Wpis z mikrobloga

Właśnie zaczyna się święto tzw. Bożego Narodzenia, które obchodzi na różny sposób prawie 2.35 mld osób na świecie. Ale czy termin "Boże Narodzenie" rzeczywiście jest biblijnym świętem?

Krótko mówiąc NIE JEST, gdyż to święto nie zostało nigdzie wymienione w Biblii z nazwy ani też nie było w związku z tym żadnego terminu ani daty, którą Bóg nakazał zachowywać - w przeciwieństwie do innych biblijnych świąt jak Pascha, Szawuot czy Sukkot.

Ale wróćmy na chwilę do terminu "Boże Narodzenie", otóż mówi ono o narodzeniu się Boga, podczas gdy Bóg istniał zawsze:

Jana 1:3: Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, co się stało.


Stworzyciel wszystkiego nie może przez swoje stworzenie sie narodzić. Z biblijnego punktu widzenia Jezus przybrał postać cielesną. Zobaczmy przekład interlinearny Ewangelii Jana:

http://biblia.oblubienica.eu/interlinearny/index/book/4/chapter/1/verse/14/param/1/version/TR

Jana 1:14: A Słowo stało się ciałem i rozbiło namiot wśród nas, pełne łaski i prawdy. I zobaczyliśmy Jego chwałę: chwałę jako Jednorodzonego (pochodzącego) od Ojca.


Słowo εσκηνωσεν dosłownie jest tłumaczone, jako rozbiło namiot! Takie przedstawienie sprawy sugeruję zupełnie inny charakter narodzin Jezusa i inny charakter świąt z tym związany. Świętem zwiazanym z narodzinami Chrystua jest Święto Namiotów/Szałasów (zwane również jako Sukkot lub Kuczki) - święto jest upamiętnieniem mieszkania Izraelitów w szałasach i namiotach podczas ucieczki z Egiptu i wędrówki do krainy Kanaanu. Ale święto jest nie tylko upamiętnieniem, ale też wskazaniem, że jesteśmy tylko chwilowymi pielgrzymami tego świata w namiotach swoich ciał. Jednak nie byłoby w tym nic odkrywczego, gdyby Sukkot nie był też cieniem rzeczy przyszłych (zarówno już tych wypełnionych o charakterze mesjańskim, jak i tych eschatologicznych), zgodnie z:

Kol. 2:17: Niech was zatem ktoś nie sądzi za pomocą pokarmu, czy przez napój; w dziedzinie święta, początku miesiąca, czy szabatów, gdyż to jest cień przyszłych rzeczy zaś ciało Chrystusa (NBG)


Jest to interesująca rzecz, bo znając pozostałe święta biblijne, które wypełniły się w Jezusie jak:

- Okres Paschy: śmierć (dzień Przygotowania), złożenie do grobu (Pascha) i zmartwychwstanie (Pierwociny)
- Szawuot: zesłanie Ducha Św.
- Jom Kippur: Chrzest Jezusa

tak ważne i uroczyste święto jak Szałasy miałoby stanowić wyjątek od tej reguły? Zwróćmy uwagę na okoliczności, w których narodził się Mesjasz:

Łk. 2:7-8: Porodziła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie. W tej samej okolicy przebywali w polu pasterze i trzymali straż nocną nad swoją trzodą.


Bardzo istotne są tutaj dwie informacje:

1) Nie było miejsca w gospodzie.
2) Pasterze pozostawali w nocy na polu wraz ze swymi owcami.

W punkcie pierwszym nie ma mowy o rzekomej biedocie rodziny Jezusa, tak jak w popularnych katolickich kolędach "bo uboga była". Fragment wskazuje jasno, że brakowało wolnych terminów noclegowych. Więc albo to był weekend i dużo ludzi chciało pójść w góry albo mieliśmy do czynienia z jakiegoś rodzaju świętem, w którym Żydzi podróżowali do Jerozolimy. Takimi świętami, gdzie się pielgrzymowało do Jeruzalemu są: Pascha, Szawuot i właśnie Sukkot. Betlejem leży niespełna 10 km drogi od Jerozolimy, więc nic dziwnego, że miejsc noclegowych musiało brakować przed i podczas trwania ww. świąt. Dodatkowo, całkiem możliwe, że spis ludności był przeprowadzany w okolicach dużych świąt, bo łatwiej było wielu ludzi wtedy spisać.

Interesujący jest również punkt numer dwa. Sugeruje to ciepłą noc i wyklucza porę deszczową w Izraelu, która była zimna, wilgotna. W takich warunkach straż nocna z owcami pod gołym niebem nie mogła być możliwa:

Ezd 10:9: Zgromadzili się zatem w ciągu trzech dni wszyscy mężczyźni z Judei i Beniamina w Jeruzalemie, a było to dwudziestego dnia dziewiątego miesiąca. Cały lud usiadł na dziedzińcu świątyni Bożej, drżąc z przejęcia się tą sprawą i z powodu deszczów.

Jr 36:22: A król mieszkał wtedy w pałacu zimowym, był bowiem miesiąc dziewiąty i ogień płonął przed nim na palenisku.


Kiedy więc przypadała pora deszczowa w Izraelu? Były to miesiące obejmujące część naszego listopada aż do końca lutego. Bardzo nieprawdopodobnym wydaje się, że Jezus urodził się akurat wtedy, a tak się składa, że najbardziej popularne daty narodzenia (25 grudnia i 7 stycznia) idealnie zawierają się pośrodku tego przedziału. Skądinąd są to daty kojarzone ze świętami przesilenia zimowego i narodzin bóstw solarnych.

Ale czy te poszlaki to wszystko co mamy, aby określić choć przybliżona datę narodzin Jezusa? Otóż jest jeszcze jedna ważna kwestia.

Biblia wzmiankuje, że Jezus został poczęty ok. 6 miesięcy po Janie Chrzcicielu:

Łk 1:24-30: Potem żona jego, Elżbieta, poczęła i pozostawała w ukryciu przez pięć miesięcy. «Tak uczynił mi Pan - mówiła - wówczas, kiedy wejrzał łaskawie i zdjął ze mnie hańbę w oczach ludzi». W szóstym miesiącu posłał Bóg anioła Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, do Dziewicy poślubionej mężowi, imieniem Józef, z rodu Dawida; a Dziewicy było na imię Maryja. Anioł wszedł do Niej i rzekł: «Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą,». Ona zmieszała się na te słowa i rozważała, co miałoby znaczyć to pozdrowienie. Lecz anioł rzekł do Niej: «Nie bój się, Maryjo, znalazłaś bowiem łaskę u Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus.

Łk 1:39-57: W tym czasie Maryja wybrała się i poszła z pośpiechem w góry do pewnego miasta w [pokoleniu] Judy. Weszła do domu Zachariasza i pozdrowiła Elżbietę (...) Maryja pozostała u niej około trzech miesięcy; potem wróciła do domu. Dla Elżbiety zaś nadszedł czas rozwiązania i urodziła syna.


Czy jesteśmy zatem w stanie stwierdzić kiedy został poczęty Jan Chrzciciel i poukładać puzzle narodzin Jezusa?

Łk 1:5;20: Za czasów Heroda, króla Judei, żył pewien kapłan, imieniem Zachariasz, z oddziału Abiasza. (...) Kiedy w wyznaczonej dla swego oddziału kolei pełnił służbę kapłańską przed Bogiem, jemu zgodnie ze zwyczajem kapłańskim przypadł los, żeby wejść do przybytku Pańskiego i złożyć ofiarę kadzenia. (...) Naraz ukazał mu się anioł Pański, stojący po prawej stronie ołtarza kadzenia. Przeraził się na ten widok Zachariasz i strach padł na niego. Lecz anioł rzekł do niego: «Nie bój się Zachariaszu! Twoja prośba została wysłuchana: żona twoja Elżbieta urodzi ci syna, któremu nadasz imię Jan. (...) Wielu spośród synów Izraela nawróci do Pana, Boga ich; on sam pójdzie przed Nim w duchu i mocy Eliasza, żeby serca ojców nakłonić ku dzieciom, a nieposłusznych - do usposobienia sprawiedliwych, by przygotować Panu lud doskonały». Na to rzekł Zachariasz do anioła: «Po czym to poznam? Bo ja jestem już stary i moja żona jest w podeszłym wieku». Odpowiedział mu anioł: «Ja jestem Gabriel, który stoję przed Bogiem. A zostałem posłany, aby mówić z tobą i oznajmić ci tę wieść radosną. A oto będziesz niemy i nie będziesz mógł mówić aż do dnia, w którym się to stanie, bo nie uwierzyłeś moim słowom, które się spełnią w swoim [wyznaczonym] czasie».


Zachariasz pełnił służbę w oddziale Abijasza jako ósmy z kolei (1 Kronik 24:7-9). Oddziały pełniły służbę przez tydzień, dwa razy w roku, począwszy od 1 Nissan czyli początku roku świątynnego. W święta pielgrzymki wszystkie oddziały naraz pełniły swoje funkcje. Nie wchodząc w szczegółowe obliczenia, Zachariaszowi mógł objawić się Anioł albo w okolicach czerwca, co daje narodziny Jana Chrzciciela o wyznaczonym czasie w Paschę a Jezusa na jesień w okolicach Święta Namiotów. - albo na jesień, co przekłada datę narodzin Jezusa na zimę, porę deszczową!

Druga opcja jest mało prawdopodobna, bo ustala narodzenie Jezusa na zimową porę deszczową i jednocześnie pozbawia świąt Boga profetycznego znaczenia. Pierwsza opcja z kolei całą teorię spaja i gruntuje, zgodnie z tym co napisane:

Iz 34:16: Badajcie Pismo Pana i czytajcie: Żadnej z tych rzeczy nie brak, żadna z nich nie pozostaje bez drugiej, gdyż usta Pana to nakazały i jego Duch je zgromadził. (BW)


Jeśli Jezus urodził się na jesień, to biorąc pod uwagę wszystko co powyższe:
1) urodził się w profetycznym czasie 1. dnia Sukkot
2) był obrzezany ósmego dnia tych świąt czyli Simchat Tora
3) zwiastowanie wypada w czasie żydowskiej Chanuki!
4) Jego śmierć, po 3.5 letniej służbie (Dn 9:27), wypada idealnie w Paschę (kolejne wypełnienie świąt)!
5) Jan Chrzciciel urodził się w święto Paschy, w które nawet dziś Żydzi czekają na przybycie Eliasza.

Źródła pomocnicze:
https://www.hebrew4christians.com/Holidays/Winter_Holidays/Christmas/christmas.html
https://ffoz.org/discover/sukkot/birth-of-jesus-at-sukkot.html

#katolicyzm #bozenarodzenie #protestantyzm #religia #biblia #chrzescijanstwo #wiara #mikromodlitwa #kosciol #teologia #orthodoxia #prawoslawie #cerkiew #religia #swieta
Pobierz ajronmen - Właśnie zaczyna się święto tzw. Bożego Narodzenia, które obchodzi na różny...
źródło: comment_1671876642avAk9sp6Z5Jhh0fuEx2RkP.jpg
  • 2