Wpis z mikrobloga

#motoryzacja

Olej 0W30 w 23 letnim dieslu na pompkach to strzał w 10.. Shell AV-L 0W30 aprobata 504/507

Okazuje się że w dieslu bez dpfa (fabrycznie) można jeździć na króciutkich odcinkach i nic złego się nie dzieje.
Miałem obawy bo w końcu bezpośredni wtrysk, a tu po roku i 6000km ilość paliwa w oleju <2%
Za problem w przypadku dieslów uznaje się od 7% w górę.dla benzyn bezpośrednich do 5%, a dla wolnossących benzyn do 2.4%

W przypadku DPF-a ten pewnie ciągle próbowałby się wypalać i taki olej byłby znacznie mocniej rozrzedzony. Widziałem już analizy olejów z dieslów z dpf z krótkich odcinków gdzie olej do zlania to się nadaje już po 4000-5000km, a paliwa to potrafi być 15% w oleju po takim dystansie.

Lepkość oleju wzrosła z 58 na 64.4 na zimno na ciepło z 11.8 na 12.1 czyli po tym okresie zrobiło się w coś w stylu lekkiego 5W30, z 0W30, czyli wzrost lepkości.
Wskaźnik lepkości z 202 na 188. Najsłabiej wypadła liczba zasadowa, tu spadło z 8.5 na 4.95. spadek o około 40%, za złe uznaje się powyżej 50% lub od wartości 2 lub niższej.

wyniki wzorcowe jeżeli chodzi o pierwiastki. nic się nie ściera ani nie zaciera, dolot sprawny, upg sprawne, pompa vacum też ok i nie wali paliwem. Chemia jest fajna bo można sobie zdiagnozować potencjalne problemy z silnikiem badając sam olej.

Teraz wiem na czym stoję i wydłużam interwał. Nie będe zmieniał oleju co roku tylko co 1.5 roku i około 9-10K. bo mi wychodzi średnio około 6K rocznie na krótkich odcinkach 10-20 minut i ze 2 razy w roku duża trasa.

Myślałem, że krótkie odcinki mogą szybko zużyć ten olej, a wyszło że olej nie specjalnie się tym przeją i można go cisnąć dłużej.
Jako że zmieniałem w marcu zawsze, a teraz wiem że wzrasta w tym oleju lepkość to idealnie na lato się składa i na jesień zlewka. Śmiało będzie można go jeszcze gonić po trasach czy górach w upały, bo ochrona na ciepło w ogóle nie ucierpiała, więc dwa okresy letnie będzie robił.
Także teraz zmieniłem olej w marcu 24 i następna wymiana dopiero wrzesień 25

Przy okazji wołam @Adamfabiarz który imho zbyt skrupulatnie podchodzi do wymian oleju, a chyba nigdy nie poddał żadnego analizie(?) zachęcam do jej wykonania aby zrewidować swoje hipotezy mając coś czarno na białym i operując faktami, a nie strzelanie.

Ja spodziewałem się że będzie znacznie gorzej z racji na te krótkie odcinki, najbardziej obawiałem się rozrzedzenia paliwem, bo ten TDI ma wiele punktów w którym może do takiego rozrzedzenia dochodzić, i ten rok czasu to będzie odpowiedni termin na zmianę. Pudło, można jeździć dłużej.
#mechanikasamochodowa #olej
r5678 - #motoryzacja 

Olej 0W30 w 23 letnim dieslu na pompkach to strzał w 10.. Shel...

źródło: index

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
@r5678: Dziękuję za zawołanie. Za jakiś czas zrobię ja analizę. Na razie dochodziłem do tego jaki jest najlepszy olej, a raczej mix olejowy (w moim indywidualnym przypadku).

To nieprawdziwy mit, że dla różnych silników benzynowych jest różna ilość zanieczyszczenia paliwem niedobra. Otóż w każdym silniku benzynowym, olej z zawartością ponad 2 - 2,5% benzyny nadaje się do natychmiastowej wymiany. W przypadku diesla owszem, jest to bardziej 4-5%.

Niemiej, choć uważam analizy za skuteczne narzędzie, to nie zawsze wszystko ujmą. Ale tyle dobrego, że Ty w swojej analizie masz wiele parametrów ujętych. Ale nie ma wszystkiego, np. poziomu
  • Odpowiedz
  • 1
@Adamfabiarz: Planuje wykonać jeszcze jedną żeby zobaczyć czy zużycie będzie postępować liniowo
czyli po 9k w 40*C z 58 na 69-70, w 100 12.2-12.3, wskaźnik 180, zasadowość 3.17 i to już będzie źle, czy coś się rozjedzie i będzie odbiegać od tego.
  • Odpowiedz