Wpis z mikrobloga

Mirki. Dzisiaj czesc 3(a) roznic miedzy domami w #usa i Polsce.

Na specjalne zyczenie @Marcinowy bedzie o elektryce. Poniewaz nie jestem elektrykiem z wyksztalcenia

wolam #elektryka #elektrotechnika i #budownictwo zeby poprawili bledy.

Podstawowa roznica pomiedzy instalacjami w USA i Europie to napiecie i natezenie (120V / 60Hz USA vs 230V / 50Hz w Europie). Zeby zrozumiec skad to sie wzielo trzeba siegnac troszke do #historia:

Na poczatku elektryfikacji scieraly sie dwie teorie Nikolae #tesla z pradem zmiennym 240V (AC) i 60Hz (jako optymalnym pod wzgledem strat przesylu) i Tomasz Alva Edison z "bezpiecznym" pradem stalym 110V (DC).

Po ciezkich walkach osiagnieto pewien kompromis i zastosowano 110V (AC) przy 60 Hz. I tak 110V AC wyruszylo na podboj swiata. W Europie zostalo przyjete z entuzjazmem... ale poddane pewnym zmianom. Panowie z niemieckiego koncernu AEG ktorzy w tym czasie dominowali na rynku europejskim stwierdzili ze w systemie metrycznym przyjemniej wykonuje sie obliczenia (a w czasach przed kalkulatorem mialo to duze znaczenie) dla czestotliwosci 50Hz niz 60Hz wiec tak zaprojektowali swoje generatory i tak zostalo mimo ze ma to sporo wad. oto one:

MINUSY 50Hz (Europa) w porownaniu do 60Hz (USA):

- 20% nizsza sprawnosc przy wytwarzaniu

- 10-15% nizsza sprawnosc przesylu

- 30% wieksze uzwojenia i rdzenie w transformatorach.

- Nizsza sprawnosc i zwiekszone ryzyko przegrzania silnikow elektrycznych.

PLUSY

- Wspomniana latwosc obliczen :D

No dobra... Wiem juz ze Europa miala tez 110V wiec po jaka cholere przeszla na 220V???

Tu trzeba sobie przypomniec lekcje #fizyka "Moc elektryczna":

P = U*I => I = P/U

gdzie:

P-Moc

U-Napiecie

I-Natezenie

Zalozmy ze chcemy podlaczyc ten sam czajni 2200W do jednej i drugiej sieci

USA: 2200W/110V = 20A

Europa

2200W/220V = 10A

Czyli w stanach bedziemy potrzebowali przewodu o 2 razy wiekszym polu przekroju.