Wpis z mikrobloga

  • 10
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązują nowe zasady zgłaszania ładunków przekraczających granicę UK/UE. Zasady te miały zacząć obowiązywać od 1 lipca 2021 r. Niestety, 4 lata to za mało, żeby się przygotować na wyjście z Unii Celnej.

Uprzedzam, że zajmuję się transportem i obsługą celną w dużym zakładzie produkcyjnym - nie pracuję w spedycji.
Zachęcam do dzielenia się wrażeniami z Brexitu w komentarzach - szczególnie kierowców.

W skrócie: w erze logistyki opartej o nowoczesne Just-In-Time, UK wróciło do XIX-wiecznych zasad wymiany towarów.

O problemach w zeszłym roku nie trzeba już nikomu przypominać. Teraz jest nieco podobnie. Jak to wygląda z mojej perspektywy:

- potężne braki w dostępnosci aut (każda wielkość) i kierowców (o podwojnej obsadzie można pomarzyć);
- problemy z ładunkami nietypowymi, np. transport ad hoc ze Szkocji, dokąd większość przewoźników nie jeździ wcale, małe ilości ADR też są problemem;
- rozwiązania systemowe, czyli CHIEF, GVMS nie współpracowały ze sobą, same procedury nie są napisane oczywistym językiem (czytałem w trzech językach i dalej nie jestem pewien, czy rozumiem w 100% zasady przekraczania granicy);
- kierowcy stoją w kolejkach, bo np. nie każdy sprawnie radzi sobie z uzyskaniem GMR, dodam, że HMRC po kilka dniach trzymania ciężarówki odpowiada firmie transportowej, że nie ma czasu zająć się ich przypakiem, pomimo przyjęcia 50 000 nowych pracowników w 2021 roku!!! Parodyści;
- na Brexicie wciąż tracą wszyscy, ale oczywiście Brytyjczycy odczuwają Brexit kilkadziesiąt razy bardziej.

Doświadczenie z 2021 r. sprawiło, że byliśmy przygotowani. Niestety brytyjskie agencje celne mają powtórkę z rozrywki i znowu robią wszystko z wielogodzinnym opóźnieniem. Zdarza mi się korzystać z 3 agencji do jednego ładunku, komuś przecież musi się udać. Na szczęście dzięki mojej uporczywości i pracy 18 godzin na dobę, ani na jednej, ani na drugiej hali nie stanie produkcja. W pytę. Część brytyjskich firm po roku dalej nie ogarnia, jakie dane mają być na fakturze (EORI importera, incoterms, waga netto, brutto, kod taryfikacji celnej itd.).

Boję się tylko o kurierkę. W 2021 r. paczki z UK wysłane UPS i FEDEX/TNT przychodziły po 30-120 dniach, rekord to 264 dni od daty nadania. Dokumentów z odprawy do dziś nie mam do ponad 10 paczek, kurierzy też nie. Najlepiej przygotowany wydaje się być DHL Express. Może inaczej. Ma najniższy % skopanych transportów, dokumentacja też zawsze jest.

Podejrzewam, że następne 2-3 będą chaotyczne, a potem wrócimy do normy. Co gospodarki stracą w międzyczasie, tego się nie odkręci.

Mając rocznie ok. 360 aut 24T (łącznie import/eksport) liczę na utrzymanie się cen transportów. W styczniu nadpłacamy, ale od lutego, wraz z nowhm kontraktem, wchodzą niemałe oszczędności Oby nic się nie zesrało.


#brexit #transport #logistyka #spedycja #transportyreda
#bekaztransa z uwagi na tematykę
  • 26
  • Odpowiedz
@wrzesien no dowiemy się, bo jest mnóstwo dowodów na to, że rządzący przepychali rzeczy, których nie rozumieją. BJ np. zapewniał MP z NI o tym, że nie będzie żadnych problemów z handlem GB-NI. Frost sam przyznał, że nie zdawał sobie sprawy z konsekwencji umowy, którą sam wynegocjował. Gdzie ten Lord, który w BBC przekonywał ludzi, że koncerny samochodowe zaszantażują Merkel do podpisania korzystnej dla UK FTA? Jak tam właściciel Witherspoonsa? Gdzie rybacy
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@red7000: jakie macie wolumeny? I co mniej wiecej przewozicie? Może pora rozważyć export/import statkiem - coasterem? Wiem, że ta galaz się obecnie mocno rozwinęła. Sailing ze Szczecina do UK zajmuje 3 dni. Sa też linie drobnicowe.
  • Odpowiedz
koncerny samochodowe zaszantażują Merkel do podpisania korzystnej dla UK FTA


@Silvervend: Dzisiaj czytałem taki sam komentarz pod filmikiem o brexit na YT. XD Oni dalej w to wierzą.

@spokoromek: eksport Anglia 250 x 24T / rok, max 3 dni door-to-door
import Anglia 48 x 24T/solówki (różnie), max 3 dni door-to-door
import Szkocja 48 x 24T/solówki (różnie), max 3 dni door-to-door

i jakieś 20-25 busików rocznie na przyspieszony transport, max 2
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@red7000: no jeśli kartony to raczej odpada. Taka droga pływa zwykle stal, drewno itp. Aczkolwiek zdarzaja się wysyłki mniejszych paczek po 100-200 ton. Kwestia pakowania. Dostawę 'to door' można ogarnąć przez agenta w porcie.
  • Odpowiedz