Wpis z mikrobloga

Kodowanie dźwięków za pomocą OPUS.
Jako alternatywa do AAC (quaac), MP3, OGG (Vorbis).
Chwalą się tym, że poniżej 128 kbps zapisuje dźwięk lepiej niż pozostałe kodery.

Czyli śmiało można wybierać 48-64 kbps mono do lektorskich nagrań, oszczędzając sporo transferu. Albo jakaś gra komputerowa - straty jakości przy niższym próbkowaniu niwelują jakieś inne źródła dźwięku, jakieś ambienty w tle.

MP3 podobno sporo traci poniżej 112 kbps - ale tu nie trzeba profesjonalnych słuchawek do tego, by rozpoznać że w 128 kbps już sporo "sprężystości" w nagraniach brakuje, w porównaniu do 320 kbps MP3. MP3 już od kilkudziesięciu lat nie jest tak wydajnym formatem dźwiękowym, i wyprzedzają go wyraźnie pozostałe stratne formaty.

#audio #audioboners #audiofile #dubbing #lektor #mp3 #gry #ciekawostki #audacity

Edit: Linkuję do Wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/Opus_(audio_format)
rukh - Kodowanie dźwięków za pomocą OPUS.
Jako alternatywa do AAC (quaac), MP3, OGG (...

źródło: 640px-Opus_quality_comparison_colorblind_compatible.svg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
via Android
  • 0
@wypokowy_expert np. internetowe stacje radiowe, polskie radio nadaje w 96 kbps AAC. Youtube używa OPUS od 128 do 192 kbps.
Twitch zaleca 96 kbps, wspiera maksymalnie 160 kbps.
Audiobook by nie ważyć krocie używa zazwyczaj niższe transfery.
Nagrania mono z mikrofonu nie wymagają maksymalnych ustawień.

Gdyby nikt nie patrzył na transfer, nadawaliby wszyscy w bezstratnych formatach.
  • Odpowiedz
via Android
  • 0
@wypokowy_expert kto jeszcze nie patrzy na transfer, i nie dba o jakość audio, to ludzie którzy z wideo na YT zamieniają audio na MP3 w 128 kbps, zamiast, nie wiem jakie jest zabezpieczenie, po prostu wyciągnąć plik w OPUS.
Lub gdzieś legalnie wykupić streaming.
  • Odpowiedz
via Android
  • 0
@wypokowy_expert Potem jeszcze twórcy gier budżetowych Indie. Symulatory prowadzenia siłowni, i tego typu.
Wpakowanie audio 320 kbps to przerost formy nad treścią.
Gry w których grafika i muzyka nie grają wielkiej roli?
Z 4GB plików z łatwością zmniejszy do poniżej 1GB plików, a ludzie zadowoleni że im gra szybko pobiera.
  • Odpowiedz
via Wykop
  • 0
@vulcanitu: Nie przesadzajmy z tymi 32 kbps.
Analizowałem na szybkiego spektogram pewnego utworu w różnych przepustowościach.
Nie wiem czy to pełnoprawny FLAC źródłowy, bo na samej górze widać igiełki takie (te za napisami FLAC 1024)

OPUS 128 kbps (VBR) wygląda znacznie lepiej od MP3 w 128 kbps (CBR).
Wielkości plików są zbliżone, 4.4 MB oraz 4.0 MB.

OPUS 64 kbps ma pewne luki, ale 96 oraz 128 wyglądają na zadowalające.

MP3
rukh - @vulcanitu: Nie przesadzajmy z tymi 32 kbps.
Analizowałem na szybkiego spektog...

źródło: OPUS comparisons - a modern synthpop song 1 second repeated

Pobierz
  • Odpowiedz