Wpis z mikrobloga

Czy Prom Gryfia z XIX wieku, należący do państwowej stoczni, trafi na złom? Czy Szczecin straci go, tak jak „Sołdka”? <<< znalezisko
Chodzi o prom pasażersko-samochodowy „Gryfia”, który przez lata woził pracowników stoczni Gryfia na wyspę. Jednostkę wybudowaną w szczecińskiej stoczni Vulcan w 1887 r. można teraz kupić w przetargu za 170 tys. zł netto (cena wywoławcza). Ani jej obecny właściciel, ani szczecińskie instytucje muzealne nie planują żadnych kroków, by historyczny prom został w mieście jako zabytkowa atrakcja.

– Prom „Gryfia” sam w sobie jest zapisem dawnych technik żeglugi. Swój żywot zaczął jeszcze jako statek parowy, zwodowany w 1887 roku w legendarnej szczecińskiej stoczni Vulcan. Był zatem świadkiem powstawania słynnych na świecie czterofajkowców. Po stu latach jego maszyna parowa została przekazana Muzeum Narodowemu, a zatem może i czas, aby resztę również udało się także zachować. Jednostka ta mogłaby wzorem wielu portów być takim statkiem-muzeum. Zupełnie inaczej poznaje się temat związany z portowym i morskim charakterem miasta na pokładzie jednostki stojącej na wodzie – mówi Tomasz Wieczorek, szczeciński przewodnik, który często opowiada turystom o 133-letnim promie podczas wycieczek statkami białej floty.

(...)


#polska #przemyslstoczniowy #szczecin #gryfia #historia #statki
BaronAlvon_PuciPusia - Czy Prom Gryfia z XIX wieku, należący do państwowej stoczni, t...

źródło: comment_1604825040JpAPvz1ePWjMkVqNOd2uSf.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz