Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 3/???
#hobby #ciekawostki #lotnictwo #samoloty
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają sie moje wypociny

Aero Commander 500/690

Pomysłodawcą projektu był Ted Smith (twórca m.in. Piper'a PA-60). W zamierzeniu mial to być lekki dwusilnikowy samolot biznesowy. Nad jego powstaniem pracował zespół inżynierów Douglas Aircraft Corportaion odpowiedzialny za stworzenie bombowca A-20 Havoc. Założyli oni w tym celu własne biuro projektowe - Aero Design and Engineering Company. Pierwszy prototyp został oblatany 23 kwietnia 1948 roku, a produkcje rozpoczęto w 1951. Pierwsze egzemplarze weszły do użytku w 1952r. Sam płatowiec był produkowany do 1986r. Początkowo wyposażony w silniki tłokowe (seria do 520 do 685) z czasem doczekał się zmodernizowanej wersji z silinikami turbośmigłowymi (seria 690 do 695B). Łącznie wyprodukowano około 2901szt. - 1951 z silnikami tłokowymi i 951 z silnikami turbośmigłowymi. Oprócz stricte biznesowego przeznaczenia znajduje po dziś dzień zastosowanie jako samolot dla służb wojskowych i cywilnych, instytutów badawczych oraz do celów fotogrametrycznych.

Podstawowe dane techniczne:

Załoga: 2 + 4 pasażerów
Długość: 11.22m
Rozpiętość skrzydeł: 14.95m
Wysokość: 4.42m
Powierzchnia nośna: 23.69m2
Masa własna (pusty): 2102kg
MTOW: 3062kg
Napęd: 2x Lycoming IO-540-E1B5 290hp (216kW) // Honeywell TPE331-10 940hp (700 kW)

Vmax: 187kn / 346km/h // 354kn
Prędkość przelotowa: 176kn / 326km/h // 302kn
Prędkość przeciągnięcia: 59kn / 109km/h // 77kn
Zasięg: 1078nmi / 1996km // 1823nmi / 3376km
Pułap: 19400ft / 5913m // 31000ft

poniżej AC 695A
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1663415719sEN2JM9b8SmzrrynjmPU7P.jpg

Pobierz
  • 29
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni - a czy mógłbyś powiedzieć DLACZEGO konkretnie ten model uważasz za ciekawy? Jakiś kontekst? Nie znam się na lotnictwie, ale wrzuciłeś to zdjęcie samolotu i opis techniczny, bez podania konkretów - w czym ten konkretny samolot był wyjątkowy, może jakieś pionierskie rozwiązanie techniczne, czas opracowania projektu, długowieczność, whatever.( ͡° ͜ʖ ͡°) I tak łap plusa na zachętę, pozdro!
  • Odpowiedz
@polskicyklista: Twoja osobista opinia, dla mnie jak najbardziej wnosi, bo nie każdy płatowiec nadaje sie do np. zastosowań fotogrametrycznych. AC jest dwusilnikowy, więc stabilność lotu to raz, dwa: zastosowanie silników turbośmigłowych zwiększających jego możliwości i zmniejszających koszty eksploatacyjne - silniki turboprop zasilane są paliwem typu JET - czyli naftą lotniczą, która jest znacznie tańsza od benzyny lotniczej (AVGAS). Rozumiem, że pisanie o F-16 czy innych F-35 może wydawać się ciekawsze,
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni: Dzięki za info! Nie czepiam się byle się poczepiać, ale żeby się czegoś ciekawego dowiedzieć. Takiego terminu jak fotogrametria wcześniej nie znałem, więc czegoś się nowego nauczyłem przy okazji.

takie samo pytanie jak dlaczego smakują ci truskawki? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
O to chodzi właśnie. Jakbyś napisał, że ten samolot podoba mi się ze względu na kształt i już, to też by zamknęło sprawę. To
  • Odpowiedz
@MajsterZeStoczni: Ja też przeczytałem i zastanawiałem się dalej, gdzie miała być ta ciekawostka. Postaraj się traktować krytykę jako podpowiedź, a nie atak na Twoją osobę. Jasne, że każda opinia jest osobista - jeśli piszesz coś i kierujesz do ludzi, to będziesz takie osobiste opinie dostawał.
  • Odpowiedz
@thority: Cena zmienia się w zależności od sprzedającego. W tekście jest wzmianka, że produkcję zakończono w 1986 r. więc nie kupisz już tego samolotu od producenta ergo nie ma ustalonej ceny detalicznej za nowy samolot.

@MajsterZeStoczni: ta różnica w pułapie pomiędzy 19400 ft a 31000 ft wynika z różnicy w zastosowanym silniku, tak?
  • Odpowiedz