Wpis z mikrobloga

FABUŁA vs GRYWALNOŚĆ
Wydaje mi się, że wiele kłótni odnośnie gier wynika z naszych priorytetów, mianowicie co cenimy w grze bardziej: historię/fabułę czy gameplay. Często do wielkich kłótni dochodzi wśród ludzi którzy nie mają świadomości o tym podziale i nie rozumieją drugiej strony. Dla przykładu można powiedzieć, że wiedźmin 3 ma dobrą fabułę ale gameplayowo jest średni/przeciętny, więc ludzie ceniący sobie fabułę będą go chwalić natomiast ludzie skupieni na gameplayu stwierdzą, że jest taki sobie. I jeśli ograniczą się do stwierdzeń "gra X jest zła" "gra X jest dobra" to nie zauważą, na czym polega problem i z czego wynika różnica zdań. Oczywiście podział fabuła - grywalność jest bardzo ogólny i uproszczony ale dotyka sedna różnicy.
Ja na przykład przekonałem się, dlaczego mam mieszane uczucia wobec RPGów. No i okazuje się, że nie interesuje mnie zbytnio fabuła (co często jest focusem w takich grach) ale za to bardzo lubię dobrze zrobiony system rozwoju postaci i bardziej chcę walczyć niż gadać, więc bardziej do mnie pasują actionRPGi albo tactical RPGi niż staroszkolne "gadane" RPGi. I to nie jest tak, że jedne są lepsze od drugich, po prostu akurat te rzeczy szturchają odpowiedni fragment w moim mózgu, ale w Twoim może być zupelnie inaczej. Dlatego przy wszelkiej ocenie i krytyce gier warto wyrazić się dokładnie co nam się podoba, jakie mamy "skrzywienia" (jeśli je znamy) i dlaczego.
Jakie wy macie doświadczenia, po której stronie tego podziału się widzicie i jak odbieracie stronę przeciwną? Do ankiety dodałem jeszcze trzecią opcję, ale raczej uważam że o ile oprawa jest ważna i może polepszać/pogarszać grę to rdzeniem jest fabuła i/lub gameplay, ale może się mylę. Przecież to też jest taki typowy mechanizm, że widzimy ładnie wyglądającą grę i mamy ochotę w nią pograć.
#gry

Co jest najważniejsze w grach?

  • Fabuła / historia 29.6% (16)
  • Grywalność / gameplay 68.5% (37)
  • Oprawa (grafika, muzyka, "klimat") 1.9% (1)
  • Inne 0% (0)

Oddanych głosów: 54

  • 11
  • Odpowiedz
@TotalDisaster: W pytaniu w ankiecie chodzi o gry zawierające element RPG czy wszystkie gry? Bo w grze wyścigowej czy logicznej fabuła będzie miała drugo- albo i trzeciorzędne znaczenie. Natomiast w rasowym RPG ma kluczowe znaczenie.
  • Odpowiedz
@meloman: Miałem na myśli wszystkie gry ale oczywiście masz rację, są gatunki nastawione typowo na gameplay, ale też gatunki nastawione bardzo na historię (np VNy, staroszkolne RPGi). Dziś bardzo popularne są gry z otwartym światem gdzie jest i trochę gameplayu i trochę fabuły więc napisałem tak ogólnikowo.
Zresztą jeśli chodzi o fabułę w grach logicznych to jest np Portal, na pewno są też gry logiczne z dobrą fabułą.
Pytanie raczej
  • Odpowiedz
@TotalDisaster: To zależy od strzelanki - Half-Life ma ciekawą fabułę, COD MW już nie (przynajmniej od MW2). Wszystko zależy od typu strzelanki, są takie gry gdzie fabuła jest fajna, są takie gdzie jest słaba, są takie gdzie fabuła jest dla beki (np Broforce) a pewnie się znajdą i takie gdzie nie ma jej w ogóle.
  • Odpowiedz
@Jednorenki_Bandyta: Nie no, o ile ten żart mnie śmieszy o tyle gry jako medium dają więcej opcji niż książki. Ale tak, mnie też trochę dziwią "fabularze". Najlepsze gry w które grałem albo nie mają fabuły albo mają ją szczątkową (np Factorio).
  • Odpowiedz