Wpis z mikrobloga

Lubię dyskutować o Pendolino. Nie jestem żadnym ekspertem, nie pracuję na kolei, ale interesuję się trochę koleją, dużo jeżdżę pociągami po Polsce i w Europie. Śledzę projekt zakupu tego pociągu prawie od początku. Jak ktoś ma jakieś ogólne pytania, to postaram się na nie odpowiedzieć (pracuję przy komputerze i mi się nudzi). Jestem zwolennikiem zakupu tego pociągu i z pewnością będę nim jeździł.

#pkp #kolej #polska #pendolino #krakow #warszawa #gdansk #transport
  • 14
  • Odpowiedz
@planet3437: @qmicha: Jak pokazały ostatnie przetargi na kolejnych 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych na 160 km/h, cena polskiego składu wynosiłaby ok. 70% ceny Pendolino. Przy czym byłby on dużo wolniejszy, jednosystemowy, o 2 razy mniejszej mocy.

Kiedy zamawiane było Pendolino, Newag czy Pesa produkowały swoje pierwsze bardzo awaryjne prototypy pociągów, takie np. jak psujące się Bydgostie, którymi czasami jeżdżę. Są koszmarnie niewygodne. Pesa i Newag nie produkowały pociągów tego
  • Odpowiedz
@animuss: No to dodam do mojego pierwszego postu, że 50% rodziny mam na kolei, prowadziłem kilka razy pociąg, kręciłem obrotnicą, byłem xxx razy na nastawni i w lokomotywowni. Napisałem, że nie jestem ekspertem. Nie jestem też tzw. mikolem, nie fotografuję pociągów, nie nagrywam linii.
  • Odpowiedz
@Lm_Niebieski: Skończyć kurs. Teraz w PKP Intercity trwa chyba 18-miesięczny kurs na pomocnika maszynisty. Wielu maszynistów odchodzi na emeryturę, będzie dużo wolnych etatów. Opowiem taką historyjkę, że bodajże w Gdańsku była jakaś impreza maszynistów i 4 po prostu dostało po niej sraczki i nie mogło pójść do pracy. Brak tylko 4 ludzi groził odwołaniem pociągów.
  • Odpowiedz
@kakaowymistrz: Jeszcze jedno. Załóżmy że jest rok 2015 i:

- Jadę z Warszawy do Gdańska nowym Pendolino vs tradycyjnym ekspresem - jaka jest średnia prędkość dla obu składów? (albo, o ile szybicje dojadę do w-wy dzięki Pendolino)

- O ile poprawi się czas przejazdu na w/w trasie w porównaniu do czasów sprzed rozpoczęcia modernizacji
  • Odpowiedz
@kakaowymistrz: nie załapałeś ironii ;) piłem do tego gostka, co uważa się za eksperta od lotnictwa i katastrof lotniczych, bo "lata samolotem i obserwuje jak się skrzydła zachowują" :)

A tak serio i bez ironii to kiedyś interesowałem się kolejnictwem, ale wypadłem z obiegu i nie nabywam nowej wiedzy
  • Odpowiedz
@planet3437: Ciężko odpowiedzieć na te pytania, bo nawet kolejarze nie potrafią na nie dokładnie odpowiedzieć. Modernizację trasy Gdańsk-Warszawa uważam za porażkę. Trwa ona katastrofalnie długo i drogo. Wg ekspertów za 30% większe pieniądze mielibyśmy nową linię kolejową kompletnie od podstaw na 250 km/h.

- W grudniu 2015 roku na trasie Warszawa-Gdańsk nie powinno być żadnej różnicy w prędkości, bo Pendolino i inne pociągi będą mogły jeździć do 160 km/h. Ale pewnie PIC w imię propagandy zrobi tak, że 160 km/h będzie jeździło tylko Pendolino.

- Rekordowy czas dla ekspresu to 3:11. Pendolino za rok pojedzie w ok. 3h, a po wprowadzeniu 200 km/h na kilku odcinkach za kilka lat będzie ok. 2h 30
  • Odpowiedz
@kakaowymistrz: To ja tak z ciekawości zapytam, trochę nie w temacie. Jak to jest, że około 10 lat temu pociąg Warszawa - Białystok pokonywał trasę w około 2:20 a teraz przejazd zajmuje mu blisko 3 godziny? Dlaczego skupia się na ugraniu kilku minut na pojedynczej trasie kupując Pendolino, kiedy przy podobnym lub nawet niższym koszcie można uzyskać o wiele lepszą poprawe na innych trasach?
  • Odpowiedz
@snowak: Bo przez kilkanaście lat rządzący mieli kolej w rzyci, stawiając wyłącznie na drogi i tory się posypały. Nie tylko na tej trasie dłużej się jedzie - tak jest w prawie całej Polsce. 10 lat temu to się nawet dobrze koleją w Polsce jeździło.

Nie zgodzę się, że skupia się wyłącznie na Pendolino. Nie jestem zwolennikiem obecnego rządu, ale oni chyba pierwsi zauważyli, że inwestując w kolej można także zbijać
  • Odpowiedz