Aktywne Wpisy
![mirko_anonim](https://wykop.pl/cdn/c0834752/321ea7dc2985c2bfbf21a6b5598af7c3220625c6954fbbc0a440b525befed626,q60.png)
mirko_anonim +4
✨️ Obserwuj #mirkoanonim
co myslicie o wspolpracowniku ktory zawsze ma te same ciuchy na sobie ale te same 2-3 koszulki, nie smierdzi od niego ale widac ze rzeczy sie powtarzaja
#pracbaza
──
co myslicie o wspolpracowniku ktory zawsze ma te same ciuchy na sobie ale te same 2-3 koszulki, nie smierdzi od niego ale widac ze rzeczy sie powtarzaja
#pracbaza
──
![testoviron17](https://wykop.pl/cdn/c0834752/f9424ebe8b38c69b4be14c7c23eb1ee23101c5388ce5ec80c71be63b52712787,q60.jpg)
testoviron17 +239
Mordunie, on ma 73 lata, a śmieszkujemy jak coś przekręca, a my w jego wieku to z robakami nawet już pewnie nie pogadamy xD
#mecz
#mecz
![testoviron17 - Mordunie, on ma 73 lata, a śmieszkujemy jak coś przekręca, a my w jego...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/ddf28715e95c28c65db6b73c21dba0fb3cfa61326c4de5a20fec74ca122c25e3,w150.jpg?author=testoviron17&auth=9ff2688eb4b4ae49e76b3e38384be312)
źródło: temp_file5982497245676168862
Pobierz
Lew Trocki we wczesnych latach dwudziestych kierował Ludowym Komisariatem ds. Komunikacji. To pod jego kierownictwem organizacja ta podpisała kontrakt ze szwedzką firmą Nydkvist i Holm na masowy zakup lokomotyw parowych.
Wszystko w tej transakcji jest interesujące. Po pierwsze ilość - 1000 lokomotyw. Po drugie, cena - 200 milionów rubli w złocie. Pozostałe szczegóły są nie mniej ciekawe. Szwecja była daleka od bycia światowym liderem w produkcji lokomotyw. NOHAB (Nydqvist & Holm AB) była firmą produkującą maszyny w Trollhättan założoną w 1847 roku i nie miała wówczas możliwości produkcyjnych, aby sprostać radzieckiemu zamówieniu. Dlatego obie strony zgodziły się na transakcję w ramach schematu: Rosja zapłaci z góry, Szwedzi wtedy zbudują fabryki, a potem wyślą lokomotywy.
W całej historii firmy Nydkvist i Holm nigdy nie produkowała więcej niż 40 lokomotyw rocznie. W najlepszym roku wyprodukował ich 50! Zamówienie było rozłożone równomiernie na przestrzeni pięciu lat, podczas których Szwedzi przeznaczyli pieniądze na budowę fabryki. W 1922 roku kupujący otrzymał 200 lokomotyw, a w latach 1923-1925 250 rocznie. Ponadto Związek Radziecki odegrał nie tylko rolę kupującego, ale był także pożyczkodawcą w tej transakcji. I nie miało to nic wspólnego z zaliczką na lokomotywy. W maju 1920 r. Firma otrzymała nie tylko zaliczkę w wysokości 7 mln koron szwedzkich, ale także nieoprocentowaną pożyczkę w wysokości 10 mln koron „na budowę parku maszynowego i kotłowni”. Zgodnie z umową pożyczki miała ona zostać spłacona przy dostawie ostatnich 500 lokomotyw. Gdyby sowieckie zamówienie zostało zmniejszone, Szwedzi mogliby z łatwością zatrzymać pieniądze! Przykładowo strona szwedzka mogła opóźnić wysyłkę - w umowie nie przewidziano przypadków, w których można by rozwiązać umowę ze szwedzką firmą.
Ale to nie wszystko. Lokomotywy zostały zamówione za dwukrotnie wyższą cenę niż przedwojenna - i nie kupowano ich w tracącej na wartości walucie, ale w złotych rublach. To był dość skandaliczny obraz: wygórowana cena, przedpłata, brak towaru. A kiedy przybędą? Kto wie? Umowa pachniała wielkim skandalem i szansą na awans dla każdego, kto odkryje oszustwo.
O dziwnej umowie z 1922 roku pisał radziecki magazyn Economist. W artykule wyrażono zdumienie z powodu tak dziwnego sposobu prowadzenia interesów. Ponadto autor Frolov postawił logiczne pytanie: dlaczego konieczne było zamówienie lokomotyw ze Szwecji? Czy nie byłoby lepiej rozwijać przemysł krajowy? Firma Putiłow w Petersburgu produkowała przed wojną 250 lokomotyw rocznie. Dlaczego nie zainwestować w nią? Taka ogromna suma pieniędzy mogłaby „ulepszyć wszystkie fabryki lokomotyw i wyżywić pracowników”.
Reakcja Lenina na ten artykuł w Economist: „To są najwyraźniej wszyscy kontrrewolucjoniści, poplecznicy Ententy, zorganizowani przez służących i szpiegów próbujących wpłynąć na naszą młodzież. Musimy dopilnować, abyśmy schwytali i kontynuowali nieustanne, systematyczne łapanie tych „szpiegów wojskowych” i odsyłanie ich z powrotem. Następnie poprosił Feliksa Dzierżyńskiego, szefa tajnej policji Czeka, o zamknięcie magazynu.
Ale wracając do ceny tej transakcji, która była tak nieopłacalna dla Rosji i której nie wolno było krytykować: 200 milionów rubli w złocie (56 ton czystego złota) - to nie tylko kolosalna suma pieniędzy - była to wówczas jedna czwarta rezerw złota w kraju.
Więc co naprawdę oznacza to dziwne zachowanie Lenina i Trockiego? To znaczy, że długi trzeba było spłacać, a obietnice - dotrzymywać. Pieniądze wydane przez obce mocarstwa na upadek Rosji musiały zostać zwrócone. Było to jedno z porozumień między przedstawicielami zachodnich rządów a bolszewikami.
#ciekawostki #historia #szwecja #zsrr #gruparatowaniapoziomu #ciekawostkihistoryczne
Artykuł przetłumaczyłem googlem i zrobiłem drobną korektę aby brzmiał bardziej po ludzku oraz dodałem parę informacji z drugiego źródła.
Zródła:
https://web.archive.org/web/20110412195306/http://nstarikov.ru/en/blog/409
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nohab
zdjęcie: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Nydqvist_och_Holm_AB_1923.jpg
źródło: comment_1619518568GRjtiVHQTLcXeiuzz4Cw6r.jpg
Pobierzhttps://ru.wikipedia.org/wiki/Паровозная_афера
@yosemitesam: Dzięki! Też nie mogę już edytować.