Wpis z mikrobloga

#hasaczoweama! Dziś Gabe Newell, twórca Valve. #ama #steam #tlumaczenie #reddit

Lubisz moje tłumaczenia? Kochasz mirko, mirko is love, mirko is life ale chcesz, żeby inni też mieli możliwość zapoznania się z AMA? Możesz kopnąć znalezisko: http://www.wykop.pl/link/2072486/tlumaczone-ama-gabe-newell-i-spolka/ (chciałem dodać na wykop.pl a nie na zoba.to ale wykop mi pisze o limicie znaków -.-). Daj znać w komentarzu jakie następne AMA chciałbyś przeczytać. Przepraszam wszystkich za opóźnienia z dostarczeniem tego. :)

Krótki wstęp:

AMA robi GabeN, Wolpaw, EJ, Ido i Coomer. Odpowiada głównie Gabe. Jeśli pytanie jest skierowane do kogoś innego jest to zaznaczone na początku.

Słowniczek:

P - pytanie

OA - odpowiedź autora AMA

OD - odpowiedź dodatkowa (kiedy ktoś np rozwinie szczegóły jakiegoś wątku albo wyjaśni okoliczności, etc, etc, cte, cte)

PP - pytanie pomocnicze (rozwinięcie wątku, etc)

(A) - komentarz autora tłumaczenia (czyli mnie)

AMA:

P: Panowie, jesteście najlepsi! Moje pytanie brzmi - jak dużo czasu spędzacie tygodniowo grając w gry i jaki jest aktualnie wasz ulubiony tytuł?

OA: Około 20 godzin, DotA 2.

P: Cześć Gabe, mam pytanie odnośnie Steam Music. Wybacz, jeśli to nie jest twój obszar pracy. Czy zamierzacie kiedyś wprowadzić większą integrację między steamem a spotify czy pandorą? Nie mam biblioteki muzycznej - na komputerze - więc korzystam głównie z radia internetowego. Byłoby fajnie, gdybym nie musiał alt-tabować gry za każdym razem gdy chcę zmienić piosenkę.

OA: Pracujemy nad rozwiązaniem, które powinno ci przypaść do gustu.

P: Moje pytania - jaka jest najdziwniejsza/najśmieszniejsza rzecz, jaką wam przysłano pocztą? Ulubiony przedmiot w team fortress 2?

OA: 4chan wysłał nam kiedyś skrzynkę i zaproponował, że sprzedadzą nam klucz do jej otwarcia. Sprzedaliśmy ją na craiglist ((A) coś jak nasza tablica/gumtree). Jeśli chodzi o przedmiot to Humanitarian's Hachimaki.

PP: Dowiedziałeś się kiedykolwiek co było w środku?

OD: Paczka została wysłana z okazji urodzin GabeNa, w środku był wojskowy hełm (http://img.gawkerassets.com/img/184ii1t6tsl80jpg/original.jpg). Za klucz zapłacił tyle ile kosztuje klucz do TF2. ((A) Czyli albo sprzedali hełm na craiglist albo to były takie heheheheheszki).

P: Cześć GabeNie i spółko, fajnie, że robicie AMA! Moje pytanie - gdybyście mogli skorzystać z IP ((A) chodzi o własność intelektualną) innej firmy, żeby zrobić z niej grę, co by to było?

OA: Gabe: The Warriors, Coomer: Groundhog Day, Heathers, Wolpaw: God Hand, Saints Row Ido: Casablanca.

P: Gaben, czy grasz czasem na jakimś sekretnym koncie steam w TF2 i podobne gry?

OA: Tak.

P: Ile miałeś lat kiedy zacząłeś programować?

OA: 13.

PP: W jakim języku?

OA: ALGOL.

P: Jakie zmiany zobaczymy w silniku Source 2?

OA: Największą zmianą będzie poprawa wydajności w tworzeniu modeli. Ta zmiana jest istotna, bo widzimy, że UGC ((A) treść tworzona przez użytkownika) bardzo się rozwija i będzie odgrywała ważną rolę. Profesjonalny deweloper w Valve będzie musiał się z tym pogodzić.

P: Skąd pomysł na nazwanie firmy "Valve"?

OA: Brzmiało lepiej niż "Rhino Scar".

P: Poza pracą, jakie jest twoje hobby?

OA: Sporty motorowe. Obróbka skrawaniem. ((A) Poza tym Gabe ma wielką kolekcję noży).

P: GabeN, opisz siebie.

OA: Jestem przystojnym facetem z czarującą osobowością.

P: Hej GabeN, czy zauważyłeś, żeby twoje zainteresowanie graniem w gry - jako hobby - malało z wiekiem?

OA: Wygląda na to, że w moim przypadku wiek nie ma tutaj znaczenia.

P: Hej, Gaben, czy w którymkolwiek momencie rozważałeś sprzedaż Valve albo opuszczenie firmy, odejście od przemysłu gier i zajęcie się czymś innym?

OA: Nieszczególnie. Uwielbiam ludzi z którymi pracuję i uwielbiam bycie częścią społeczności graczy.

P: Hej! Wciąż nie usłyszeliśmy nic jeśli chodzi o tańsze Steam Boxy które miałyby streamować z innych urządzeń. Czy toczy się jakakolwiek dyskusja w tym kierunku?

OA: Tak, powoli robimy postępy.

P: Jakie są twoje uczucia jeśli chodzi o nowe tytuły Valve?

OA: Produkcja nowego tytułu jest - bardziej niż cokolwiek innego - wspaniałym narzędziem dla rozwoju zespołu. Ważne jest, żeby mieć jasność wokół jakich wartości, wokół czego chcemy się skupić i robić to zamiast poświęcać czas i marnować go na rzeczy z tym niezwiązane.

P: Czy coś ruszyło się do przodu w sprawie umożliwienia twórcom gier robienia własnych "podsklepów" z możliwością zarządzania ich wyglądem, etc czy to był luźny pomysł który zarzuciliście?

OA: Zdaliśmy sobie sprawę, że sklep powinien być bardziej UGC, nie tylko jeśli chodzi o twórców.

P: Jaka jest twoja ulubiona gra nie od Valve?

OA: Mario 64.

P: Cześć Gabe, czy kiedy zaczynaliście ze steamem w 2004 roku ciężko wam było go wypromować?

OA: Za każdym razem kiedy zaczynasz z jakimś nowym projektem ciężko jest go wypromować, to typowe dla początków dystrybucji/promocji jakiegoś projektu. Można powiedzieć, że na krzywej trudności byliśmy nieco powyżej średniej.

P: Co sądzisz o kanale Twitch Plays Pokemon? ((A) chodzi o kanał na twitchu, gdzie poprzez czat kontrolujesz w komentarzu co ma zrobić postać).

OA: Bardzo mi się podoba, nie mogę się doczekać, kiedy pojawi się kanał Twitch Plays Dota.

P: Pytanie konkretnie do Wolpawa - pewnie zadawano ci je wiele razy ale jestem ciekaw, jak wygląda proces pisania gry?

OA: Najpierw dużo szkicowania, później - w im bardziej zaawansowanym stadium produkcji jesteśmy - dużo łączenia kropek i całych grup kropek. I sporo odkładania rzeczy na później. SPORO.

P: Gabe, jak się czujesz z faktem, że internet ma na twoim punkcie obsesję?

OA: Dla moich przyjaciół to bardzo zabawne.

P: Zdradzicie informację na temat wydania CS:GO na linuxa?

OA: Pracujemy nad tym, ale nie chcemy podawać żadnych konkretnych terminów.

P: Zdajesz sobie sprawę, że jeden z redditorów musi zjeść kapelusz, ponieważ zdecydowałeś się zrobić AMA?

OA: Zdjęcie albo nie uwierzę.

P: Biorąc pod uwagę jak aktywnie wy (valve) pracujecie obecnie nad SteamOS a Steam Box pojawi się wkrótce na rynku chciałbym zapytać do kogo głównie chcecie skierować produkt? Pokojowi gracze komputerowi czy salonowi konsolarze?

OA: Widzimy Urządzenia Steam (ze SteamOS i kontrolerem steam) jako rozwinięcie naszych usług, rozwój doświadczeń - w nowym pokoju w domu ((A) Powiedz to mojej kawalerce, Gabe). Pracując nad tym skupiliśmy się przede wszystkim na osobach, które kochają Steam'a i gry komputerowe. Tacy gracze mówią nam, że są zmęczeni rezygnowaniem ze wszystkiego co uwielbiają w siedzeniu w salonie więc uznaliśmy, że ważna jest zmiana tego.

P: Skąd wziął się pomysł na kostkę towarzyszącą (portal)?

OD: Z tej strony nie Gaben, ale jeśli dobrze pamiętam rozmowy z twórcami chodziło o to, że pojawiały się zadania, w których musiałeś mieć kostkę a testerzy ją zostawiali. I wtedy twórcy zdecydowali, że kostka powinna być czymś istotnym, czymś specjalnym, czymś czego nie chcesz porzucić.

OA: Tak, chodziło dokładnie o to.

P: Jeśli używasz linuxa w życiu codziennym to jakiej dystrybucji? Czy uważasz, że linux będzie nie tylko przyszłością gier komputerowych ale w ogóle komputerów domowych? Czy Valve planuje wydać jakieś tytuły wyłącznie na SteamOS?

OA: Tak, Debiana. Prawdopodobnie. Nie, nie planujemy.

P: Rok temu, podczas konferencji D.I.C.E. (D.I.C.E. summit) ty i J.J. Abrams wspomnieliście, że zamierzacie współpracować przy niektórych projektach. Bad Robot (wytwórnia Abramsa) będzie pracowała nad filmem opartym na grze Valve. Czy w związku z tym Valve będzie tworzyło jakieś gry oparte na filmach Bad Robot?

OA: W przypadku Abramsa ważne jest to, że rozmawiając z nim czujesz się, jakbyś rozmawiał z kimś kto pracuje w Valve. To się nie zdarza w przypadku ludzi z przemysłu filmowego. ((A) na inne pytania nie odpowiedział).

P: Super, że robicie to AMA. Zamierzam studiować informatykę a później chciałbym pracować przy tworzeniu gier. Na co firmy, pomijając oceny, zwracają uwagę? Doświadczenie, itp?

OA: Patrzymy na historię wysyłki rzeczy. Nic nie zastąpi paczek, które sprawiają, że klienci czują się zadowoleni.

PP: Mam 100% pozytywnych ocen na eBayu. Zatrudnicie mnie?

P: Gabe, co sądzisz o problemach związanych z naruszaniem prywatności i praw internautów, przez rządy w Europie i Ameryce?

OA: Kilka lat temu przekazałem milion dolarów ACLU. ((A) Amerykańska organizacja non-profit która walczy o ochronę praw gwarantowanych przez konstytucję).

P: Jakiś konkretny powód dla którego robisz to AMA?

OA: Żeby wesprzeć zbiórkę pieniędzy na dzieci w Dziecięcym Szpitalu Seattle. http://theheartofracing.org/home ((A) zdaje się, że Gabe powiedział, że jeśli zbiorą określoną kwotę na szpital to zrobi AMA).

P: Kiedy zacząłeś zbierać noże i jakie są twoje dwa ulubione w kolekcji?

OA: Odkąd byłem dzieckiem. Jest wielu świetnych twórców noży na świecie, do moich ulubionych należą Kevin Cashen z cashenblades.com i Elizabeth Loerchner z ecloerchner.com.

P: Cześć Gabe, po pierwsze chciałbym ci podziękować za to co robi Valve i za steama. Po sukcesie CS:GO i DotA 2 jak sądzisz, jaka jest przyszłość e-sportu? Ah, przy okazji - mikro transakcje w grach pomagają w finansowaniu nagród na turniejach (esportowych), jak sądzisz, czy zobaczymy kiedyś turniej sfinansowany wyłącznie dzięki temu?

OA: Uważam, że jest jeszcze długa droga do miejsca, w którym ludzie wspierający esport dostaną w pełni to na co zasługują, aczkolwiek robimy w tym duże postępy. Jeśli chodzi o drugie pytanie to umożliwienie graczom lepszej relacji z twórcami treści jest czymś, na czym bardzo nam zależy. Właśnie dzięki temu wpadliśmy na to by bardziej zaangażować wspólnotę graczy w realizację turniejów.

P: Jesteś na liście najbogatszych ludzi na liście magazynu Forbes. Zarobienie takich pieniędzy z pewnością musi być dla ciebie satysfakcjonujące, jednak wielu bogaczy wygląda na niezadowolonych z życia które prowadzą. Czy, pomijając życie zawodowe, podjąłeś jakieś decyzje życiowe, których żałujesz?

OA: Otwieranie jakichkolwiek linków, które wysłał do mnie EJ. ((A) Chodzi o Erika Johnsona, gościa od finansów w Valve).

P: Cześć, z tej strony moderator /r/oculus, mam kilka pytań od naszych użytkowników.

1. Ostatnio zaprezentowaliście Valve VR headset, który wprawił deweloperów w zdumienie, pokazując do czego będą prowadziły nadchodzące lata. Kiedy i dlaczego Valve zaczęło interesować się technologią VR?

OA: Abrash mówił o tym jakiś czas temu i zaczęliśmy to brać na serio jakieś dwa lata temu, kiedy uznał, że będziemy mogli sobie poradzić ze wszystkimi potencjalnymi problemami.

2. SteamOS może być, potencjalnie, pierwszym komercyjnym systemem operacyjnym rozszerzonej rzeczywistości. Jak zamierzacie się zająć różnymi problemami, na przykład wprowadzaniem danych przez użytkownika?

OA: Wprowadzanie danych przez użytkownika to poważny problem, jeden z tych, z którymi będziemy się musieli wkrótce zmierzyć. Prawdopodobnie będziemy musieli przeprowadzić wiele różnych prób żeby zdobyć doświadczenie w tej dziedzinie i znaleźć rozwiązanie.

3. Zdecydowana większość gier na Oculus Rift wykorzystuje silnik Unity. Czy Valve ma plany zamienić Source albo Source 2 w system bardziej przyjazny użytkownikowi, z API C++ i udostępnić go wcześniej tak, żeby deweloperzy mogli przygotować różne tytuły?

OA: Alex Vlachos aktualnie pracuje nad tym, żeby Source 2 działało dobrze z VR. Unity to też świetne narzędzie do wielu rzeczy.

4. Między pierwszym a piątym rokiem produkcji Valve VR na co najbardziej zamierzasz zwrócić uwagę?

OA: Zrobienie produktu, który będzie wart czasu i pieniędzy naszych klientów.

5. Czy grałeś w moda HL2VR, który pozwala zagrać w Half Life'a 2 z wykorzystaniem Oculus Rifta i systemu śledzenia ruchu? Tutaj dokładniejsze wyjaśnienie o co chodzi. http://www.roadtovr.com/hl2vr-mod-half-life-2-virtual-reality-download/

OA: Nie.

6. Na końcu pytanie ode mnie i podejrzewam, że zadawano ci je już wielokrotnie - chodzi mi o tytuł, który idealnie nadawałby się do Valve VR ze względu na fabułę, historię, otwarty świat i łamigłówki - Ricochet 2. Czy długi okres produkcji jest związany z rozwojem technologii takich jak Wirtualna Rzeczywistość? Czy zamierzacie wasze przyszłe tytuły uczynić w pełni współpracującymi z VR?

OA: Nie mamy żadnych gier przygotowanych pod VR, będziemy je robić kiedy będą gotowe. Nie chcemy tworzyć takiego rodzaju zależności.

P: Czy szybki wzrost popularności DotA 2 był nieoczekiwany? Gdzie odbędą się kolejne zawody TI4?

OA: Wiedzieliśmy, że DotA 1 była dosyć popularna, także wśród pracowników valve i mieliśmy nadzieję, że robiąc jej kontynuację zrobimy produkt na tyle dobry, że ludzie będą chcieli się przerzucić na drugą część. Nie zdecydowaliśmy jeszcze gdzie będzie najbliższy International. Jesteśmy prawie pewni, że to będzie na Key Arenie w Seattle ale jeszcze nie dopełniliśmy wszystkich formalności, poza tym jest ryzyko, że nasz kalendarz i ich nie będzie się pokrywał. Tak szybko jak będziemy mieli pewne informacje tak szybko damy wam znać.

PP: Czy Kaci wróci?

OA: Tak!

P: Czy jesteś w stanie powiedzieć, dlaczego Valve VR headset "o całe lata świetlne wyprzedza Oculus Rift Dev Kit"?

OA: Nie jestem pewien czy mogę się z tym zgodzić. Współpracujemy z nimi i chcemy, żeby ich sprzęt był świetny.

P: Panie Newell, jesienią 2003 wyciekł kod źródłowy Half Life'a 2. Grupa graczy postanowiła połączyć swoje siły, żeby złapać hakerów odpowiedzialnych za wypuszczenie tych informacji. Stało się tak głównie dlatego, że Valve poinformowało nas, że w związku z wyciekiem premiera zostanie opóźniona. Byliśmy wściekli. Half Life był moją ulubioną grą i spodziewałem się dostać równie dobry produkt w przypadku dwójki. Nas, prowadzących śledztwo, było dwóch - TheAmazingXemo i ja, Gtwy. Byłem wtedy w szkole średniej i nie miałem wiedzy ani doświadczenia w tropieniu przestępców, ale znałem podstawy HTML'a więc zrobiliśmy to co mogliśmy - uruchomiliśmy stronę znaną jako "Kod źródłowy Half-Life'a 2". W tamtym czasie Usenet był dość popularny jeśli chodzi o wymianę plików i udało nam się wyśledzić użytkownika, który zamieścił te pliki. Znaleźliśmy jego usenetową nazwę użytkownika i udało nam się stwierdzić, że był członkiem pewnego klanu w jakimś MMO, znaleźliśmy jego imię, nazwisko i inne dane. Podał swoje źródło jak tylko skontaktowaliśmy się z nim na IRCu. W szczytowym okresie nasza strona zbierała od pół miliona do miliona odsłon dziennie, to było niesamowite, dostawać te wszystkie rady od ludzi. Czuliśmy się jakbyśmy rzeczywiście pomagali.

Wiem, że Valve wiedziało o tej stronie ponieważ w pewnym momencie skontaktowało się z nami FBI i oskarżyło nas o popełnienie włamania. Nie winię cię za takie działanie, nasza strona mogła wyglądać podejrzanie. Zostałem poproszony o przekazanie zmodyfikowanych plików związanych z hackiem, co też zrobiłem.

Jakkolwiek, w naszym ostatnim poście zidentyfikowaliśmy hakera - Ago - 13 października 2003 roku. Nie wiem czy to było przed czy po tym jak zidentyfikowało go FBI ale lubię sądzić, że w jakiś sposób udało nam się pomóc. Wiem, że kiedy my opublikowaliśmy tę informację nie była ona jeszcze publicznie znana.

Teraz, ponad 10 lat później, miałem nadzieję, że będziemy mogli rzucić nieco światła na tę sprawę. Zawsze chciałem się z tobą skontaktować w tej sprawie ale nie wiedziałem jak to zrobić. Przede wszystkim chciałbym, żebyś wiedział, że nasze intencje zawsze były dobre i nadal jesteśmy wielkimi fanami Valve. Mam nadzieję że na to odpiszesz a nawet jeśli nie to i tak super, że robisz to AMA.

OA: Gtwy, dziękuję ci za całą twoją pomoc. Tobie także Xemo. Wciąż pamiętamy waszą stronę, która była olbrzymim źródłem materiałów o ataku. Czy nie byliśmy wtedy w kontakcie? Oczywiście, współpracowaliśmy wtedy blisko z FBI ale nie mogli nam zdradzić aktualnych postępów w śledztwie, mówiąc kto pomógł a kto nie w znalezieniu winnego. O ile jednak wiem zrobiliście dużo większą i dużo lepszą robotę w odkryciu Ago niż mogli to zrobić federalni. Uważamy, że to jedna z pierwszych spraw, gdzie zdolności władz zostały wystawione na pośmiewisko, pokazując jak dużą siłę ma działanie połączonej jakimś celem społeczności.

P: Ricochet 2. Kiedy?

OA: Dawniej kiedy zapowiadaliśmy nasze produkty zwykle nie udawało nam się dotrzymać terminów, dlatego zrezygnowaliśmy z tej praktyki - to było nieprzyjemne zarówno dla nas jak i dla społeczności. Nie chcemy powtarzać tego błędu.

P: Drogi Gabenie. Był rok 2011, Blizzcom w Californi. Spotkałem cię samego, akurat robiłeś coś na swoim iPadzie. Podszedłem i zapytałem o zdjęcie. Pamiętam, że wydawałeś się zaniepokojony moim pytaniem, jednak od tamtego czasu jeszcze się nie umyłem. Twoje piżmo ogrzewa mnie w zimne, zimowe noce. Kiedy wychodzi Half Life 3?

OA: To długi czas bez brania prysznica.

P: Panie Newellu i Przyjaciele,

Niemal rok temu oświadczyłem się mojej dziewczynie kiedy byliśmy w Valve. Dziś jesteśmy małżeństwem i spodziewamy się dziecka (właściwie w każdej chwili). Dziękuję wam za odegranie tak ważnej roli w naszym życiu. W szczególności chciałbym podziękować Tomowi G. i Alyssie H. którzy sprawili, że tamta impreza stała się wyjątkowa. Czym jednak byłoby AMA bez pytań? Moja żona chciałaby wiedzieć, czy w okolicy są jakieś dobre knajpy. Moje pytanie - wiem, że wydarzenia takie jak Steam summer camp wymagają wiele organizacji, ale czy zamierzacie to jeszcze kiedykolwiek powtórzyć? Ah, mam logo steam na ramieniu. Uznałem, że muszę ci o tym powiedzieć.

OA: Nisho. Tak, zamierzamy to jeszcze kiedyś powtórzyć. Super!

P: Jestem członkiem społeczności steam od przeszło 10 lat. Patrząc wstecz, na rok 2003 czy to czym valve jest dzisiaj to cel, który udało wam się od tamtej pory osiągnąć? Oraz - jakie są wasze plany i wizje dla gier na następne 10 lat?

OA: Nie chcę pomijać tego pytania, ale uważam, że właściwsze i skuteczniejsze w ocenianiu postępów jest nie realizacja celów a opinia jeśli chodzi o ich realizację. Bycie tak bardzo związanymi ze społecznością sprawia, że nasze cele zmieniają się stosunkowo szybko. Jednak patrząc w dłuższym okresie, chcielibyśmy, żeby gry były bardziej "produktywne" - brzmi dziwnie, ale to najlepsze określenie tego, dokąd zmierzamy. Może jaśniejsze byłoby, jeśli powiem ci, że "chcielibyśmy sprawić, żeby Dendi ((A) gracz DotA 2) był większą rozrywką dla szerszej rzeszy ludzi".

P: Hej GabeN, jak leci? Moje pytanie - zanim powstał greenlight jak wyglądał proces dodawania gier na steam?

OA: Mieliśmy opracowany system, który był bardzo uproszczoną wersją tego czym jest greenlight i to nas do niego doprowadziło, a teraz on prowadzi nas do zrobienia ze steam platformy self-publishingowej.

P: Hej Gabe, czy kiedykolwiek dostaniemy możliwość uruchamiania gier steam za pomocą WINE na linuxie? W chwili obecnej cały proces wymaga uruchomienia również steam przez wine co prowadzi do pewnych komplikacji.

OA: WINE to świetna sprawa do wielu rzeczy, ale wolelibyśmy się skupić na przekonywaniu producentów, żeby tworzyli natywne wydania gier na Linuxa/SteamOS dla obecnych i przyszłych tytułów. Myślę, że to jest to czego głównie chcą gracze - daje to developerom więcej opcji (dystrybucji) i wiąże się z poprawą jakości gier.

P: Hej Gabe, nie mam żadnych pytań ale mam urodziny, więc jeśli mógłbyś wysłać mi życzenia moje życie będzie kompletne.

OA: Wszystkiego najlepszego, Bajeezusie.

P: Gdyby zainteresowanie było odpowiednie duże czy Valve wprowadziłoby kryptowaluty takie jak bitcoin czy dogecoin jako środek płatniczy na steam?

OA: Wiążą się z tym dwa poważne problemy. Jeden z nich to traktowanie kryptowaluty jako normalnej waluty - mogłaby ona łatwo destabilizować rynek gier. Drugi problem jest właściwie powiązany z pierwszym - kryptowaluty są niestabilne.

Tradycyjnie - dalej pytania się powtarzają, jeśli jakiś wątek interesuje cię szczególnie napisz w komentarzu (koniecznie dopisz @HasamPoGalaktyce na początku, inaczej mogę tego nie zauważyć!) a ja sprawdzę czy od
  • 7
@HasamPoGalaktyce: Fajne!

Ale o co chodzi w pytaniu o studiowanie i tworzenie gier? Jest to jakaś zagrywka by powiedzieć, że studia nie mają nic wspólnego z tworzeniem gier? Wybacz, jeśli pytanie blachę, może już za późno dzisiaj dla mnie...
@K5HV: Do rozwinięcia tego wątku trzeba trochę znajomości amerykańskich szkół wyższych - te dobre faktycznie kładą nacisk na to, żeby studenci byli dobrze przygotowani z tego czego się aktualnie uczą (stąd gościnne wykłady noblistów/ludzi sukcesu), dlatego samo ukończenie studiów stawia cię bardzo wysoko jako kandydata ale jednocześnie każdy kto ukończył studia jest dla ciebie właściwie taką samą konkurencją - różnica między najgorszym a najlepszym studentem to bardzo niewielkie odstępy. Chłopak chciał