Wpis z mikrobloga

Kawasaki Ki-45 Toryu, Nick

Cesarska Armia Japonii w marcu 1937 roku ogłosiła zapotrzebowanie na dwusilnikowy samolot myśliwski dalekiego zasięgu.
W odpowiedzi wytwórnie Nakajima, Mitsubishi i Kawasaki miały rozpocząć pracę nad swoimi samolotami które miały zyskały kolejno oznaczenia: Ki-37, Ki-39 i Ki-38. Wymagania te nie były dokładnie sprecyzowane.
Nakajima i Mitsubishi wycofały się z prac, Kawasaki natomiast w październiku 1937 roku zaprezentowała makietę Ki-38, jednak nie została ona zaakceptowana przez armię. Kawasaki zlecono zamiast tego skonstruowanie nowego dwusilnikowego myśliwca który zyskał oznaczenie Ki-45.
Tym razem postawiono konkretne wymagania: Maszyna miała na wysokości 3500 metrów osiągać prędkość 540 km/h. Długotrwałość lotu miała wynosić 4 godziny i 40 minut, dodatkowo przez 30 minut miał osiągać swoją prędkość maksymalną w trakcie walki kołowej.
Za napęd przewidziano silniki gwiazdowe Nakajima Ha-20b o mocy 820 KM.
Uzbrojenie samolotu miał składać się z dwóch działek skierowanych do przodu i jednego karabinu maszynowego do obrony tylnej półsfery.

Pracę nad samolotem rozpoczęły się w styczniu 1938 roku. Samolot bazował na Ki-38. Rok później powstał pierwszy prototyp.
W trakcie testów wyszły na jaw problemy z chowanym podwoziem, silnikami i nadmiernym oporem powietrzach na gondolach.
Dokonano szereg zmian jednak nie udało się uzyskać wymaganych osiągów.
Zdecydowano się przeprojektować samolot. Pracę nad samolotem wznowiono dopiero w kwietniu 1940 roku, kiedy armia zaproponowała zamontowanie silników gwiazdowych Nakajima Ha-25 o mocy 1000 KM które będą stanowiły napęd pierwszej wersji produkcyjnej.
Przeprojektowany samolot zyskał oznaczenie Ki-45 KAI i pierwszy prototyp powstał w lipcu 1940 roku.
Pomimo tego że pierwszy lot skończył się awaryjnym lądowaniem, to osiągi samolotu były tym razem zadowalające.
Zaproponowano i wprowadzono szereg zmian w samolocie które miały zarówno poprawić manewrowość samolotu, uzbrojenie i ułatwić jego produkcje.

W październiku 1940 roku armia zatwierdziła samolot i zleciła produkcje trzech prototypów, które zostały dostarczone w maju 1941 roku
Po przeprowadzeniu testów trzech prototypów, a także partii pilotażowej która składała się z dwunastu samolotów, Kawasaki otrzymała polecenie by skierować samolot do produkcji masowej który zyskał oznaczenie Ki-45KAI-a "Toryu".
Maszyna była dolnopłatem o metalowej konstrukcji, którego uzbrojenie ofensywne stanowiły dwa karabiny maszynowe Ho-103 kal. 12,7 mm i działko Ho-3 kal 20 mm. Ruchomy karabin maszynowy Typ 92 kal. 7,7 mm stanowił uzbrojenie defensywne i będzie on w każdej wersji tego samolotu.
Samolot w wersji Ki-45KAI-b był przeznaczony do zwalczania celów naziemnych i nawodnych, uzbrojenie samolotu składało się z działka Ho-3 kal 20 mm i działka Typ 98 kal 37 mm W późniejszych egzemplarzach w tej wersji i kolejnych wersjach tego samolotu napęd stanowiły silniki Mntsubishi Ha-102 o mocy 1080 KM.
Wersja Ki-45KAI-c była dedykowanym myśliwcem nocnym którego uzbrojenie ofensywne stanowiło działko Ho-203 kal 37 mm i dwa działka Ho-5 kal 20 mm w układzie Schräge Musik (Pod skosem do przodu).
Wariant szturmowy Ki-45 KAI-d był uzbrojony w dwa działka Ho-5 kal 20 i jedno działko Ho-203 kal 37 mm.

Jesienią 1942 roku pierwsze Ki-45 trafiły do jednostek w Birmie i Chinach.
Okazało się że były to dobre samoloty które sprawdzają się zarówno w roli samolotów szturmowych jak i myśliwców o dalekim zasięgu.
Były one jednak trudne w pilotażu i mechanizm chowania podwozia był awaryjny
Dobrze sobie radziły zarówno w zwalczaniu celów lądowych jak i pomniejszych alianckich statków na przykład amerykańskich kutrów PT.
Pomimo swoich gabarytów i tego że był trudny w pilotażu, na średnich wysokościach okazał się bardziej zwrotny od amerykańskich dwusilnikowych P-38. Był on też szybszy od jednosilnikowego P-40. Jednak nie oznaczało to że nadawał się on do walki kołowej, chociażby ze względu na jego uzbrojenie, i fakt że nie był on jednak wystarczająco zwrotny by nadawał się do takiej roli.
Pod koniec wojny były używane w obronie wysp Japońskich .
Używano ich z pewnymi sukcesami w przechwytywaniu amerykańskich bombowców B-24, z pewnym powodzeniem używano ich też przeciwko B-29.
Jednak ze względu na skalę amerykańskich nalotów, sukcesy w przechwytywaniu B-29 można nazwać symbolicznymi.
Były one też używane w atakach kamikadze w późniejszym okresie wojny.
Powstało łącznie 1701 egzemplarzy. Alianci nadali mu nazwę kodową "Nick".

Dane techniczne Ki-45KAI-a:

Załoga : 2 osoby
Silnik : 2x Nakajima Ha-25 o mocy 1050 KM
Rozpiętość : 15,0 m
Długość : 10.60 m
Wysokość : 3.70 m
Pułap : 10730 m
Zasięg : 2260 km
Prędkość maksymalna : 547 km/h
Uzbrojenie : 1 działko Ho-3 kal 20 mm, 2 karabiny maszynowe Ho-103 kal. 12,7 mm, 1 karabin maszynowy Typ 92 kal. 7,7 mm (do obrony tylnej półsfery), do 800 kg bomb

#corvusfrugilaguscontent2 #samoloty #lotnictwo
Corvus_Frugilagus - Kawasaki  Ki-45 Toryu, Nick 

Cesarska Armia Japonii w marcu 1937...

źródło: 1945 Kawasaki Ki-45 Kai Tei Toryu 3 Hikotai, 53 Hiko Sentai - Shigeo Koike - box art Hasegawa

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach