Wpis z mikrobloga

Elektryki ssą i są dobre dla dzieci!

Po tym interesującym wstępie otwieram dyskusję dla osób znających się na rzeczy i od razu wołam @PiotrFr i @assninja. Mam kilka punktów do omówienia

1. Newsy z niemiec o zapaści rynku używanych ev - PotrFr dobrze wytłumaczył, że sensacji nie ma, ale fakt jest taki, że nie wiadomo jak będzie wyglądał rynek używanych ev. W stanach też zdaje się, że używki są bardzo tanie, ale musimy uwzględnić obniżki cen Tesli, która drugi rok z rzędu zaburza mocno rynek.

@assninja - ty masz teslę zdaje sie. Jak patrzysz na używki? Skoro wszystkie tesle mają to samo i nie ma się co martwić o rozrządy czy dpf-y to czemu by nie kupić tesli na promocji w postać 3/4 letniej używki?

Moja opinia jest taka, że już przy nowej baterii ten zasięg jest bez szału i startowanie z poziomu 85% oryginalnego zasięgu wcale mnie nie zachwyca. I to raczej bez względu na cenę, bo używka musiałaby być naprawdę tania, żeby chciał płacić swoim czasem spędzonym na częstszym ładowaniu

2. Ubezpieczenia ev są droższe - TU nie wiedzą jak kalkulować poprawnie składki i narzekają na brak bazy naprawczej. Tylko aso się tyka napraw, a tam jest zawsze turbo drogo, a też często aso lubi sobie oznaczyć baterię do wymiany, bo gałąź zarysowała obudowe (przerysowuje).

Naprawy tesli to koszmar i chyba wszyscy słyszeli jakie są realia napraw - długi czas oczekiwania i drogo + nie zawsze dobrze.

Materiały do elektryków są drogie i często trudne w naprawie - patrz aluminiowa konstrukcja tesli czy carbonowe elementy w takim i3

3. Degradacja baterii - oglądałem ostatnio filmik engineering explained na ten temat - https://youtu.be/w4lvDGtfI9U?si=orIGq9j-JVBMH-be

To jest jakaś katastrofa. Podane warunki degradacji są trochę skrajne, ale tylko trochę, a degradacja jest bardzo duża. Jeśli auto się nagrzeje poza garażem to bateria dostaje po dupie. Jeśli nie łądujemy w garażu/pod domem, tylko tak jak ewentualnie ja, tylko na superchargerach i tylko 10%-80% to bateria też dostaje po dupie.

Wychodzi na to że użytkowanie ev nie mając ładowania w domu jest nie tylko niepraktyczne, ale zwyczajnie masakruje baterię w porównaniu do aut ludzi z ładowarkami domowymi.

4. Wyszła ta nowa tesla 3 SR z nowym rodzajem baterii. No niby spoko, bo jest bardziej odporna na szybkie ładowanie, ale ma dwie wady. Po pierwsze, nie ładuje się tak szybko jak tesla 3 LR z tradycyjną baterią. Po drugie, co z tego że mógłbym sobie ładować taką baterię tylko na sc przy zmniejszonej degradacji, skoro ta bateria wymaga w miarę regularnego ładowania do 100%, bo kontroler ma problem z oszacowaniem max SOC?

Czyli może i wyjdzie na jedno przy ładowaniu do 80% w stosunku do LR ale za to muszę często siedzieć 40 minut dłużej by dociągnąć do 100%.

#motoryzacja #samochody #samochodyelektryczne
  • 19
@cwlmod:

Ubezpieczenia ev są droższe - TU nie wiedzą jak kalkulować poprawnie składki i narzekają na brak bazy naprawczej. Tylko aso się tyka napraw, a tam jest zawsze turbo drogo, a też często aso lubi sobie oznaczyć baterię do wymiany, bo gałąź zarysowała obudowe


Dla mnie są tańsze.
Ubezpieczyciele wymusili wprowadzenie normy ISO odnośnie napraw baterii od 2025. Europejscy producenci w większości już to stosują. Na tą chwilę nienaprawialne są Tesli
skoro ta bateria wymaga w miarę regularnego ładowania do 100%, bo kontroler ma problem z oszacowaniem max SOC?


Czyli może i wyjdzie na jedno przy ładowaniu do 80% w stosunku do LR ale za to muszę często siedzieć 40 minut dłużej by dociągnąć do 100%.


@cwlmod: Sprawdź na Plugshare czy nie masz ładowarki AC w okolicy. Supercharger nie jest wymagany. Zostawiasz samochód na ładowarce i masz 10h, żeby go odebrać. Chyba,
@Yelonek: Nie mam. Może za parę lat będzie bo ma parę biurowców niedaleko. Na razie słabo to wygląda. Poza tym te biurowce będą miały parę miejsc (jeśli w ogóle będą dostępne na zewnętrznym parkingu bez opłat) a jak się ludzie na nie rzucą to nie obsłużą wielu bloków.
@PiotrFr: Martwią mnie 2 rzeczy.

Po pierwsze to nie napisałeś nic odnośnie pozostałych punktów.
Po drugie, nie wiem co myśleć o osobie, która wie o ISO dla towarzystw ubezpieczeniowych ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@cwlmod: z tym ISO to żadna tajemnica. Ostatnio o tym pisali. Robienie baterii naprawialnych jest ~10% droższe, dlatego Tesla czy większość chińskich zawala to pianką, jakby co to trzeba wymienić całość.
Co do pozostałych punktów to nie bardzo wiem co napisać. 3/4 letnia używka nie ma 85% pojemności a raczej min 95 (chyba że ma jakiś duży przebieg).
A Teslą nie jeżdżę, więc nie będę się za dużo wypowiadał.
Dzisiaj odebrałem
PiotrFr - @cwlmod: z tym ISO to żadna tajemnica. Ostatnio o tym pisali. Robienie bate...

źródło: IMG_20240129_134011

Pobierz
z tym ISO to żadna tajemnica. Ostatnio o tym pisali. Robienie baterii naprawialnych jest ~10% droższe, dlatego Tesla czy większość chińskich zawala to pianką, jakby co to trzeba wymienić całość.


@PiotrFr: Jakieś źródło o tych naprawialnych bateriach? Oglądałem filmiki caroserii gdzie pokazywali baterie audii, które był złożone z wymiennych modułów w ramach jednej dużej obudowy. Masz na myśli właśnie tą modułowość?

Co do pozostałych punktów to nie bardzo wiem co napisać.
@cwlmod:

Masz na myśli właśnie tą modułowość?


Tak, praktycznie wszyscy europejscy i koreańscy producenci takie stosują. Możesz wymienić dowolne moduły albo np samą obudowę w razie uszkodzenia. A nie że zaryjesz podwoziem i wszystko do przemiału.
Poszukam później źródła to podrzucę.

Co do degradacji to na forum ev6 ludzie wrzucali swoje, często z dość znacznym przebiegiem i ciągle na 350kw Ionity i wyglądało to nieźle
@PiotrFr: Da się sprawdzić, ale to jakiś test się uruchamia w menu serwisowy głównego systemu (każdy może go zrobić) i trwa 24h. Kto by to wiedział i kto by chciał udostępniać taką informację?
@assninja - ty masz teslę zdaje sie. Jak patrzysz na używki? Skoro wszystkie tesle mają to samo i nie ma się co martwić o rozrządy czy dpf-y to czemu by nie kupić tesli na promocji w postać 3/4 letniej używki?


@cwlmod: problem z używkami 3/Y na naszym rynku jest taki, że ludzie chcą za nie pieniądze za które kupisz nową tesle :D wielu z nich też jest pewnymi ofiarami polityki tesli
@cwlmod: wyobraź sobie korzystanie dzisiaj z androida z 2012 roku :P tak to mniej więcej wygląda w tych starszych. Przed ravenem była nvidia tegra, od Ravena oraz w 3/y zaczeli dawać intel atom, tego zresztą mam w swojej 3 i jest OK, ale widać że jest na skraju swoich możliwości, głównie to że menu netflixa zacina. W nowszych 3/Y jest ryzen, a w najnowszych S/X masz pełnoprawny komputer do gier na
@cwlmod: nooo wymieniają całą jednostkę, nie wiem jak to nazwać, wyjmują starocia i dają nówkę na ryzenie :P zostaje ekran. I nagle komputer zaczyna dużo lepiej śmigać, przeglądarka spotify netlix etc i od razu też nowsze aktualizacje wskoczą bo nie będą zablokowane

Można też wymienić komputer autopilota, to jest osobny, na FSD i wtedy dochodzi nagrywanie z kamer (wiem, fuck logic, że trzeba AP wymienić do tej funkcji). Jeśli auto miało
@assninja: A no to rozumiem. Myślałem że tam komputery się psują i zamiast rozrządu to wymieniam procka

@assninja @PiotrFr Jakie to urocze, że tylko wy odpisaliście. Jak wjeżdża info o płonącym elektryki to byle dzban wypisuje swoje mądrości, ale jak poruszam konkretne problemy to się okazuje, że nikt nie ma nic do powiedzenia. Próbowalem nawet baitować ale chyba największe dzbany są u mnie na czarnej liscie ( ͡° ͜ʖ
@cwlmod: czego się spodziewałeś?
Przecież wszyscy co się tak wypowiadają nie mają pojęcia, powtarzają tylko to, co wyczytali w internecie. Wszystko ma swoje wady i zalety.

A w temacie degradacji, jeden Mirek ma 10-letniego Leafa 24kwh i ma SOH 80% przy przebiegu 150k. A to już z 1000 cykli, do tego te baterie dość szybko degradowały. Do tego przy tak małej baterii nie ładujesz 20-80% z reguły
@PiotrFr: To że ludzie gadają głupoty, bo mają rożny stan wiedzy to zrozumiałe, ale to że nikt się nie udziala w dyskusji na temat konkretnych kwestii by wyjaśnić plotki, to już nie ma zainteresowania