Aktywne Wpisy
jmuhha +27
Nigdy nie wybacze sobie, że zamiast na programistke która nie musi wstawać i pracuje z home office poszłam na lekarke, która musi jeździć do szpitala i zarabia 1/3 tego co programistka (╯°□°)╯︵ ┻━┻
#programistka15k #programista15k
#programistka15k #programista15k
SaintWykopek +982
Kto miał taką latarkę plusuje
HALO? Tu powstaje sandrail!
Zawieszenie
Chyba jedno z ważniejszych elementów w pojeździe.
Rozważałem klasyczny zestaw sprężyny+amortyzatory. Wszystko od pojazdów już znanych - żeby móc wykorzystać istniejący rynek części zamiennych i nie mieć problemów z zamontowaniem tego ustrojstwa. Oczywiście mowa o rynku części do terenówek, bo od osobówek to bym wymieniał co tydzień.
Zacząłem projektować jakby wyglądało takie oryginalne połączenie zawieszenia niezależnego na przedzie i tyle, ale zamiast sprężyn... pióra. Wiele terenówek je posiada, ale bliskość osi i sztywnego mostu powoduje ograniczony skok i niską wygodę. Wiadomo - dla wykorzystania osobowego i na co dzień styknie. Lecz jeśli ktoś widział, by takie auta jeździły po wertepach z prędkościami 90kmph, to poproszę o filmik.
Regułę, jaką staram się trzymać wszędzie jest maksymalna prostota i trwałość. Zawieszenie piórowe to gwarantuje. Łatwo się wymienia (nie to co z wielowahaczami w Paserati). Choć nie jest to tak efektowne i pióra nie są tak wygodne, to jednak jeśli są stosunkowo miękkie i regulowana jest ich miękkość (vide nowe Ducato) poprzez dołączane pióra w miarę rosnącego nacisku, to można osiągnąć porównywalne efekty.
Zastanawiałem się nad poduszkami powietrznymi a'la Citroen, ale szybko pomysł upadł ze względu na ich awaryjność i niepodatność na nagłe i duże naciski.
http://i.imgur.com/9CH2bI8.jpg - zawieszenie piórowe - projekty
http://i.imgur.com/dYp4c8m.jpg - zawieszenie sprężynowe - realnie
Wadą piór jest przestrzeń jaką zajmują. Zaletą - trwałość.
Amortyzatory to też temat na fakultet. Oczywiście im trwalsze - tym lepiej. Powinny być także odpowiednio miękkie i dostosowane do wysokości skoku sprężyny/pióra. Ale są amortyzatory regulowane. Niestety - są dość drogie, tak jak modele od Fox Racing często stosowane w buggych. Są trwałe, ale ciężko je tu kupić i są drogie. Będę więc musiał przejrzeć rynek amortyzatorów terenowych o dużym skoku.
Kwestię piór przeanalizuję z kimś, kto się na tym zna i jak widzi rozwiązanie pokazane na załączonym obrazku. Nie ukrywam - jestem tym pomysłem zajarany, zwłaszcza, że kilka dni myślałem nad mocowaniem do ramy i nadwozia, bo wydaje się być sensowny...
@Kacpoo: owszem - zależy mi na dużym skoku zawieszenia. Nie ekstremalnie, ale gdyby podjąć odpowiednie pióro to pierwsze co zrobić, to sprawdzić jego skok. Maluch miał dość twarde zawieszenie, poza tym konstrukcja była absurdalnie prosta, przez co koła się
@Kacpoo: tylko... jak osiągnąć taki efekt:
http://www.hmracingdesign.com/images/prerunners/2011-prerunner-chevy-tube-chassis/hnm-slider-chevy-tubeChassis-jump.jpg
Nie jestem pewien, czy bez wysunięcia większej masy poza miejsce zaczepienia (dźwignia) będzie możliwe stworzenie takiego skoku zawieszenia.
Czy jesteś w stanie podać przykład takiego amortyzatora? Szukam w necie i bez skutku :(
A, bo z piórami tak de facto, mam większy problem ;)
Zostaje mi zatem jeszcze wymyślić sposób mocowania pióra w tylnym zawieszeniu. Czy byłby to most sztywny czy półosie - zazwyczaj udział biorą tu sprężyny. Ale z tego, co ze zdjęć wynika, goście mocują pióra w tradycyjny sposób i daje im to