Wpis z mikrobloga

(poniżej może kogoś zainteresuje, stara notatka na temat tego jak się uczyć, na bazie jakiegoś anglojęzycznego tekstu z 2014 roku)

Pamięć pracuje na trzy kolejnych etapach: uwadze (można łatwo skupić uwagę przez zadanie sobie pytania na dany temat na którego nie znasz jeszcze odpowiedzi, ale domyślasz się), rozkodowywaniu (powiązywanie informacji z innymi informacjami, tego jak działa, rozkodowany materiał == zrozumiany materiał) i odzyskiwaniu(przypomnieniu sobie). Aby polepszyć wydajność ostatniego trzeciego etapu (odzyskiwanie informacji z pamięci), należy zoptymalizować dwa pierwsze etapy, czyli należy poświęcić uwagę materiałowi i rozkodować go. Powtarzając ten proces, wzmocnisz go. Przez odzyskiwanie (3 etap) informacji, zaczynasz równocześnie kłaść uwagę na tą informację i jesteś za drugim, trzecim i kolejnych razach w stanie jeszcze lepiej rozkodować tą informację niż wcześniej. Ponowne uczenie się tej samej rzeczy wzmacnia pamięć o niej: ponieważ polega to na dodawaniu nowego (aktualnego) spojrzenia na sprawę, twoich wniosków - jest to reinforcement. Zapominanie jest przyjacielem uczenia się, kiedy zapomnisz czego, ucząc się tego ponownie robisz to o efektywniej.

uwaga -> rozkodowywanie (jak to działa?) -> odzyskanie. Powtarzasz 1 i 2 etap, a 3 etap sam się wzmacnia.

Aby zoptymalizować rozkodowywanie, pamiętaj o GOAT ME.

G
Generate and test (stwórz i testuj). Stwórz pytania i odpowiedz na nie, dokładniej wyobraź sobie że jesteś w danej sytuacji i musisz sobie poradzić z danym zagadnieniem. Odpowiedz na to pytanie tak jakbyś odpowiedział na nie w rzeczywistej sytuacji. (Nawet jeżeli twoje odpowiedzi były złe, to już skupiłeś swoją uwagę na zagadnieniu. Zrób to w sposób, w jaki będziesz faktycznie testowany na egzaminie). Testowanie się nie tylko mierzy wiedzę, ale też zmienia ją w kierunku większej pewności tego co wiesz, nigdy mniejszej.
Innym efektywnym sposobem testowania siebie jest uczenie kogoś tego materiału lub mówienie do siebie na głos. Należy znaleźć taką metodę testowania siebie, która najlepiej działa w twoim przypadku.
“Testing has such bad connotation; people think of standardized testing or teaching to the test,” Dr. Roediger said. “Maybe we need to call it something else, but this is one of the most powerful learning tools we have.”
"Of course, one reason the thought of testing tightens people’s stomachs is that tests are so often hard. Paradoxically, it is just this difficulty that makes them such effective study tools, research suggests. The harder it is to remember something, the harder it is to later forget. This effect, which researchers call “desirable difficulty,” is evident in daily life." "The more mental sweat it takes to dig it out, the more securely it will be subsequently anchored."
-> &przed podejściem do danego zagadnienia twórz pytania i odpowiadaj na nie (nawet źle)
-> uczenie kogoś materiału który chcesz opanować
-> mówienie na temat materiału do siebie na głos
-> twórz notatki przed podejściem do danego zagadnienia, zadawaj pytania i próbuj na nie odpowiadać jeszcze zanim zaczniesz studiować. Poruszając dany temat jeszcze zanim do niego podejdziesz, będziesz w stanie w pełni skupić się na nauce (pamiętaj: skupienie się/uwaga jest pierwszym krokiem w zapamiętywaniu)

O
Organizacja. Zmniejsza obciążenie informacyjne z jakim musi poradzić sobie twój mózg. Organizacja zawiera kolorowanie tekstu, umiejscowienie pozycyjne danego elementu względem innego elementu lub skojarzenia z innymi przedmiotami.
-> koloruj tekst
-> twórz dużą przestrzeń w zapisie informacyjnym (spacja, enter, tabulator)
-> wyobrażaj sobie abstrakcyjne elementy jako elementy które znasz w rzeczywistości, np. metody jako rdzeń robota do którego podczepia się akurat ten obiekt, który potrzebujemy np. text.find(character);

A
Avoid illusions of learning. Są dwa rodzaje pamięci, skojarzenia/rozpoznanie i przywołanie(recall). Przywołanie (recall) jest tym czego chcesz, jest to wtedy, gdy potrzebujesz jakiegoś typu informacji i go przywołujesz (recalling). Skojarzenia/rozpoznawanie jest wtedy, gdy nie możesz sobie przypomnieć danej rzeczy w danej chwili, ale gdy ją zobaczysz lub zobaczysz coś do niej podobnego, przypominasz sobie ją, czym jest i jak funkcjonuje.
Unikaj studiowania według metod które polegają tylko na rozpoznaniu/skojarzeniach. Ten fragment był dłuższy, ale wystarczy że napiszę to tak. W czasie czytania tekstu zakreślasz markerem istotne frazy, po przeczytaniu całości używasz tych fraz do zadawania sobie pytań i odpowiedzi, opisanych w G.
-> Ucz się przez rozumienie jak coś działa i jak dana rzecz odnosi się do innych, nie przez zapamiętywanie że dana rzecz jest.

T
Take breaks. Pamięć pracuje lepiej gdy studiujesz w krótkich i częstych przerwach, niż podczas jednej długiej sesji. W drugim przypadku nie dajesz mózgowi szansy na składowanie wcześniejszych informacji nad którymi studiowałeś - te informacje mogą zostać w większości utracone, a ty stracisz tylko czas. Więc studiuj chwilę, potem idź zrobić coś innego na chwilę, wróć i powtórz (z innego źródła wiem, że optymalnie jest studiować 40 minut a potem przerwa). Ponad to, musisz spać aby twój umysł mógł pracować prawidłowo. Twój umysł składuje trwale informacje po regularnym śnie.
-> studiuj w trybie krótkich sesji, rób przerwy po 40 minutach pracy/studiów
-> sypiaj regularnie wystarczającą ilość godzin na dzień

M
Match learning andd testing conditions (dopasuj uczenie się do warunków testowania). Bazuje to na zasadzie encoding specificity, która utrzymuje, że jeżeli chcesz zoptymalizować pamięć, to warunki towarzyszące podczas rozkodowywania (encoding tj. to gdzie studiujesz, jak bardzo jesteś zmęczony kiedy studiujesz), powinny być takie same jak te towarzyszące ci podczas odzyskiwania (retrival) (np. gdzie jesteś kiedy jesteś testowany, jak bardzo jesteś zmęczony kiedy jesteś testowany). Jest tak ponieważ te warunki służą jako przypominacze (pamiętasz jak szedłeś po coś do kuchni i zapomniałeś po co, a jak wróciłeś, nagle sobie przypomniałeś po co miałeś iść do kuchni?). W skład tego wchodzi twoje środowisko i twoja fizjologia, które służą jako przypominacze. Pomyśl o poziomie hałasu, rozmiarze pokoju, oświetleniu, typie mebli, twoim humorze, odurzeniu, pozycji siedzenia a także sposób w jaki pracujesz z materiałem. Badania pokazują że to czego uczyłeś się się kiedy byłeś pod wpływem alkoholu jest najlepiej pamiętane kiedy znów jesteś pijany. Uczenie się po ćwiczeniach, jest także najlepiej pamiętane po ćwiczeniach.
Alternatywa do tego jest taka, że powinieneś uczyć się pod WIELOMA różnymi warunkami. WTEDY INFORMACJA BĘDZIE WCHODZIĆ W CIEBIE ŁATWO BEZ ZNACZENIA JAKIE WARUNKI CIĘ BĘDĄ OTACZAĆ. W innym wypadku dana informacja będzie skojarzona z specyficzną sytuacją podczas której studiowałeś i będzie to trudniejsze to pamiętać to o czym studiowałeś w innej sytuacji.
Mózg tworzy subtelne asocjacje między tym co studiujesz a otoczeniem, nawet jak nie jesteś tego świadomy. Zmuszając mózg do stworzenia wielokrotnych skojarzeń otoczenia ze studiowanym materiałem w efekcie daje tej informacji więcej powiązań neuralnych. Kiedy otoczenie zmienia się i jest bogate, informacja jest wzbogacana, a to w rezultacie zmniejsza tempo zapominania.
-> jeżeli chcesz pamiętać daną rzecz w każdej sytuacji, studiuj w KAŻDYCH warunkach: zarówno w hałaśliwym jak i cichym miejscu, z kawą/yerbą i bez kawy/yerby, po ciemku i przy jaskrawym otoczeniu, z ludźmi i bez ludzi, na siedząco i na leżąco, wewnątrz pomieszczeń i na zewnątrz pomieszczeń. Dzięki temu nie stworzysz skojarzeń z jakimiś szczególnymi warunkami podczas studiów i będzie ci łatwiej to pamiętać w każdych warunkach.
-> jeżeli uczysz się do egzaminu, spraw aby warunki uczenia się były podobne do warunków gdy będziesz pisał egzamin (ale wtedy możesz gorzej pamiętać temat w innych warunkach)

E
Elaborate (opracowanie). Pomyśl głęboko nad danym materiałem i stwórz skojarzenia z tym materiałem. Osiągając ekstremum, to oznacza prawdziwe głębokie zrozumienie konceptu, jak to działa, dlaczego to działa, jak ma to się do innych konceptów, jak to jest zastosowane. Na podstawowym poziomie może być: czy przypomina ci to o czymś innym? Możesz z tego zrobić piosenkę? Możesz sobie to wyobrazić jako obraz? Jak ma to zastosowanie do twojego życia. Zamiast sprowadzać temat do "wartości nominalnej", zrób z tym coś więcej.
Dlaczego mielibyśmy tak czynić? Ponieważ to tworzy skojarzenia - jedno skojarzenie nasuwa drugie. Jeżeli pomyślisz o czymś głęboko, skojarzysz to z czymś innym w twojej pamięci, co będzie służyć jako automatyczny przypominacz. "O tak, ten termin sprawił że narysowałem tego głupiego patyczaka, który mi go miał reprezentować. I pamiętam jak ten patyczak wyglądał i z tego powodu mimochodem pamiętam też co oznacza ten termin".
Jakość pamięci także się zwiększy. Opracowanie pozwala na dużą kreatywność i indywidualność. Tylko pamiętaj, dla każdego najlepiej nadaje się inna metoda i sam musisz wybrać które metody najlepiej działają w twoim przypadku. Może to być tworzenie piosenek, szkicowanie, tworzenie historyjek, wyobrażanie sobie, odnoszenie tego do siebie lub po prostu zastanawianie się nad tym.
Jeżeli studiujesz historię, możesz pomyśleć o tym wizualnie, wyobrazić sobie tych władców i dyplomatów mówiących dane kwestie i podejmujących decyzje, które dawały taki a nie inny impakt historyczny.... i.. z drugiej strony wyobrazić sobie że dany władca podejmuje inną decyzję i jak mogłoby to zmienić bieg historii. Możliwości są nieograniczone na tym polu.

Najbardziej efektywne techniki
1. testowanie siebie (skupienie uwagi i łączenie informacji, tak aby miały sens aby stworzyć odpowiedź), najefektywniejsze dla materiałów, w których musisz testować swoją obecną wiedzę i możesz je wykorzystać tylko dobrze albo wcale. Dzięki temu utrwalasz sobie to czego się nauczyłeś. Writing code or solving math problems without any help (i. e., testing) and having your resulting product or answers graded by an expert is one of the best ways to learn the skill.
2. krótkie sesje uczenia się, dużo krótkich przerw. Sesja powinna mieć od 40 minut, zbyt krótkie sesje mogą również zmniejszyć twoją uwagę. Zagadnienie powinno być studiowane tak długo, jak długo czujesz że łapiesz koncept. Podczas przerw nie należy robić czegoś co przsuwa twoją uwagę na inny temat i też wymaga pewnego wkładu intelektualnego. Nie należy zmieniać tematu np. z programowania na chemię, z chemii na biologię, z biologii na uczenie się języków. Osobiście czuję, że najlepiej jest przerabiać jednego dnia jedno zagadnienie, a później drugiego dnia ewentualnie drugie zagadnienie. Przerwa ma ci dać świeżą perspektywę do zagadnienia i nie dać ci się znudzić materiałem.

Umiarkowanie efektywne
1. Pytaj się po przerobieniu danego kawałka materiału "Dlaczego?" aby stworzyć połączenie między nowym a starym materiałem.
2. Zaproponuj swoje własne wyjaśnienia dla danych problemów w czasie uczenia się materiału

Mało efektywne
1. Podkreślanie fraz w tekście (jeżeli tylko je podkreślasz i nie wykorzystujesz potem do np. formułowania pytań)
2. Wielokrotne czytanie tekstu
3. Podsumowywanie przeczytanego materiału (prawdopodobnie bez głębszego wglądu)
4. Słowa kluczowe w mnemonice aby pomóc sobie przypomnieć materiał
5. Tworzenie wyobrażonych obrazów i powiązywanie ich z tekstem aby przypomnieć sobie materiał

Pozostałe warte wspomnienia uwagi

1. One of my students said she taped information in front of her toilet so whenever she went to pee or something she could study for just a couple minutes. It sounds strange but it's actually a great idea (I'd advise, in line with G and A that you tape questions in front of the toilet and tape answers elsewhere so you can quiz yourself.)

2. Najlepsza jakość nauki jest po przebudzeniu (u mnie w południe, ale pewnie działałoby też rano) i wieczorem (czyli po południu u normalnych ludzi)

3. Nie ma innego sposobu na trwałe opanowanie materiału poza regularnym korzystaniu z materiału. Regularnie korzytanie z danego zagadnienia minimalizuje proces zapominania danego materiału z pamięci długoterminowe. Nic nie jest dane raz na zawsze.

4. http://en.wikipedia.org/wiki/Pair_programming

5. Najłatwiej skojarzyć dane zagadnienie z seksem, zabijaniem lub czymś co ci się śniło. Następnie trzeba obiekty powiązać z czynnościami, każda czynność i każdy obiekt mogą mieć symbolicznie znaczenie.

6. Określić jakim typem jesteś: audio, visual lub kinetic. Audio najlepiej uczy się przez słyszenie, visual przez widzenie, kinetic przez robienie.

7. Lepiej jest rozumieć dane zagadnienie, niż pamiętać jego definicję.

8. Pomodro technique. Co 25 minut rób 5 minutową przerwę. Przerwa: krótka gimnastyka, skupianie się na oddechu i tego typu rzeczy. Po 4x25 zrób dłuższą 15-30 minutową przerwę.

9. Nauka przed snem, chyba chodzi o wstępne wejście w zagadnienie. Finally, learning before you sleep helps (I don't think it was mentioned). Our unconscious will rehearse what we have learned, and will help to consolidate our memories into easier to grasp chunks [7].

10. Jeżeli dany wykład polega na czytaniu, poczytaj o danym zagadnieniu przed wykładem a następnie zadaj sobie pytania na temat kluczowych zagadnień.

11. Po skończonym wykładzie, po jakiejś godzinie przeczytaj swoje notatki. Dzięki temu wzmocnisz swoje opanowanie materiału. Dzięki temu też odkryjesz ewentualne błędy i poprawisz punkty które wymagają wyklarowania, a jest to możliwe bo było to jakąś godzinę temu i twoje wspomnienia są ciągle świeże.

12. &Nie studiuj czegoś cały dzień, aby potem ignorować to przez 2-3 natępne dni. W tych dniach przeznacz chociać 15 minut aby przejrzeć czego się uczyłeś (możesz przeglądać notatki, które zrobiłeś wcześniej lub opatrzyć komentarzami program który zrobiłeś wcześniej), sformułuj jakieś pytania lub podaj nowe odpowiedzi.

13. Testuj swoje rozumowanie. Przepisz ponownie swoje własne notatki używając nowych słów i nowego spojrzenia, zgodnie z wiedzą jaką w danej chwili masz. Pracuj nad problemami, które nie są dla ciebie obowiązkowe. Znajdź ludzi którzy uczyli się przed tobą i skorzystaj z ich sposobu uczenia się.

14. Utrzymuj log book, oznaczaj czas który spędzasz studiując dziennie i sumuj go każdego tygodnai. To pomaga utrzymać plan i nie ignorować danego zagadnienia. To też wzmacnia pozytywnie poczucie sukcesu i nie dasz się przekonać, że nie studiowałeś, kiedy masz dobrze zapisane że studiowałeś dużo.

15. &Podczas pierwszej sesji przerabiasz dane z danego zagadnienia, a potem w drugiej sesji praktycznie przetestowujesz co umiesz (a nie, pierwsza i druga sesja to tylko przyswajanie danych, bez testowania - z tego co wyczytałem badania mówiły, że studenci którzy uczyli się i testowali mieli lepsze wyniki niż ci którzy tylko uczyli się).

But when it’s told it got something right, the transistor connections in the firing pathways that happened to create that answer are strengthened; when it’s told it was wrong, those pathways’ connections are weakened.

#studia #szkola
  • 41