Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 28/???

Convair Model 116, Model 118

Convair podobnie jak inni producenci z branży lotniczej spodziewali się, że ich oferta na odradzającym się po II wojnie światowej rynku będzie musiała być bardzo zróżnicowana. Jeszcze przed wojną inżynier i projektant Theodore P. Hall pracując dla Consolidated zaproponował koncept latającego samochodu do wykorzystania dla komandosów, jednak nie spotkał się on ze spowdziewanym poparciem. Po wojnie zaprojektował i stworzył Model 116 zaprezentowany w magazynie Popular Mechanics w 1946 roku. Składał się od z dwuosobowego auta do którego dołączano zestaw skrzydeł i belki ogonowej z własnym napędem. Pierwszy lot odbył się 12 lipca 1946. Łącznie prototypem wykonano 66 lotów po czym zrewidowano projekt, tworząc bardziej wyrafinowaną karoserię oraz instalująć silnik lotniczy o większej mocy. Tak powstał Model 118 znany również jako ConvAirCar. Oblatany 1 listopada 1947 uległ zniszczeniu (cała karoseria oraz uszkodzone skrzydło) zaledwie 17 dni później. Pilot, któremu udało się przeżyć wystartował z niewielką ilością paliwa lotniczego – pomylono się przy sprawdzaniu wskaźników – sprawdzono jedynie wskaźniki paliwa samochodowego. Wykorzystując ocalałe skrzydła i nowy samochód skonstruowano drugi prototyp, który ponownie wzbił się w powietrze 29 stycznia 1948r. Wraz z malejącym zainteresowaniem Convair ostatecznie zawiesił projekt. Theodore Hall odzyskał prawa do projektu, założył T.R. Hall Engineering Corp., lecz pomimo tego projekt nigdy nie osiągnął fazy produkcyjnej.

Podstawowe dane techniczne (Do 31E):
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Model 116
Załoga: 1 + 1
Napęd: 1x Franklin 4A4 90hp (67kw) – chłodzony powietrzem czterocylindrowy bokser
1x Crosley 26hp (19kW) – samochód
Vmax: 181km/h | 98kts
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Model 118
Załoga: 1 + 3
Długość: 20.53mm
Rozpiętość skrzydeł: 10.49m
Wysokość: 2.54m
Masa własna (pusty): 691kg
MTOW: 1157kg
Napęd: 1x Lycoming O-435C 190hp (140kW) sześciocylindrowy boxer
1x Crosley 25hp (19kW) – samochód
Vmax: 201km/h | 109kts

Po dodatkowe spojrzenie na latające auta zapraszam tutaj do @SonyKrokiet

#dziendobry #lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1668610182aaG9T4VxeZu0qTu4Xvf1i3.jpg

Pobierz
  • 24
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni: No i to jest jakieś! Nie tam prywatne ustępstwa dla miliarderów, ale prawdziwy samolochód dla ludu ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Swoją drogą, pierwsze wynalazki vtol to te niezły temat.
  • Odpowiedz