Wpis z mikrobloga

Mirki, czy może ktoś mi wyjaśnić, co na tym skryżowaniu zmienia znak ustąp pierwszeństwa? Innymi słowy, co by się zmieniło jakby go nie było?

Na zdjęciu widać:
Dwa lewe pasy z ulicy Komuny Paryskiej łączące się z dwoma prawymi pasami z ulicy Podwale. Łączące pasy nie przecinają się ani nie łączą. Po połączeniu są cztery pasy.

Moje zrozumienie jest takie:
Jeśli wyjeżdzam z Komuny Paryskiej i nie chce zmieniać pasa, to nie muszę ustępować pierwszeństwa żadnym innym pojazdom (pomijam pieszych).

Jeśli wyjeżdzam z Komuny Paryskiej i chce pojechać w prawo, to muszę zmienić pas na prawy, więc ustępuje pojazdom na prawym pasie.

Sęk w tym, że te ustępowanie pierwszeństwa występuje niezależnie od znaku A-7, więc po co stoi ten znak? Czy jest jakiś sens który mi umyka?

Link do miejsca: https://goo.gl/maps/9fGeHUNG3dbwgmRcA

#ruchdrogowy #prawojazdy #wroclaw #drogi
Pobierz malpi - Mirki, czy może ktoś mi wyjaśnić, co na tym skryżowaniu zmienia znak ustąp pi...
źródło: comment_1672479233oJiFmx4gAmDObeQ2lo91Wr.jpg
  • 14
@malpi: Pamiętaj też, że przepisy dotyczące pierwszeństwa wynikające ze znaków (np. D-1, A-7), mają wyższy priorytet niż przepisy ogólne (np. ten o zmianie pasa, czy reguła prawej ręki).

Jeśli ktoś jedzie drogą z pierwszeństwem i zmienia pas na skrzyżowaniu, to wciąż ma pierwszeństwo nad pojazdem wjeżdżającym z podporządkowanej.
@reksiuzgdyni: Nie rozumiem. Czy sugerujesz że w sytuacji kiedy ja "jadę prosto" podczas wyjazdu z Komuny Paryskiej, tj. nie zmieniam żadnego pasa ruchu, to i tak muszę ustąpić tym z prawej jakby chcieli wjechać na mój pas?
@malpi: Dokładnie tak. Widząc znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) masz obowiązek przepuścić wszystkich znajdujących się na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Wyobraź sobie, że zamiast A-7 stoi tam B-20 (stop) a linia zatrzymania wymalowana jest kilka metrów za przejściem dla pieszych. W takim wypadku raczej nie będziesz mieć wątpliwości, że przepuszczasz wszystkich z Podwala. Przy A-7 zmienia się tylko to, że nie musisz się bezwzględnie zatrzymać jak Podwale jest puste.
@reksiuzgdyni: Nie rozumiem. Czy sugerujesz że w sytuacji kiedy ja "jadę prosto" podczas wyjazdu z Komuny Paryskiej, tj. nie zmieniam żadnego pasa ruchu, to i tak muszę ustąpić tym z prawej jakby chcieli wjechać na mój pas?


@malpi: brak zmiany pasa nie ma nic wspólnego z pierwszeństwem na skrzyżowaniu.
Inaczej by było, gdyby na początku pasy rozdzielała ciągła, bo wtedy wjeżdżasz na skrzyżowanie bezkolizyjnie, a ten z prawej zmienia pas
@Krupier: Gdyby na tym rysunku nie było paru metrów linii ciągłej to wtedy czerwony ma pierwszeństwo, bo jedzie drogą z pierwszeństwem przejazdu na skrzyżowaniu. Ponieważ linia jednak jest to czerwony zmienia pas już za skrzyżowaniem i stosujemy ogólne przepisy dotyczące zmiany pasa - zmieniający pas ustępuje pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na pasie, na który chce wjechać.

O, teraz widzę, że @radziol88 napisał wcześniej to samo:

Inaczej by było, gdyby na początku
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@kotlet_schabowy_panierowany: linia ciągła czy jej brak tu nic nie zmienia (również w moim przykladzie - nie, czerwony by nie miał pierwszeństwa). Jeśli do zmiany pasa doszłoby w takiej sytuacji jak na moim przykladzie to nie ma podstaw do tego by jadacy ulicą Komuny był winny (pic rel.).

Kwestia po prostu miejsca kolizji. Jeśli będzie na samym skrzyżowaniu to nie ma dyskusji.
Pobierz Krupier - @kotletschabowypanierowany: linia ciągła czy jej brak tu nic nie zmienia (r...
źródło: comment_1672560718JzQSG6bdKjRrPbXKTP2sXl.jpg
@Krupier: @malpi: Jeśli do sytuacji doszłoby na skrzyżowaniu, czyli w miejscu gdzie następuje połączenie tych dwóch dróg, to oczywiście pierwszeństwo ma jadący drogą z pierwszeństwem. Dlatego też w takich miejscach są zawsze powierzchnie wyłączone i linie ciągłe. Po to żeby uniemożliwić taki manewr jadącemu drogą z pierwszeństwem. Oczywiście za skrzyżowaniem, za miejscem połączenia dróg stosujemy już przepisy dotyczące zmiany pasa ruchu, bo znaki określające pierwszeństwo obowiązują na skrzyżowaniu, a nie
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@reksiuzgdyni: no dokładnie, do tego też zmierzałem. Dlatego czy jest linia ciągła, czy przerywana to akurat nie ma większego znaczenia (chociaż przerywana ułatwia sprawę bo pozwala na bezkolizyjną jazdę i dopiero potem zmianę pasa).