Wpis z mikrobloga

Jak Lenin i Trocki kupowali szwedzkie lokomotywy aby zwrócić zachodnim mocarstwom pieniądze które dostali na rozpętanie rewolucji.

Lew Trocki we wczesnych latach dwudziestych kierował Ludowym Komisariatem ds. Komunikacji. To pod jego kierownictwem organizacja ta podpisała kontrakt ze szwedzką firmą Nydkvist i Holm na masowy zakup lokomotyw parowych.

Wszystko w tej transakcji jest interesujące. Po pierwsze ilość - 1000 lokomotyw. Po drugie, cena - 200 milionów rubli w złocie. Pozostałe szczegóły są nie mniej ciekawe. Szwecja była daleka od bycia światowym liderem w produkcji lokomotyw. NOHAB (Nydqvist & Holm AB) była firmą produkującą maszyny w Trollhättan założoną w 1847 roku i nie miała wówczas możliwości produkcyjnych, aby sprostać radzieckiemu zamówieniu. Dlatego obie strony zgodziły się na transakcję w ramach schematu: Rosja zapłaci z góry, Szwedzi wtedy zbudują fabryki, a potem wyślą lokomotywy.

W całej historii firmy Nydkvist i Holm nigdy nie produkowała więcej niż 40 lokomotyw rocznie. W najlepszym roku wyprodukował ich 50! Zamówienie było rozłożone równomiernie na przestrzeni pięciu lat, podczas których Szwedzi przeznaczyli pieniądze na budowę fabryki. W 1922 roku kupujący otrzymał 200 lokomotyw, a w latach 1923-1925 250 rocznie. Ponadto Związek Radziecki odegrał nie tylko rolę kupującego, ale był także pożyczkodawcą w tej transakcji. I nie miało to nic wspólnego z zaliczką na lokomotywy. W maju 1920 r. Firma otrzymała nie tylko zaliczkę w wysokości 7 mln koron szwedzkich, ale także nieoprocentowaną pożyczkę w wysokości 10 mln koron „na budowę parku maszynowego i kotłowni”. Zgodnie z umową pożyczki miała ona zostać spłacona przy dostawie ostatnich 500 lokomotyw. Gdyby sowieckie zamówienie zostało zmniejszone, Szwedzi mogliby z łatwością zatrzymać pieniądze! Przykładowo strona szwedzka mogła opóźnić wysyłkę - w umowie nie przewidziano przypadków, w których można by rozwiązać umowę ze szwedzką firmą.

Ale to nie wszystko. Lokomotywy zostały zamówione za dwukrotnie wyższą cenę niż przedwojenna - i nie kupowano ich w tracącej na wartości walucie, ale w złotych rublach. To był dość skandaliczny obraz: wygórowana cena, przedpłata, brak towaru. A kiedy przybędą? Kto wie? Umowa pachniała wielkim skandalem i szansą na awans dla każdego, kto odkryje oszustwo.

O dziwnej umowie z 1922 roku pisał radziecki magazyn Economist. W artykule wyrażono zdumienie z powodu tak dziwnego sposobu prowadzenia interesów. Ponadto autor Frolov postawił logiczne pytanie: dlaczego konieczne było zamówienie lokomotyw ze Szwecji? Czy nie byłoby lepiej rozwijać przemysł krajowy? Firma Putiłow w Petersburgu produkowała przed wojną 250 lokomotyw rocznie. Dlaczego nie zainwestować w nią? Taka ogromna suma pieniędzy mogłaby „ulepszyć wszystkie fabryki lokomotyw i wyżywić pracowników”.
Reakcja Lenina na ten artykuł w Economist: „To są najwyraźniej wszyscy kontrrewolucjoniści, poplecznicy Ententy, zorganizowani przez służących i szpiegów próbujących wpłynąć na naszą młodzież. Musimy dopilnować, abyśmy schwytali i kontynuowali nieustanne, systematyczne łapanie tych „szpiegów wojskowych” i odsyłanie ich z powrotem. Następnie poprosił Feliksa Dzierżyńskiego, szefa tajnej policji Czeka, o zamknięcie magazynu.
Ale wracając do ceny tej transakcji, która była tak nieopłacalna dla Rosji i której nie wolno było krytykować: 200 milionów rubli w złocie (56 ton czystego złota) - to nie tylko kolosalna suma pieniędzy - była to wówczas jedna czwarta rezerw złota w kraju.

Więc co naprawdę oznacza to dziwne zachowanie Lenina i Trockiego? To znaczy, że długi trzeba było spłacać, a obietnice - dotrzymywać. Pieniądze wydane przez obce mocarstwa na upadek Rosji musiały zostać zwrócone. Było to jedno z porozumień między przedstawicielami zachodnich rządów a bolszewikami.

#ciekawostki #historia #szwecja #zsrr #gruparatowaniapoziomu #ciekawostkihistoryczne

Artykuł przetłumaczyłem googlem i zrobiłem drobną korektę aby brzmiał bardziej po ludzku oraz dodałem parę informacji z drugiego źródła.

Zródła:

https://web.archive.org/web/20110412195306/http://nstarikov.ru/en/blog/409
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nohab
zdjęcie: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Nydqvist_och_Holm_AB_1923.jpg
Springiscoming - Jak Lenin i Trocki kupowali szwedzkie lokomotywy aby zwrócić zachodn...

źródło: comment_1619518568GRjtiVHQTLcXeiuzz4Cw6r.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
Tyle tylko, że rosyjska wiki podaje inne przyczyny transferu złota poprzez szwedzką spółkę - chodziło w pierwszej kolejności o sprzedaż złota na zagranicznych rynkach, a tkże o tworzenie rezerw w zagranicznych bankach na wypadek utraty władzy przez bolszewików w Rosji
  • Odpowiedz