Aktywne Wpisy
WielkiNos +68
Wiedzieliście, że są ludzie wyrzucający książki na śmietnik? Bo ja nie wiedziałam. Dla mnie to niewyobrażalne.
#ksiazki #gdansk #bekazpodludzi
#ksiazki #gdansk #bekazpodludzi
Tortcebulowy +155
Skopiuj link
Skopiuj linkWykop.pl
W odpowiedzi na kilkukrotnie pojawiające się zapytania (a tym bardziej, że znajduje się na mojej to do list) dzisiaj krótki wpis o nieco bardziej znanej maszynie. Zapraszam na lekturę.
Saab 35 Draken
Myśliwsko-szturmowy samolot odrzutowy w układzie podwójnej delty zaprojektowany i zbudowany w latach 50 XX wieku przez Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) jako zastępstwo dla modeli 29 Tunnan i 32 Lansen. We wrześniu 1949 roku Szwedzkie Siły Powietrzne (Svenska Flygvapnet; SF) poprzez Administrację Materiałów Oboronnych (Försvarets materielverk; FMV) sformułowały i opublikowały wymagania dotyczące nowoczesnego samoloty przechwytującego zdolnego do atakowania wrogich bombowców przy prędkościach okołodźwiękowych (transonicznych). Oryginalne wymagania zakładały prędkość maksymalną na poziomie Mach 1.4 -1.5, lecz zostały zrewidowane w 1956r. do przedziału 1.7-1.8 i ostatecznie do 2.0 w 1959. Skonstruowano początkowo nieco mniejszy płatowiec testowy Saab 210 , który otrzymał nieoficjalnie przydomek Lilldraken i został oblatany 21 stycznia 1952. Pierwsza wersja (210A) posiadała wloty powietrza bezpośrednio na nosie, następnie przebudowana i zostały one umieszczone po bokach (210B). Po pomyślnych wynikach lotów testowych zamówiono trzy pełnoskalowe prototypy Drakena. 25 października 1956 roku pierwszy z trzech prototypów nie posiadający jeszcze dopalacza wzbił się w powietrze. Ze względu na brak wiedzy na temat nowatorskiego jak na tamte czasy układu płatowca, borykał się on z licznymi problemami w początkowych latach służby. Największym była niestabilność, która wpływała na konieczność ręcznego stabilizowania w trakcie lądowania. Układ płatowca pozwalał również wchodzić w tzw. super-przeciągnięcie, które występuje przy wykonywaniu manewrów z dużym kątem natarcia. W związku z tym pilotów w trakcie treningu uczono przeciwdziałać temu zjawisku. Opracowano do tego celu manewr kobry – jest to celowe wprowadzenie maszyny w stan przeciągnięcia poprzez zadanie dużego kąta natarcia i szybkie jego skontrowanie. Powoduje to zachowanie się płatowca jak hamulca aerodynamicznego. Manewr uczony początkowo do odpowiedniego radzenia sobie z samolotem został szybko uznany za taktycznie skuteczny w celu wymanewrowania przeciwnika. Produkowany pomiędzy 1955 a 1974 rokiem Draken powstał w łącznej liczbie 651 egzemplarzy. Używany przez siły powietrzne Szwecji, Austrii, Finlandii i Danii. Ostatnie egzemplarze zostały wycofane ze służby w 2005 roku (Austria).
Podstawowe dane techniczne (J 35F):
Załoga: 1
Długość: 15.35m
Rozpiętość skrzydeł: 9.42m
Wysokość: 3.89m
Powierzchnia nośna: 49.2m^2
Masa własna (pusty): 7865kg
MTOW: 11914kg
Napęd: 1x Svenska Flygmotor RM6C 56.5kN/78.4kN (5761kg/7995) ciągu – silnik turboodrzutowy z dopalaczem
Vmax: 2450km/h | 1320kts
Zasięg: 2750km
Pułap: 20000m (66000ft)
Prędkość wznoszenia: 199m/s
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Ale jak tam sobie uważasz. Dzięki takiemu podejściu można podziwiać tylko historyczne modele.