Wpis z mikrobloga

@olelek: antena naziemna do starlinka jest anteną(a raczej szykiem antenowym) silnie kierunkową, której kierunek jest sterowany poprzez opóźnienie fazowe konkretnych anten szyku antenowego. Antena "wie" jakie ma nadać opóźnienia fazowe na podstawie pozycji satelity(co jest niezwykle łatwe do przewidzenia) oraz na podstawie własnej orientacji i położenia. Położenie nie jest tutaj tak bardzo istotne, przynajmniej w skali lokalnej po jakiej może poruszać się autobus. Większy problem natomiast stanowi orientacja, czyli "kierunek" w który zwrócona jest antena. Zatem na kierunek z którego antena odbiera najwięcej mocy składają się dwie składowe: składowa "fizycznej" orientacji anteny oraz kierunek ustalony przez opóźnienie fazowe(względem orientacji "fizycznej").
Dajmy taki przykład:
Antena jest zwrócona na 40 stopni powyżej horyzontu, a satelita znajduje się na tym samym kącie azymutalnym, tylko znajduje się 50 stopni ponad horyzontem. Za pomocą opóźnienia fazowego antena ustawia maksimum zysku na +10 stopni by móc odbierać maksymalną moc z satelity. Teraz jeśli satelita dotrze do 60 stopni nad horyzontem, antena może to natychmiastowo skompensować opóźnieniem fazowym +20 stopni.
Okej, czyli skoro antena opóźnieniem fazowym może łatwo śledzić poruszającego się satelitę, to dlaczego jest problem z sytuacją gdy to antena fizycznie się porusza(zmienia orientację)?
Znowu przykład:
Antena jest zwrócona na 40 stopni powyżej horyzontu, a satelita znajduje się na tym samym kącie azymutalnym, tylko znajduje się 40 stopni ponad horyzontem. Za pomocą opóźnienia fazowego antena ustawia maksimum zysku na 0 stopni by móc odbierać maksymalną moc z satelity. Po sekundzie satelita znajduje się w mniej więcej tym samym miejscu(dla uproszczenia), ale antena obraca się do 30 stopni nad horyzontem(ten
  • Odpowiedz
a dlaczego nie miałoby być "w ruchu", skoro i tak prędkość pojazdu to nieznaczący ułamek prędkości satelit.


@olelek: Są dwie przyczyny: techniczna i logistyczna.

techniczna: łatwiej jest śledzić satelitę jeżeli antena jest nieruchoma - odpadają 3-4 zmienne które trzeba ekstra estymować, ok samochód jedzie wolno w stosunku do satelity ale... obraca się o wiele szybciej :-) na zakręcie w ciągu kilku sekund obróci się o 180 stopni czyli totalnie zmieni
  • Odpowiedz
@mepps: Wyzsza cena, nizsze predkosci, szał.
@olelek: Przestancie juz pytac o tym czy Starlink dziala w ruchu, ile razy mozna czytac te bzdurne pytania. Tak samo jak o dostepnosci czy urojeniach, ze Starlink bedzie konkurencja dla dostepu kablowego, no tak zwlaszcza, ze maja teraz "az" 400 tysiecy klientow na kilku kontynentach, smieszna ilosc.
  • Odpowiedz
@krzywy_kanister: @jasonfly: Starlink nie będzie i nigdy nie miał w założeniu tworzyć konkurencji dla internetu kablowego, z tego co widać na stronie to na ten moment zasięg obejmuje jedynie część kilku kontynentów. Założenie jest by dostarczyć internet do najmniej dostępnych i zurbanizowanych terenów a docelowo konstelacja będzie o wieele większa (jest ok 1500 z planowanych 42000 satelitów) a kolejna generacja starlinków z łączami laserowymi to będzie gamechanger. Dodatkowo
  • Odpowiedz