Wpis z mikrobloga

#browarze #piwowarstwo 2 piwo
W piątek(30.10.2020) zabrałem się do zlewania aipy na cichą (2 tyg) i warzenia saisona.
Co do aipy: 5blg (ciekawe czy na cichej coś dofermentuje), samo piwo zaskoczyło mnie tak mocną goryczką przed dosypaniem na zimnej reszty chmielu (choć nie wiem co się do konca uzyskuje chmieleniem na zimno, bardziej gorycz czy aromat?). Co dziwne na następny dzień jak troszkę zlałem przez kranik, piwo wydawało się jak by mniej gożkie. Cicha ma trwac 14 dni. Chmielić na zimno planuje przez 5-7dni, jak jest napisane w instrukcji (wczesniejszy wpis na moim tagu, notatniku: #browarze ).
SASION:
Słody:
Pilznenski strzegom 5kg
Pszeniczny 0,65
Monachijski 0,65
Zakwaszający 0,11
Chmiele:
Fuggles 0,25
Hallerton 0,25
Citra 0,30 - ten chmiel "wpadł" do gara zupełnie przez pomyłkę, nie był w planach. Piwo chciałem zrobić z gotowego przepisu, a w nim nie ma citry. Nie znam się jeszcze w ogole na stylach i zastanawiam się czy citra ma prawo się wkomponować w belgijskiego saisona? Logika mowi, ze skoro uzywa się słodu zakwaszającego, a citra ma chyba cytrusowy aromar, to może i pasuje? Dobrze kombinuję?
Pierwsze dwa dodane na 75 minucie, citra w 80 (więc chyba nie przekażą goryczki)
Woda: 21,5l, wysładzanie 16l (miało być 13, ale nie mogłem zejsc z blg rozteoru z wysladzania do 2, a podobno wtedy uważa się młuto za wysłodzone, przynajmniej ja tak zrozumiałem).
Zacieranie:
62oC 60min
68C 30min
74C 5min
Doprowadzenie do 78C
Gotowanie: 90min. Przed gotowaniem 11blg, po gotowaniu 13-14, do fermentacji zlane prawie 25l.
Drozdze: safbrew t-58
Fermentacja burzliwa: 14 dni
Fermentacja cicha: 14 dni.
Piwa było po brzegi garnka i bałem się wrzatku ściągać z wysokosci palników gazowych, więc nie przeniosłem do łazienki, a co za tym idzie, pieo studziło się "naturalnie" cała noc. Bez chłodnicy.
Jakieś cenne uwagi, opinie? Propozycje na trzecią warkę? Osobiscie rozważam doubble.
  • 21
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1