Aktywne Wpisy
Kacaniec +15
![Fibrizzo](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Fibrizzo_r8kFbqy8A9,q60.jpg)
Fibrizzo +46
ożesz cholera, to pustułka? właśnie mi w kuchni na parapecie siedziało! oO #ciekawostki #kiciochpyta #zoologia #smiesznypiesek #zwierzaczki
![Fibrizzo - ożesz cholera, to pustułka? właśnie mi w kuchni na parapecie siedziało! o...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/77992875d4f6511700cba46505414a2200e75856e6f613eb1a0af2996cbbe6bc,w150.jpg?author=Fibrizzo&auth=f6d1905cc374d4f2d105e248563c6618)
źródło: 1722976887030
PobierzSkopiuj link
Skopiuj linkźródło: 1722976887030
PobierzWykop.pl
@ujdzie: Dla mnie moda. Zejście z 3 na jeden to ja rozumiem bardzo dobrze. Potrzeba to wymusiłą bardzo dawno temu jak raczkowały wszelkie formy agresywnej jazdy typu dh/fr. Była jazda
Mam w gravelu 1x11, w szosie 2x10 i moje spostrzeżenie jest takie, że i tu i tu korzystam z mniej więcej 10 przełożeń.
1x w ogóle usuwa ten aspekt z toku rozumowania, bo masz jedną manetkę i wiesz w którą stronę masz zmienić przełożenia. Powiem więcej - chyba wszystkie elektroniczne grupy 2x mają opcję samodzielnej zmiany przedniego przełożenia właśnie z takiego samego powodu - ludzie nie zawsze wiedzą w którym miejscu kasety są (2x ma wiele pokrywających się przełożeń), czy zmiana przedniej koronki ma sens i co najważniejsze - nie muszą się nad tym zastanawiać.
I nawet nie chodzi o fr i dh - wszystko co ma zawieszenie z tyłu jest od lat projektowane pod 1x, bo przerzutka (a właściwie napięcie łańcucha) jest liczona jako część zawieszenia. W 2x to zawsze działało jak chciało, trzeba było kombinować z jakimiś napinaczami i prowadnicami, a efekt był taki, że jak się #!$%@?łeś w teren to i tak spora szansa, że spadł
@variat:
Jeden blat rozwiazuje problem zablokowania sie łańcucha na przedniej przerzutce, tzw.: "chain-suck", podczas jazdy
@zobq: Jak tą samą? Co Ty opowiadasz?! Przykładowo 11-40t x 34t pojedziesz z góry max 40kmph, przy 40x34 wjedziesz pod nachylenie 20%. Jak masz 11-40t - 34-46t, rozbujasz się do max 60kmph a wjedziesz pod takie samo wzniesienie. Przecież 3x10 to nie znaczy że masz 30 użytecznych biegów tylko że masz większą elastyczność. Większa ROZPIĘTOŚĆ między skrajnym przełożeniami.
@diarrhoea No bo tak przecież działa. Od zawsze była zasada żeby nie krzyżować zbytnio łańcucha czyli z dostępnych 2x10 robisz efektywne 1x6/7+1x6/7-10. Czyli wychodzi około 10 ale masz
Ale z łaski swojej wytłumacz co masz na myśli że przerzutka nie uciągnie? Masz na myśli napięcie łańcucha/pojemność? Jeśli tak, to zakres 44t tył/46t p daje 90 zębów. Dość podobnie jak w szosach gdzie masz powiedzmy 32t +54t p= 86 zębów. Przerzutka z dłuższym wózkiem i heja.
Sam się zgodzę, że do 3 biegów z
@variat: W nowych MTB masz np. 10-51T. Czyli masz 510% zakresu przełożeń. Przy twoim przykładzie 11-40T z tyłu i 34-46T z przodu, masz około 492% czyli nieznacznie mniej niż w
@variat: no musiałbyś mieć zajebiście długi łańcuch i zajebiście długi wózek - bardziej podatny na uszkodzenia, przy takich 1 blatowych biegach to max pewnie 36-38
aha coś tam jeszcze było, że przez brak przedniej przerzutki można było skrócić tylne widełki, na pewno wiem, że w gravelach czy szosach potrafi opona haczyć w napędzie 2x o przednią
@variat: taka uwaga, źle liczysz pojemność przerzutek. To nie jest liczba zębów na największej koronce z przodu i z tyłu. Pojemność przerzutki to:
(największa koronka z tyłu) - (najmniejsza koronka z tyłu) + (największa tarcza z przodu) - (najmniejsza tarcza z przodu).
Czyli w typowej szosie masz coś koło: (34-11) + (54-40) =
Kłócicie się o głupoty, a 1x napęd jest po to żeby moc używać narrow-wide łańcucha i chain ringa. Nie się da używać przedniej przerzutki w narrow-wide setupie bo po prostu nie będzie działać.
A narrow- wide setup daje wam to ze łańcuch nie spada jak telepie rowerem i trzyma się chain ringa jak
Ogólnie to napędy 1x pojawiały się jeszcze przez narrow-wide (tak jak pisał @variat - np. w DH), ale Narrow Wide pozwolił wykorzystywać 1x częściej.
https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=34&RZ=10,12,14,16,18,21,24,28,33,39,45,51&UF=2281&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=development&GR2=DERS&KB2=26,36&RZ2=11,13,15,17,19,21,24,27,31,35,40&UF2=2281
Tak to realnie wygląda. Różnice w zakresie pomijalne, 2x jest szerszy dopiero przy 42 zębach zamiast 40 z tyłu. Moda się wzięła stąd, że to prostsze i pod lewą dłonią są teraz manetki blokady amortyzatorów i sztycy regulowanej. Shimano raczej nie zrywa z 2x i 3x, bo cały czas oferują takie komponenty w wysokich grupach.
Oczywiście istniały inne 1x napędy od lat jak BMX albo składaki, ale to osobna historia.