Wpis z mikrobloga

GP Kanady 1973, wyścig w którym po raz pierwszy w historii został użyty samochód bezpieczeństwa. Wyjazd ten wprowadził takie zamieszanie iż przez wiele godzin po wyścigu nie było wiadomo kto wygrał wyścig...
Wyścig ten jest najbardziej kontrowersyjnym wyścigiem w historii.

Wyścig odbył się na torze Mosport Park, rozgrywany był w deszczowych warunkach. Lecz prawdziwy chaos miał dopiero nadejść po wypadku z 32 okrążenia kiedy to zderzyli się ze sobą François Cevert i Jody Scheckter.
Po tym wypadku po raz pierwszy w historii został wypuszczony na tor samochód bezpieczeństwa, był to efekt nowych przepisów, które zostały zatwierdzone zaledwie kilka tygodni przed wyścigiem, FIA dla poprawy bezpieczeństwa wprowadziła SC, samochodem tym zostało zółte Porsche 914, a jego kierowcą Eppie Wietzes.

Po wypadku doszło do masowych zjazdów do boksu, co było tylko początkiem wielkiego zamieszania, co do tego, kto faktycznie był liderem, ze względu na różnice w strategii i problemy z gromadzeniem danych w celu utworzenia arkuszy pomiaru czasu od samego początku wyścigu. Wówczas nie było żadnego elektronicznego pomiaru danych, wszystko opierało się na pisanych ołówkiem wykresach, które były pełne błedów. Nikt nie był całkowicie pewien, kto prowadził wyścig. Liderem wyścigu został błędnie ogłoszony Ganley, który prowadził samochód Iso-Marlboro, po starcie z 22 pola, w dodatku przed wypadkiem jechał gdzieś z tyłu stawki. Prawdziwy problem zaczął się w momencie którym kierowca SC nie mógł namierzyć Ganleya, w pewnym momencie nawet go przypadkowo wyprzedził, a inne samochodu, które zostały uznane za zdublowane przepuścił. Notatki sędziów przypominały jedne wielkie bazgroły dzieci z przedszkola, doszło do sytuacji że część kierowców niesłusznie została uznana za zdublowanych, dostając z dupy -1 okrążenie, a faktyczny lider wyścigu( do którego sędziowie doszli parę godzin po wyścigu) zdołał wyprzedzić Ganleya w trakcie neutralizacji, gdy SC przepuszczał samochody. Najwięcej na tym manewrze stracił Emerson Fittipaldi, który utknął za Ganleyem, tracąc wiele pozycji.

Wyścig został wznowiony na 46 okrażeniu. Ganley nie był wstanie zbyt długo utrzymać za sobą takich kierowców jak Fittipaldi czy Jackie Steward, wyprzedzili oni Ganleya, no ale według zapisków sędziów mieli oni okrążenie do tyłu więc liderem nadal pozostał Nowozelandczyk( ͡° ͜ʖ ͡°). Mimo tego Fittipaldi pewnie pędził do mety, gdy ku zaskoczeniu wszystkich po przejechaniu 80 okrążeń Brazylijczyk nie ujrzał flagi w biało-czarną szachownice. Kilkanaście sekund później na mete wjechała grupa złożona z Ganleya, Hailwooda, Revsona i Hunta. I to właśnie sędziowie pomachali szachownicą temu pierwszemu. Mimo tego Collin Champ, szef Lotusa dla którego jeździł Fitipaldi złożył protest, ceremonia podium została wstrzymana na 3 godziny, w tym czasie sędziowie analizowali wszystkie notatki zarówno swoje jak i te sporządzane przez wszystkie zespoły, aby ustalić kto ile czasu spędził na torze. Ostatecznie uznano że to Revson wygrał wyścig, gdyż w czasie nieszczęsnego SC Amerykanin zdołał wyprzedzić Ganleya, i faktycznie przejechał aż 81 okrażeń. Drugim kierowcą został uznany Fittipaldi, a trzecim Jackie Olivier. Ganley spadł dopiero na 6 miejsce.

A co do SC po tym wyścigu FIA wycofała go z przepisów F1, przywracając go dopiero 20 lat później w sezonie 1993.

PS wybaczcie jeżeli coś popiepszyłem, ten wyścig był takim absurdem że cięzko to wszystko ogarnąć, pisałem tekst na podstawie kilku źródłem, tutaj jest to najbardziej logicznie wyjaśnione

#f1 #randomf1shit
tumialemdaclogin - GP Kanady 1973, wyścig w którym po raz pierwszy w historii został ...

źródło: comment_16237844940cF0s3k6MUKjCigc1J9MSO.jpg

Pobierz
  • 3