Wpis z mikrobloga

CPK to megalomania? Zaorać ten projekt?

Widzę po wykopie opinie, że CPK jest nam niepotrzebne i to megalomania. Nie wierzymy we własne możliwości i wielkie pomysły kwitujemy pesymistycznie. Część Polaków nie ma ambicji na rozwój kraju, a to zła perspektywa dla naszego narodu.

„Społeczeństwo, które nie wierzy w siły własnego państwa, które sceptycznie patrzy na każdy podejmowany wysiłek, które nie wzbudza w sobie entuzjazmu z powodu zwycięskiego przełamania takich lub innych trudności i zagadnień państwowych — traci zdolność bronienia własnego samodzielnego istnienia, traci wewnętrzną spoistość, atomizuje się, a w konsekwencji cofa się na niższy szczebel rozwoju.” ~ E. Kwiatkowski

CPK i CPL według wyliczeń ekspertów ma przynosić miliardowe korzyści [1]. Będziemy mieli w końcu port lotniczy cargo z prawdziwego zdarzenia z całą siecią połączeń kolejowych i drogowych rozwijając przemysł w regionie. Zaoszczędzimy na tym miliardy, bo zamiast płacić cła u innych to będziemy płacić cła w Polsce [1].

Druga równie ważna kwestia to port pasażerski, który umożliwi rozwój LOTu. Nasza linia lotnicza potrzebuje dużego lotniska żeby tworzyć opłacalne połączenia. Małe regionalne lotniska na tym nie stracą, bo one bez problemu obsługują i będą obsługiwać połączenia europejskie. Tu chodzi o połączenia światowe. Rozbudowa Modlina nie ma sensu, nie robi się już lotnisk w rdzeniu miasta, bo to stwarza wielkie trudności dla rozbudowy.

Zatem lotnisko (wcale nie duże, bo nawet nie będzie w top 10 Europy) oraz cała sieć połączeń będzie nam tylko na rękę. To będzie boost ekonomiczny w wielu branżach.

[1]: https://www.money.pl/gospodarka/cpk-zwroci-sie-juz-po-12-latach-tak-wynika-z-raportu-ey-6953808809438144a.html

#inwestycje #cpk #neuropa #4konserwy
Quzin - CPK to megalomania? Zaorać ten projekt?

Widzę po wykopie opinie, że CPK jest...

źródło: Screenshot_2023-10-20-16-33-10-72_e4424258c8b8649f6e67d283a50a2cbc

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
@Quzin: głosowałem na opozycję demokratyczną, jak każda osoba z rozumiem i godnością człowieka, ale murem za CPK. eksperci są zgodni - potrzebny i dobry projekt. potrzebna nam ponadpartyjna zgoda w sprawie CPK, tak jak mamy ponadpartyjną zgodę w sprawie atomu
  • Odpowiedz
@Quzin: Ja mam wątpliwości co do CPK - politycznie absolutnie krytycznie wobec PiS. Generalnie CPK ma sens, jeśli LOT (i PKP też) ma się rozwijać w modelu hub-and-spoke, czyli mamy jeden hub lotniczy, z mniejszych lotnisk dolatujemy małymi samolocikami do niego, tam wsiadamy w Dreamlinera i śmigamy za ocean. To rozwiązanie jest OK dla linii lotniczych, których dużym źródłem przychodu będą loty Atlantyckie i Azjatyckie. Jeśli na rynku europejskim jest na
  • Odpowiedz
  • 1
Nie teraz gdy rozpieprzone energetyka, edukacja, opieka medyczna, finanse, rynek nieruchomości


@TwojHimars: piszesz jakby projekt miał być finansowany w 100% przez polskiego podatnika.
  • Odpowiedz
  • 2
centralizację służy tylko i wyłącznie zmarginalizowaniu zachodniej części kraju


@niecodziennyszczon: nie rozumiem. Ten projekt właśnie polega na integracji zachodu z centralną polską.

Jak miałoby to zmarginalizować zachód? Osobiście uważam że za PiSu zachód był rozwijany, m.in. pogłębianie Odry, port kontenerowy w Świnoujściu, żegluga śródlądowa, rozbudowa gazoportu, CPK (szybka kolej i autostrady), tunel w Świnoujściu, tunel pod Goleniowem (notabene do lotniska w Szczecinie).
Quzin - >centralizację służy tylko i wyłącznie zmarginalizowaniu zachodniej części kr...

źródło: images (3)

Pobierz
  • Odpowiedz
@Quzin: Jeśli LOT zacząłby z większą intensywnością realizować połączenia na wschód, to CPK będzie bardzo na rękę, bo będzie potencjał, żeby zrobić z niego miejsce na przesiadki dla pasażerów z zachodniej europy. Tak samo, jak ja latam z polski do hubu na zachodzie, żeby stamtąd polecieć do USA, tak europa przy konkurencyjnej siatce mogłaby chcieć latać na wschód, żeby przesiąść się na CPK na lot jeszcze bardziej na wschód.

Chyba nie
  • Odpowiedz
Ten projekt właśnie polega na integracji zachodu z centralną polską.


@Quzin: Nie wiem skąd założenie, że integracja zachodu kraju z Polską centralną będzie miała na ten zachód wielce korzystny wpływ. Zachód sobie jak dotąd radził całkiem dobrze bez tej integracji, a istotną rolę z perspektywy tej części kraju jest dobra komunikacja z centrami zachodu Europy, a nie z jakimś lotniskiem pod Warszawą. Jeżeli takie lotnisko jest potrzebne centralnej j wschodniej części
  • Odpowiedz