Wpis z mikrobloga

TSLA vs NVDA
Forward PE 140 vs 55
PS 28 vs 30
PEG ratio 3.1 vs 3.8
EV/EBITDA 160 vs 75
Profit margin 7.4% vs 32%
Return on equity 15.6% vs 40%
Revenue 50B vs 22B
Net income 3.5B vs 7B
Market Cap 1.2T vs 0.65T

Wybrałem NVDA do porównania, bo przecież TSLA to nie jest firma samochodowa ;), tylko technologiczna.
Tempo wzrostu bardzo podobne. Marża NVDA 3 razy większa, zyski 2 razy większe, market cap dwa razy mniejszy
Matematykę zostawiam Wam
#gielda #tesla #nvidia
  • 20
@151346136: Tak bardziej poważnie, nie żebym uważał wycenę tesli za racjonalną, niemniej warto zauważyć jaką konkurencje w perspektywie najbliższych 5-10 lat może mieć tesla a jaką nvidia, plus jakie perspektywy rozwoju na podobny okres mają obie firmy.
@balin1: Ja to widzę bardziej jako meme stocka
Żadne normalne sposoby wyceny zakładając najbardziej optymistyczne scenariusze nie mają podjazdu do tej ceny.
Ten papier trzeba traktować jak meme stoki i jak krypto.
Krypto też nie yieldują przecież, a market capy mają szokujące. Łącznie z BTC, którego wartość dla użyteczności jest przecież nieważna. I nikomu też nie przeszkadza, że 90% bitcoinów jest skoncentrowana w 1% portfeli - przecież to eliminuje jakiekolwiek dywagacje
@Sabarolus: są duże szanse że jeszcze jeszcze co najmniej 9 lat zanim dojdą do 15-30% udziału w rynku jak Apple, przy utrzymaniu 30% marży. W skali firmy pewnie od tego co podałeś profit dojdzie do 20% jak przestaną fabryki budować. Wtedy przy aktualnej cenie akcji będzie P/E z 1.5-2. I to jeśli: nie wyjdzie im nic z bateriami, nie będą mieli żadnych korzyści z Superchargerów i FSD im nie wyjdzie. Kupiłbyś
@Sabarolus: Do tej pory mówili, że 5-10% jest ciężkie do uzyskania, a jest 30%. I ciągle rośnie, właśnie podwyższyli ceny o kolejny $1000 bo popyt za duży. 15-20% mogą osiągnąć przy niskiej konkurencji (może być wywołaną małą ilością baterii na rynku). Czemu sytuacja w 5 lat miałaby się zmienić? Toyota po kryjomu buduje wielkie fabryki baterii i zabezpiecza złoża litu? Czy będą te słabe i awaryjne baterie od LG brać?
@abraca: bo udział w rynku osiąga się tanimi autami. Tesla nie produkuje tanich aut. Może zachować swoje marze, podobnie jak Porsche, ale nie jest to możliwe w sytuacji chęci zostania producentem masówki dla ludu. To jest mój j pogląd na sprawę. Mogę żyć z tym, że okazja w postaci akcji Tesli przejdzie mi obok nosa.
Wiem jedynie, że obecne story fanów marki jest skrajnie optymistyczne przy jednoczesnym skrajnie pesymistycznym nastawieniu do
Tesla nie produkuje tanich aut.


@Sabarolus: No nie. To policz mi teraz spodziewane P/E zakładając tylko że aktualnie budowane fabryki będą produkowały 3/Y w zamierzonych ilościach za jakieś 2 lata i utrzyma się popyt, a marże spadną do 25% i nic poza tym nie będzie. 35? 40? Czy to już jest wystaczająco negatywny scenariusz?

przy jednoczesnym skrajnie pesymistycznym nastawieniu do innych producentów. Inwestując wolałbym słyszeć o negatywnych aspektach.


@Sabarolus: To
@Sabarolus:

bo udział w rynku osiąga się tanimi autami.


W sumie to czy ja wiem? Audi, BMW i Mercedes mają 0 tanich aut w ofercie co nie przeszkadza im mieć łącznie jakichś 10% market share

Średnia cena nowego auta sprzedawanego w USA to jakieś $40k, starczy na Tesle Model 3/Y na luzie

Dodajmy do tego niekorzystną dla spalinówek legislację (podatki od emisji spalin, dopłaty do elektryków, wysoka akcyza na paliwa kopalne)
W sumie to czy ja wiem? Audi, BMW i Mercedes mają 0 tanich aut w ofercie co nie przeszkadza im mieć łącznie jakichś 10% market share


@gatineau: Czyli, aż 3 marki sumują się na 10%, Czy w przypadku Mercedesa są to tylko auta osobowe czy również wliczane są auta ciężarowe i dostawcze?
Dodajmy do tego niekorzystną dla spalinówek legislację (podatki od emisji spalin, dopłaty do elektryków, wysoka akcyza na paliwa kopalne) która raczej będzie tylko gorsza


@gatineau: i tutaj również mam pewne wątpliwości. To jest tylko i wyłącznie zależne od polityków. Jeżeli opór społeczeństwa będzie zbyt duży to to wszystko może potrwać znacznie dłużej niż obecnie zakładamy.

Dodam, że argumenty dotyczące mozliwości utrzymania takiej marży przez Teslę po prostu wziałem, z którejś z
gdzie jego zdaniem mozna mówić oczywiście, że jest to możliwe, ale czy prawdopodobne?


@Sabarolus: no pytanie dlaczego nie? Skoro obecnie mają taką marżę to czemu mieliby jej nie mieć za 10 lat? Jedyny powód dla obniżenia marży to spadek popytu lub presja ze strony konkurencji. Jak na razie ani spadku popytu ani presji ze strony konkurencji nie widać więc nie widzę powodu żeby marże nagle miały się dramatycznie obniżyć

Oczywiście popyt
@Sabarolus:

To jest tylko i wyłącznie zależne od polityków. Jeżeli opór społeczeństwa będzie zbyt duży to to wszystko może potrwać znacznie dłużej niż obecnie zakładamy.


Jak na razie na rozwiniętych rynkach nie tylko nie ma oporu ale wręcz jest presja na redukcję emisji. A będzie co raz większa, pokolenie od climate rebellion dorasta I co raz więcej z nich nabiera prawa głosu. Ile z tych dzieciaków nagle zmieni poglądy i zacznie