Wpis z mikrobloga

Niedoszłe plany co do Grand Prix Chin

Grand Prix Chin jest z nami od wielu lat. Wyścigi Formuły 1 na torze koło Szanghaju odbywają się od 2004 roku. Co ciekawe było blisko by GP Chin odbyło się znacznie wcześniej i niekoniecznie akurat na torze Shanghai International Circuit. Sam pomysł organizacji wyścigu Formuły 1 był już na początku lat 90.

Formuła 1 od lat 70 się rozwijała poprzez Telewizję, reklamy czy też umowy sponsorskie i planowała podbijać kolejne rynki. Warto zaznaczyć, że w Chinach czy w innych państwach Azji panowało bardziej liberalne prawo co do reklamowania papierosów i firm tytoniowych co było dla F1 korzystne, zważając na to, że w Europie pętla na koncernach tytoniowych się coraz bardziej się zaciskała i w 2006 miał wejść zakaz reklamowania wyrobów tytoniowych na terenie Unii Europejskiej. Trzeba pamiętać, że Chiny po śmierci Mao się zmieniły. W latach 80-tych Chiny nieco zliberalizowały swoją gospodarkę oraz politykę i zaczęły otwierać się na zachodni świat. W myśl tej polityki „otwarcia na świat” świetnie pasowała organizacja własnego GP Formuły 1. Zaczęto planować budowę pierwszego toru wyścigowego w Chinach z prawdziwego zdarzenia z myślą o Formule 1 w przyszłości.

Tor został wybudowany w 1996 roku na południu Chin niedaleko miasta Zhuhai. Zhuhai International Circuit miał gościć F1 w roku 1999 jako drugi wyścig w sezonie. Jednakże okazało się, że tor nie spełnia najwyższych wymogów i nie dogadano się z FIA. Uzgodniono z Chinami, że ewentualnie FIA wprowadzi dodatkowy wyścig w sezonie, ale to trzeba było uzgodnić z zespołami. W tym przypadku tego dodatkowego wyścigu GP Chin miało odbyć się jesienią. Pojawiło się światełko w tunelu dla GP Chin. Chodziły pogłoski, że GP Belgii mogło wypaść z kalendarza. Tor Spa borykał się bowiem w tamtym czasie z kłopotami finansowymi oraz był trochę przestarzały. Wtedy tor Spa nie był typowym pełnym całorocznym torem wyścigowym, część toru była publicznymi drogami, które na czas wyścigów zamykano. Do tego jeszcze stara szykana Bus stop. Tor Spa potrzebował modernizacji, która nadeszła w końcu w 2006 roku. Jednakże pomimo tych problemów toru Spa udało się zachować jego obecność w kalendarzu. Była jeszcze możliwość, że tor może się pojawi w kalendarzu w sezonie 2000, ale do niczego takiego nie doszło.

Jednak na tej porażce nie zaprzestano. W 2002 ogłoszono podpisanie umowy z Formułą 1 na organizację GP Chin od 2004 przez kolejne 7 lat na torze koło Szanghaju. Projektantem nowopowstałego toru miał być nie kto inny, tylko znany i lubiany projektant Hermann Tilke. Budowa toru przebiegła pomyślnie i w sezonie 2004 zadebiutowało GP Chin na nowym torze Shanghai International Circuit.

Jak widać tor w Zhuhai jest zbyt prestiżowy by gościć tak mało elitarne i prestiżowe serie wyścigowe jak F1, lecz za to na tym torze bierze udział np. prestiżowa Asian Le Mans Series( ͡° ͜ʖ ͡°). Jakby Chiny leżały w Europie to zapewnie tor ten gościłby najbardziej prestiżową serię z wszystkich prestiżowych serii globu - ELMS, w której ściga się nasz Robert Kubica( ͡° ͜ʖ ͡°).

#f1 #abcf1 #opowiescizeswiataf1 <-- zapraszam do obserwowania!
milosz1204 - Niedoszłe plany co do Grand Prix Chin

Grand Prix Chin jest z nami od ...

źródło: comment_1626190272ZgYzj0dqPikyQmpJZIIIQ0.jpg

Pobierz
  • 3