Wpis z mikrobloga

Jak to jest z tymi zwrotami elektroniki na #allegro czy w innych dużych sklepach?

Na przykład jeśli pobawię się iPhone 13 przez tydzień, a potem będę chciał go odesłać - dostanę pełny zwrot pieniędzy?

Co z gwarancją, skoro ma lecieć od momentu, gdy włączę urządzenie?

Wiem, że jako konsument mam prawo do zwrotu w ciągu 14 dni i mogę zrobić to bez pudełka, bo kupuję produkt, nie opakowanie. Wiem też, że mogę użyć go "w sposób niewykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i jego funkcjonowania".

Czy to znaczy, że mogę sobie włożyć kartę sim, zadzwonić, porobić zdjęcia, zobaczyć, czy iOS mi się spodoba? To znaczy wiem, że mogę, ale czy dostanę wtedy 100% zwrot tego, co zapłaciłem?

Pytam, bo zazwyczaj nie jestem dzbanem i staram się nie odsyłać, albo właśnie odsyłać nieodpakowane rzeczy, albo otwarte, ale nieużyte.

Taguję #allegro bo chodzi o rzecz z oficjalnego sklepu @allegro_pl i #apple bo to iphone i może chciałbym tak zrobić kupując iphone 13 właśnie tam - poużywać do 8 stycznia, zostawić jeśli mi się spodoba. Oczywiście cykałbym sobie w domu żeby nie zbrudzić ani nie uszkodzić.

#iphone #pytaniedoeksperta #kiciochpyta #zakupy

Na zwrot iphone z black friday jest 30 dni, więc akutat odpowiednia ilość czasu, żeby zobaczyć czy iOS mi się spodoba.
  • 21
dostanę pełny zwrot pieniędzy?


@k__d: zależy od sklepu, nie musi zwracać pełnego, sporo zwraca pełny

Czy to znaczy, że mogę sobie włożyć kartę sim, zadzwonić, porobić zdjęcia, zobaczyć, czy iOS mi się spodoba?


@k__d: wg mojej wiedzy zdaniem uokik to wykracza poza konieczne do stwierdzenia [...]
@PanHagrid: Raczej wolałbym nie mieszać do tego Uokik, ale aby zostało to po stronie sprzedawcy rozwiązane.

ostatnio chciałem zwrócić kamerę, ale się nie udało, bo miała widoczne oznaki zużycia. Rozumiem sprzedawcę w takiej sytuacji.

A przy takim telefonie, który byłby chuchany, dmuchany w domu - bez oznak zużycia, a jednak uruchomiony na chwilę. Jak wtecy to wygląda?

Z trzeciej strony, ja też bym nie chciał dostać nowego telefonu po kimś, ale
Raczej wolałbym nie mieszać do tego Uokik


@k__d: miałem tylko na myśli przekazanie co uokik twierdziło o zwrotach używanych rzeczy, a nie nt. konieczności kontaktu z nimi

ogólnie nie powinieneś z produktem robić więcej niż możesz zrobić w sklepie stacjonarnym, gdyż wykracza to poza czynności konieczne do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonalności, a standardowe użytkowanie pod to podchodzi

oczywiście to zależy od sprzedawcy, duże sklepy idą na rękę w tej kwestii
@k__d: możesz standardowo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni (o ile sprzedawca nie wskazał dłuższego terminu). Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Szczegóły: https://allegro.pl/pomoc/dla-kupujacych/zasady-zwrotow-i-reklamacji/prawo-konsumenckie-definicje-kqV6k2EVdty.
@allegro_pl: Okej, ale tego typu suche formuły

"Umowa jest uważana za niezawartą, a konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy."

znam.

Chodzi o konkretną sytuację, gdy używam testowo w domu telefon, ściągam folię, aktywuję go, a potem, jeśli mi si ę nie podoba, telefon wraca do sklepu.
@allegro_pl: Proszę o interpretację, czy spróbowanie iphone w domu - odklejenie folii, zalgowanie się swoim apple id, zrobieni zdjęcia, zainstalowanie aplikacji - wykracza poza konieczy sposób do stwierdzenia charakteru i funkcjonowania tego iphone'a?
@k__d: w sklepie Apple bez problemu zwrócisz wszystko, nie trzeba się pieścić z foliami itp.
W Mediamarkt kupiłem iPhone SE online i po 1 dniu stwierdziłem, że mi kompletnie nie pasuje i robili problemy, że produktu Apple po aktywacji już nie można odsprzedać. Ostatecznie zwrócili pieniądze w pełnej wysokości. Normalnie mają uruchomione sprzęty Apple w sklepie, więc uruchomienie telefonu w domu jest czymś normalnym.

Zresztą przepisy są dziurawe - kupujesz towar,
Czy to znaczy, że mogę sobie włożyć kartę sim, zadzwonić, porobić zdjęcia, zobaczyć, czy iOS mi się spodoba? To znaczy wiem, że mogę, ale czy dostanę wtedy 100% zwrot tego, co zapłaciłem?


@k__d: raczej nie bo w momencie aktywacji iphone (a to konieczne jest) iphone jest przypisany do konta i ogólnie używany.

Strasznie januszujesz, jak chcesz się pobawić iosem, to nie bierz najnowszego modelu tylko weź sobie coś tańszego, ten sprzęt
@k__d: możliwe, że sprzedawca nie wie dlatego bez oporu przyjmuje zwrot ;-).

Ogólnie mamy strasznie kretyńskie prawo w tym zakresie które nie bierze pod uwage produktów właśnie z licznikiem uruchomień (np dyski twarde) albo aktywacji. Wychodzą z założenia, że produkt konsumencki to ziemniak albo cegła