Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 49/???

Rockwell-Messerschmitt-Bölkow-Blohm X-31

Zaprojektowany i zbudowany w kooperacji przez amrykańskie Rockwell International oraz zachodnioniemieckie Messerschmitt-Bölkow-Blohm pod koniec lat ‘80 XX wieku, X-31 jest eksperymentalnym samolotem odrzutowym służącym do badań wektorowania ciągu. Pomimo całkowicie nowo zaprojektowanego płatowca wiele elementów konstrukcyjnych pochodzi z innych maszyn takich jak: Eurofighter Typhoon (skrzydła i wloty powietrza), F/A-18 Hornet (kokpit), F-16 (golenie podwozia, zasilanie awaryjne), V-22 (siłowniki powierzchni sterowych), Cessna Citation (koła i hamulce), F-20 (systemy awaryjne) oraz B-1 (elementy układów sterowania).
Zbudowano dwa egzemplarze, z których pierwszy został oblatany 11 paździenika 1990r. Pomiędzy 1990r a 1995r wykonano ponad 500 lotów testowych. Najbardziej charakterystyczną cechą maszyny jest tzw. układ kaczki (canard), gdzie role steru wysokości pełnią „canardy” znajdujące się w przedniej części płatowca przed skrzydłami, będące głównym elementem kontrolującym kąt nachylenia podłużnego samolotu wraz z wektorowanym ciągięm pełniącym rolę pomocniczną.
W trakcie testów osiągnięto kilka rekordów, jak kąt natarcia w locie wynoszący 70° oraz wykonywanie gwałtownych nawrotów o 180° w warunkach przeciągnięcia, operując poza możliwościami innych płatowców. Program X-31 może poszczycić się również pierwszym pomyślnie wykonanym w pełni zautomatyzowanym lądowaniem załogowego samolotu przy dużym kącie natarcia (24°). Samolot testowano również bez steru kierunku.
Jedna z maszyn uległa wypadkowi w związku z lodem znajdującym się w rurce Pitota, przez co komputer pokładowy otrzymywał błędne dane i nie można było poprawnie kontrolować maszyny. Pilot przeżył katapultując się. Drugą z maszyn można obecnie zobaczyć w Deutches Musem Flugwert Schleissheim.

Podstawowe dane techniczne (X-31):

Załoga: 1
Długość: 13.21m
Rozpiętość skrzydeł: 7.26m
Powierzchnia nośna: 21.02m^2
Wysokość: 4.44m
Masa własna (pusty): 5175kg
MTOW: 7228kg
Napęd: 1x General Electric F404-GE-400 71kN (7234kgf) ciągu – silnik turbowentylatorowy
Vmax: 1449km/h | 782kts [~Mach 1.28]
Pułap: 12200m (40000ft)
Prędkość wznoszenia: 218m/s

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: 27368753_1540279456026010_3167173886275156765_o

Pobierz
  • 26
  • Odpowiedz