Zbyt świeże powietrze na Śląsku? – Nie ma sprawy, wyrzucimy tramwaje!
Jak zmiażdżyć wolę mieszkańców? Samorząd Gliwic wyrzuca ekologiczne tramwaje, dotowane przez fundusz UE na śmietnik. Dzięki prywatnym interesom, Gliwiczanie będą mogli powdychać trochę spalin! /pomóżcie wykopać
nyreves z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 44
Komentarze (44)
najlepsze
Przy czym to jest cena brutto (jak rozumiem VAT będzie zwrócony), do tego nie zapominajmy o amortyzacji, no i przecież UE też niemało chce dopłacić (podobno za mało).
Ergo super nowoczesne nowiuteńkie tramwaje spokojnie same na siebie zarobią a i zysk przyniosą niemały.
[ot takie moje amatorskie wyliczenia]
http://transinfo.pl/text.php?id=15754
modernizacja torowisk – ok. 105 mln zł. *
koszt jednego, nowoczesnego wagonu – ok. 8 mln zł.*
linie
Tramwaje Warszawskie zamówiły 29 lipca 2005r 30 sztuk nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów 123N(podobno jakieś super nowoczesne, ale nie znam się na tym zupełnie) za łączną cenę 56,86 mln zł z VAT czyli wychodzi 1,89 mln z VAT za sztukę.
Minimalny okres użytkowania wynosi 30lat. Jest to okres minimalny gwarantowany przez producenta.
Oto
Jestem pewny, że są to ceny zawyżone i to dużo.
Poza tym przydałoby się wiedzieć ile lat jeden tramwaj może pracować. Tak więc cena amortyzuje się przez całe lata...
p.s.
Bo jak na razie w Polsce Autobus od tramwaju różni to że jeden napędzany jest energią pozyskaną ze spalania ropy naftowej a drugi z węgla.
Zakop
spalanie tego węgla co prawda też przy słabej sprawności ale przy otrzymywaniu ropy to także jest dużo poniżej 100%
- sprawność silnikow elektrycznych jest wyższa od spalinowych
- toksyczyność spalania węgla niższa od spalania benzyny (poza tym elektrownie mają filtry na kominach, które i tak nie smrodzą tuż pod twoim oknem)
-