Wpis z mikrobloga

@adam-dobrawy: Pisałem o wydobywaniu rejestru umów z ratusza w #wroclaw pod wpływem jakiegoś komentarzu na wykopie. Sprawa się rozwinęła. Przepraszam, że nie zawiadamiałem mirków na bieżąco.

Dla niewtajemniczonych wstęp...Chciałbym, aby każdy miał dostęp do informacji o niemal każdym wydatku z środków publicznych w formatach danych umożliwiających maszynowe przetwarzanie, porównywanie wzajemne itd. W tym celu w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do #informacjapubliczna staram się o upublicznianie #rejestrumow . Urząd w Wrocławiu kręci.

Złożyłem wezwanie ( http://www.scribd.com/doc/234382381/?secret_password=XmquNqUV6k5rljS2mQrT ), gdzie zaznaczyłem, że "Słusznie przyjęto, że pod pojęciem rejestru umów należy rozumieć także właściwy moduł finansowo-księgowy systemu SAP gromadzący dane m.in. o umowach.".

Dostałem odpowiedź, że pytania dotyczące rejestru umów "nie dotyczą" UM Wrocław ( http://www.scribd.com/doc/234382640/?secret_password=u4dyActLfAAHoemfepLS ). Nie rozumieją o co mi chodzi? ( ͡° ʖ̯ ͡°)

Zmieniłem wszystkie wystąpienia "Rejestr Umów" na "Centralny Rejestr Zobowiązań" i zapytałem ponownie ( http://www.scribd.com/doc/234382800/?secret_password=GW2gdxryepkdIUsT7KrZ ).

Zawiadomiono o przedłużeniu odpowiedzi do 9 czerwca 2014 roku przez konieczność pozyskania danych od jednostki organizacyjnej ( http://www.scribd.com/doc/234384131/?secret_password=B5zzKjqYOiwme15io9Yx ).

9 czerwca dostałem odpowiedź z garścią dokumentów. Dowiedziałem się, że możliwe jest sporządzanie zestawień w formacie m. in. ods i html. Dowiedziałem się także jakie dane są gromadzone.

10-odpowiedz-email.pdf http://www.scribd.com/doc/234385151/?secret_password=LZYfrG2wPYeWiqKGZuyy

Odp. z 05 06 2014 ...-anon.pdf http://www.scribd.com/doc/234384930/?secret_password=0rzsMpHvgqrDyrF5zlc6

Faktury - SAP etap 3.pdf http://www.scribd.com/doc/234384923/?secret_password=zBJxh7anw2gwRwOeXO1P

Prototokol odbioru - Etap3.pdf http://www.scribd.com/doc/234385011/?secret_password=28oVRLDBLRWEibmTSl1i

Wymogi - CRZ.pdf http://www.scribd.com/doc/234385017/?secret_password=0BjtJmsR5qLIYMQbtwlV

ZP-PO-10-2005-WI-kopia.pdf http://www.scribd.com/doc/234385025/?secret_password=H3QYqWozXuqu7LR9jhF3

10 czerwca złożyłem wniosek o zestawienie i garść dokumentów ( http://www.scribd.com/doc/234385263/?secret_password=ZQ9RdrLaI9LP8gouJH63 ). Spytałem trochę szerzej, bo już planuje się zająć rejestrami wydatków, a tak pięknie się chwalą, że mają wszystkie wydatki rejestrowane i starają, abym czasem nie mylił tego z zwykłym rejestrem umów. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

18 czerwca dostałem pismo o przekazaniu wniosku w zakresie udostępnienia umowy ( http://www.scribd.com/doc/234385764/?secret_password=8kD7VZXrtKIeHpwBzbhz ). Tego samego dnia dostałem informacje o przedłużeniu załatwienia sprawy do dnia 10 sierpnia 2014 roku. Jest to maksymalny termin na jaki mogą przedłużyć załatwienie wniosku. Wpisane do kalendarza. Jako powód wskazano konieczność usunięcia danych prawnie chronionych, co mnie zaniepokoiło, więc od razu z komórki wyraziłem protest ( http://www.scribd.com/doc/234386692/?secret_password=FrT6W338b3d6eI0wdiO4 ):

Nie akceptuje anonimizacji imion i nazwisk kontrahentów. Jeżeli uważają Państwo, że trzeba je zasłonić to można od razu wydać decyzję i przesłać stosownie do art. 39[1] k.p.a za pośrednictwem ePUAP ({...}).



Po co informacje o umowach, skoro istota ich, czyli dane z kim zawarte mają być zasłonięte? Tylko niepotrzebny i nie znajdujący uzasadnienia prawnego trud, ale potem można publicznie płakać nad ilością wniosków i praca nad przygotowaniem odpowiedzi, aby impregnować się na suwerena.



Z wyrazami szacunku,


{...}

23 czerwca dostałem odpowiedź na mój protest:

Dzień dobry,


w odpowiedzi na poniższy wniosek wyjaśniam, że anonimizacja nie dotyczy imion i nazwisk kontrahentów, lecz nr PESEL, adresów zamieszkania i ewentualnie innych danych chronionych prawem.



Pozdrawiam


-------------------------


Barbara Szałęga


Wydział Finansowy


Dział Umów i Rejestracji Zobowiązań


Sukiennice 10, pok. 307


tel - 88-24

Tu się skontaktował ze mną dziennikarz, bo mój znajomy podał mu mój numer.

3 lipca 2014 roku dostałem pismo ( http://www.scribd.com/doc/234387069/?secret_password=QUdYKg6XXL7DSNYD0AQK ), że oni jednak nie mogą mi udostępnić tego w formie HTML, bo tylko PDF nieedyowalny, a poza tym danych z komórek organizacyjnych Nie wiem o co im chodzi. O brak edycji? PDF też można edytować. A jeżeli jestem osobą niewidomą? Wcześniej pisali, że można w HTML. Wcześniej pozyskali z jednostki organizacyjnej dokumenty.

No to "drobny" protest:

Szanowna Pani Magdalena Komers,



Nie akceptuje Państwa stanowiska. Podtrzymuje w całości mój wniosek w zakresie określonym pismem z dnia 10 czerwca 2014 roku.



Udostępnienie informacji publicznej jest czynnością materialno-techniczną i następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób i w formie ze względów na brak środków technicznych, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób i w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. W takim przypadku, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się (art. 14 ust. 1 i 2 u.d.i.p.).



Nie ma wśród przesłanek umożliwiających odstąpienie od formy i sposobu określonej w wniosku jakieś urojonej konieczności ochrony przed edycją. Nawiasem mówiąc pliki PDF są podatne również na edycje, podobnie forma papierowa bez hologramu lub podpisu na każdej stronie. Jeżeli chcą Państwo skutecznie zabezpieczyć dane to można udostępnić dane w formie plik HTML, a plik ten uwierzytelnić za pomocą mechanizmów określonych w art. 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (por. 33 par. 2a Kodeksu Postępowania Administracyjnego), bo to pozwoli osiągnąć zamierzony cel i nie naruszy dyspozycji art. 14 u.d.i.p., niemniej nie będzie mieć żadnej podstawy prawnej.



Wystąpienie pełnej zgodności technicznej do wyeksportowania tych danych w formie HTML, a także RTF i XLS potwierdziła Pani w piśmie z dnia 5 czerwca 2014 roku znak WFN.1431.6.2014. Czy wówczas dokonano fałszywego oświadczenia co do okoliczności mających istotne dla sprawy?



Skoro ustawodawca przyznał wnioskodawcy uprawnienie do wskazania formy w jakiej ma nastąpić udostępnienie informacji, a także określenie zakresu, w jakim ma nastąpić udostępnienie, to organ winien to uprawnienie respektować. W przeciwnym bowiem razie naraża się na zarzut bezczynności (zob.wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 maja 2011 roku - sygn. akt. II SAB/Wa 19/11, wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 maja 2011 roku - sygn. akt. II SAB/Wa 20/11, wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 listopada 2013 roku - sygn. akt. II SAB/Kr 162/13, wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 stycznia 2014 roku - sygn. akt. II SAB/Gd 272/13, wyrok WSA w Gdańsku z dnia 05 marca 2014 roku - sygn. akt. II SAB/Gd 262/13). Innymi słowy, nie jest możliwe narzucenie stronie formy realizacji jej prawa do informacji publicznej, gdyż to ona powinna wskazać formę jej udostępnienia (zob. wyrok WSA w Warszawie z dnia 07 lipca 2010 roku - sygn. akt. II SA/Wa 620/10)



Także nie akceptuje Państwa stanowiska, że nie ma możliwości udostępnienia innej informacji publicznej, o której zwracam się w wniosku, ze względu na to, że zostały one przekazane do komórek organizacyjnych - jak domyślam się - tut. urzędu. Ja wniosek kieruje do podmiotu i oczekuje od podmiotu. Nie interesuje mnie Państwa wewnętrzna organizacja i to na którym biurku przedmiotowe dokumenty się aktualnie znajdują. To nie moja sprawa. Stosownie do art. 4 ust. 1 u.d.i.p. obowiązane do udostępniania informacji publicznej są podmioty zobowiązane będące w posiadaniu informacji publicznej, a ustawa nie określa, że to wnioskodawca winien wniosek skierować do odpowiedniej komórki, gdyż wystarczy skierowanie go do odpowiedniego podmiotu. Potwierdza to stanowiska także Zarządzenie nr 900/07 Prezydenta Wrocławia z dnia 30 kwietnia 2007 r. ze zm. w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego Wrocławia potwierdza to stanowisko. Ostatecznie zawsze odpowiedzialność ponosi Prezydent jednoosobowo.



Pan Krzysztof Woda zdołał zebrać stosowne dokumenty na potrzeby udzielenia odpowiedzi na mój poprzedni wniosek, pomimo tego że jak wskazuje pismo z dnia 22.05.2014 roku znak WFN.1431.6.2014 wymagało to "aż" uzyskania określonych informacji od odpowiednich komórek organizacyjnych. Czy wówczas wniosek załatwiono w sposób wykraczający poza uprawnienia?



Wyraźnie zniecierpliwiony,


{...}

Temat rejestru umów pojawił się w prasie. Urzędnicy zdecydowali, że mieszkańcy nie mają takiej potrzeby jak wiedzieć na co wydawane są publiczne pieniądze ( https://www.facebook.com/PublicznyRejestrUmow/posts/1444626955804709 ). Po co im ta demokracja i prawo do informacji?

No cóż, czekam do 10 sierpnia i wysyłam skargę na bezczynność w sprawie wniosku z dnia 10 czerwca 2014 roku. Kolejne 100zł zamrożone w imię demokracji.

To nie koniec. Dowiedziałem się, że istnieje centralna ewidencja umów zleceń i o dzieło. Mam na to zarządzenie, które było wielokrotnie zmieniane:

EW-01zarzK372011.pdf http://www.scribd.com/doc/234387719/?secret_password=76wSHMY2c6wh8G1zHdGa

EW-02zarzK422011.pdf http://www.scribd.com/doc/234387726/?secret_password=ddQUuNsRe5sJr4yJCvI7

EW-03zarzK452011.pdf http://www.scribd.com/doc/234387730/?secret_password=nzlMzffabmsgtc6ToZFO

EW-04zarzK142012.pdf http://www.scribd.com/doc/234387738/?secret_password=GHgL2KgmU6OujOAel3fM

EW-05zarzK162012.pdf http://www.scribd.com/doc/234387742/?secret_password=ba4ImVSFMfNh7MX1CcNd

EW-06zarzK32013.pdf http://www.scribd.com/doc/234387746/?secret_password=8R4ZnVUBkHQ3dI6Rf1dv

EW-07zarzK112013.pdf http://www.scribd.com/doc/234387747/?secret_password=KFs2G0lokNV9h0HQe1KS

EW-08zarzK132013.pdf http://www.scribd.com/doc/234387749/?secret_password=3Gt9SLLYL3S2vVR6FvaV

EW-09zarzK222013.pdf http://www.scribd.com/doc/234387754/?secret_password=yl85b4zZ8agLV9rQJ9jD

EW-10zarzK232013.pdf http://www.scribd.com/doc/234387760/?secret_password=ENzQzCcglVkFL5AyGjLE

EW-11zarzK272013.pdf http://www.scribd.com/doc/234387771/?secret_password=r86OMCffetxvZxn1it0b

EW-12zarzK52014.pdf http://www.scribd.com/doc/234387774/?secret_password=4g6IgmYwK7dMwf19cYtP

Aby wykluczyć możliwość tego, że źle ja nieprecyzyjnie napisałem (ewentualnie oceniałaby to sąd) złożyłem nowy, konkretny wniosek (http://www.scribd.com/doc/234387972/?secret_password=PUXczSyVTL9UdCkH9haV). Czy tym razem także zatają przede mną centralną ewidencje umów zleceń i o dzieło? Jeżeli tak to będzie fajny temat dla mediów i grzania tego tematu w nich. ( ͡º ͜ʖ͡º) Ja mam czas...

Pierwsze pytanie z nowego wniosku to:

Jakie rejestry / ewidencje / systemy komputerowe / systemy finansowo-księgowe / centralne ewidencje zawierające informacje dotyczące zawieranych umów / zobowiązań / wydatków / umów zleceń i umów o dzieło funkcjonują?


Jeżeli tutaj także pominą tę ewidencję to będę miał prosto w sądzie administracyjnym, a sprawa będzie podobna do wygranej przeze mnie sprawy z Ministrem Zdrowia ( http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/6055D6B35F ).
  • 8
@adam-dobrawy: Temat ciekawy. Pamiętam znajomy dziennikarz z portalu w którym kiedyś robiłem walczył z jedną ze spółek miejskich (bodaj mpwik) o dostęp do danych. Czyżby dziennikarz który się z Tobą kontaktował nazywał się Łukasz W.? Jak inny to wyślij na pw namiary i naślę Łukasza na Ciebie, lubi takie tematy ;)