Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 35/???

Martin/General Dynamics RB-57F Canberra

Wyspecjalizowany strategiczny samolot rozpoznawczy opracowany dla USAF w latach 60 XX wieku przez General Dynamics na podstawie bombowca Martin B-57 Canberra (sam B-57 jest amerykańską adaptacją English Electric Canberra skonstruowanego w połowie lat 40 i oblatanego w 1949 roku). RB-57F powstał z potrzeby dla samolotu rozpoznawczego o wysokim pułapie i lepszych osiągach od dotychczas używanego RB-57D. RB-57F charakteryzował sie szeregiem zmian w stousnku do poprzednika m.in. nowymi komputerowo zaprojektowanymi skrzydłami które były o prawie 5m dłuższe. Jako głównych materiałów konstrukcyjnych użyto aluminium oraz włókno szklane. Wszystkie powierzchnie sterowe były ze sobą możliwie ciaśnie spasowane aby obniżyć opory powietrza. Silniki turboodrzutowe Wright J65 zastąpiono prawie dwukrotnie mocniejszymi jednostkami turbowentylatorowymi Pratt & Whitney TF33-P-11. Możliwe było również zamontowanie dwóch dodatkowych silników w podwieszanych gondolach – były one używane jedynie przy lotach na dużych wysokościach. Pierwszy lot testowy odbył się 23 czerwca 1962 roku. Prototyp wykazał się doskonałymi osiągami osiągając w 18 minut od startu wysokość 15000m (50000ft) przy prędkości wznoszenia wynoszącej prawie 14m/s. RB-57F został wprowadzony do produkcji i zarazem do służby jeszcze w tym samym roku. Wykorzystywany głównie do rozpoznania forograficznego służył także w misjach SIGNIT (signals intelligence) a także do pozyskiwania próbek cząsteczek unoszących się w powietrzu po testach nuklearnych na pacyfiku. Pomimo wycofania ze służby wojskowej w 1974r trzy egzemplarze pozostają w użyciu przez NASA do wykonywania zobrazowań multispektralnych w warunkach ”okołokosmicznych”. Jedna z maszyn została przywrócona do lotów w 2013r po 41 latach przechowywania w [Davis-Monathan Air Force Base](https://en.wikipedia.org/wiki/Davis–MonthanAirForce_Base).

Załoga: 2
Długość: 20.8m
Rozpiętość skrzydeł: 37.34m
Wysokość: 6.25m
Powierzchnia nośna: 190m^2
Masa własna (pusty): 13600kg
MTOW: 20360kg
Napęd: 2x Pratt & Whitney TF33-P-11A 69kN (7036kg) ciągu
Vmax: 760km/h | 410kts
Prędkość przeciągnięcia: 218km/h | 118kts
Zasięg: 4600km | 2500nmi
Pułap: 25000m (80000ft)

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania #usa
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_16698730316rhuefFQNIAo34R9dD9N1a.jpg

Pobierz
  • 13
  • Odpowiedz