Wpis z mikrobloga

#rower: Wpis ukradziony z jutuby.

An idiot mechanic’s Opinion on Shimano 12 Sp 105, Ultegra & Dura-Ace

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Here's a hot take from a professional bike mechanic of over 13 years and counting.
Over the following years mechanical shifting will go away and then come back like Swiss watches as a premium item.
Electronic shifting will become like cheap digital watches and be cheap because the same switches, batteries and motors can be used in all trim levels of shifting and only the external part materials and their weight will determine the level of quality of shifting parts.
The only reason why the electronic stuff costs so much right now is that it is marketed as premium when in reality the biggest cost cutting will be in the electronic shifting. Electronics will be shared in all price points leading to overall lower cost to manufacture as opposed to having to produce loads of tiny parts for shift lever mechanisms to different tolerances out of different materials.

So my prediction is that in the future the premium level bikes will have really nicely made mechanical stuff most likely marketed as authentic feel or some shit like that and electronics will be the bog standard in every price level.
It will take time to get there but it sure looks like the future right now when you consider the speed that people are willing to buy the electronic junk in shifting and e-bikes etc.
The trend seems to be that adding a battery and electronic function is somehow sought after at the moment and mainstream consumers are lapping it up no questions asked.

Of course there will always be some Far-East factory making parts for whatever is the most common old mechanical item on the market at the most lowest price possible out of garbage materials. But when it comes to new western world quality level consumer bikes the trend will be as I described above.

The biggest joke this far that I have seen is this in the same bike:
(Number is the amount of batteries)
E-bike battery (1)
Sram Flight attendant shock + fork + crank spindle sensor (3)
Sram AXS Shifting 1-by (2)
Sram AXS dropper post (2)
Add into that the common stuff like:
Bike computer (1)
Battery operated front + rear light (2)

Complete bike ready to ride with accessories has 11 batteries to keep track of by charging or swapping as needed.
Must be fun preparing for a ride with that bike.

I do not like where the bike industry is heading and will keep riding my mechanical drivetrains as long as I can, but it will get increasingly more difficult as time passes and planned incompatibility and dwindling spare parts supply creep forward.

https://www.youtube.com/watch?v=WJWh0oagUrc
  • 11
will keep riding my mechanical drivetrains as long as I can, but it will get increasingly more difficult as time passes and planned incompatibility and dwindling spare parts supply creep forward


@4x80: mamy 2022, zaraz 2023, XXIw, w sklepach rowery z korbami na kwadrat, z nakręcanymi wolnobiegami.

Jego wnuki zestarzeją się jeżdżąc na tych dwindling spare partsach.
@wykopyrek:

mamy 2022, zaraz 2023, XXIw, w sklepach rowery z korbami na kwadrat, z nakręcanymi wolnobiegami.


ale przecież nie ma w tym nic złego

Jego wnuki zestarzeją się jeżdżąc na tych dwindling spare partsach.


to nie jest tak. Łańcuchy do grup 8 rzędowych to jest padło. Nie kupisz HG90 czy IG90 - to co jest dostępne ma mniejszą trwałość niż łańcuchy 11s LOL.
Podbnie przerzutki - alivio czy sora to nie
jesli chesz utrzymać wysoki poziom osprzętu w rowerze nie z tej epoki


@bibsz: to trochę jakbyś chciał kupić wyczynowe buty do biegania z epoki XIX wieku. Ten sprzęt który określiłeś jako "padło" jeździ po ulicach i dowozi ludziom żarcie z maka.
Zarabia na siebie, więc chyba nie jest najgorzej.
Coś jak hamulce tarczowe. Kup teraz rower z wyższej półki bez tarcz.
@wykopyrek:

Ten sprzęt który określiłeś jako "padło" jeździ po ulicach i dowozi ludziom żarcie z maka.

Zarabia na siebie, więc chyba nie jest najgorzej.


wiesz ja akurat z sprzętem 7/8 s mam cos wspólnego do dzisiaj, wiec wiem ze jeździ ale nie zmienia to fakt u iż współcześnie jest to padło.

generalnie tu nie chodzi o nic innego jak tylko marketing - bo jak sadze na dobry łańcuch 8s czy 9s
wątpliwe - skoro ani 8 ani 9s nie wróciły.


@bibsz: To nie ma nic wspolnego do tego porownania z zegarkiem co tu jest meritum wpisu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@4x80: ale to chyba chodzi o analizę rynku a nie porównania :)
jeśli żeczywiście będzie tak jak gość pisze i elektryka będzie standardem a mechanika premium nie oznacza to wcale ze będzie to mechanika w wersji 10s :)

Bo powiedzmy sobie szczerze iż szosowa mechanika 10s ze względu na przełożenie 2:1 to nie była jakimś super rozwiązaniem.