Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 43/???

W odpowiedzi na kilkukrotnie pojawiające się zapytania (a tym bardziej, że znajduje się na mojej to do list) dzisiaj krótki wpis o nieco bardziej znanej maszynie. Zapraszam na lekturę.

Saab 35 Draken

Myśliwsko-szturmowy samolot odrzutowy w układzie podwójnej delty zaprojektowany i zbudowany w latach 50 XX wieku przez Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) jako zastępstwo dla modeli 29 Tunnan i 32 Lansen. We wrześniu 1949 roku Szwedzkie Siły Powietrzne (Svenska Flygvapnet; SF) poprzez Administrację Materiałów Oboronnych (Försvarets materielverk; FMV) sformułowały i opublikowały wymagania dotyczące nowoczesnego samoloty przechwytującego zdolnego do atakowania wrogich bombowców przy prędkościach okołodźwiękowych (transonicznych). Oryginalne wymagania zakładały prędkość maksymalną na poziomie Mach 1.4 -1.5, lecz zostały zrewidowane w 1956r. do przedziału 1.7-1.8 i ostatecznie do 2.0 w 1959. Skonstruowano początkowo nieco mniejszy płatowiec testowy Saab 210 , który otrzymał nieoficjalnie przydomek Lilldraken i został oblatany 21 stycznia 1952. Pierwsza wersja (210A) posiadała wloty powietrza bezpośrednio na nosie, następnie przebudowana i zostały one umieszczone po bokach (210B). Po pomyślnych wynikach lotów testowych zamówiono trzy pełnoskalowe prototypy Drakena. 25 października 1956 roku pierwszy z trzech prototypów nie posiadający jeszcze dopalacza wzbił się w powietrze. Ze względu na brak wiedzy na temat nowatorskiego jak na tamte czasy układu płatowca, borykał się on z licznymi problemami w początkowych latach służby. Największym była niestabilność, która wpływała na konieczność ręcznego stabilizowania w trakcie lądowania. Układ płatowca pozwalał również wchodzić w tzw. super-przeciągnięcie, które występuje przy wykonywaniu manewrów z dużym kątem natarcia. W związku z tym pilotów w trakcie treningu uczono przeciwdziałać temu zjawisku. Opracowano do tego celu manewr kobry – jest to celowe wprowadzenie maszyny w stan przeciągnięcia poprzez zadanie dużego kąta natarcia i szybkie jego skontrowanie. Powoduje to zachowanie się płatowca jak hamulca aerodynamicznego. Manewr uczony początkowo do odpowiedniego radzenia sobie z samolotem został szybko uznany za taktycznie skuteczny w celu wymanewrowania przeciwnika. Produkowany pomiędzy 1955 a 1974 rokiem Draken powstał w łącznej liczbie 651 egzemplarzy. Używany przez siły powietrzne Szwecji, Austrii, Finlandii i Danii. Ostatnie egzemplarze zostały wycofane ze służby w 2005 roku (Austria).

Podstawowe dane techniczne (J 35F):

Załoga: 1
Długość: 15.35m
Rozpiętość skrzydeł: 9.42m
Wysokość: 3.89m
Powierzchnia nośna: 49.2m^2
Masa własna (pusty): 7865kg
MTOW: 11914kg
Napęd: 1x Svenska Flygmotor RM6C 56.5kN/78.4kN (5761kg/7995) ciągu – silnik turboodrzutowy z dopalaczem
Vmax: 2450km/h | 1320kts
Zasięg: 2750km
Pułap: 20000m (66000ft)
Prędkość wznoszenia: 199m/s

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1671514104MaqkOW64majFhhwRB7p13v.jpg

Pobierz
  • 62
@MajsterZeStoczni: Dla mnie istotną była wiadomość dlaczego Szwecja przestała tworzyć ciekawe maszyny. A przestała je tworzyć właśnie przez polityków, bo dzięki ich "zasadom" zwyczajnie nie mieli już rynku na swoje uzbrojnie. To fakt, nie opinia.
Ale jak tam sobie uważasz. Dzięki takiemu podejściu można podziwiać tylko historyczne modele.