie wiem, jak w ciężarówkach - ale w osobowych na hamowaniu silnikiem jest niższe spalanie, niż na luzie, bo wynosi dokładnie 0...
@Mr--A-Veed: ale na luzie zajedziesz znacznie dalej niż hamując silnikiem :)
Nie wiem jaki jest bilans obu opcji, ale coraz częściej w osobówkach z automatem (tych droższych) pojawia się tryb dryfowania, który jest podobny do wrzucania luzu
No w ostatnich 20 latach to pewnie 99% kierowców tego nie robiło.
@etherway:
@krizzz: W Polsce też.
https://www.youtube.com/watch?v=9GIMj6XVbB8
https://www.youtube.com/watch?v=E5vgJ-LyUSM
Nigdy się w to głębiej nie wtajemniczałem, ale problem sobie wyobrażam następująco:
- olej aplikowany jest na górną, nieobciążoną panewkę
- potem przenoszony na dolną przez obracający się czop
- im większa siła dociskająca czop do panewki, i im mniejsza prędkość obwodowa, tym więcej oleju ucieknie na boki nie docierając do dolnej, obciążonej panewki - stąd przy niskich obrotach zużycie może być większe, nawet jeśli siła jest nieco niższa
Druga sprawa facet nie wyjaśnił w jaki sposób synchronizuje on prędkość obrotów silnika z prędkością obrotów kół. Skąd wie że w tym a nie tamtym momencie może przełączać?