Wpis z mikrobloga

Obecnie pracuje w małym biurze inżynierskim budującym prototypy różnych maszyn, nie mamy żadnego stałego produktu, wszystko jest nowością. Jestem jedyną osobą odpowiedzialną za elektrykę, projektowanie, budowanie szaf sterowniczych, programowanie. Problemem jest, że nie zawsze wiem jak. Np. budując maszyne nie jestem pewny czy do wejścia jednego przekaźnika bezpieczeństwa mogę szeregowo podłączyć czujnik od drzwi i przycisk EStop ale takich rzeczy jest mnóstwo.
Do wyboru mam dwie opcje:
1. Podszkolić się, żeby robić lepiej to co robię.
2. Zmienić pracę na stanowisko osoby odpowiedzialnej od uruchomień/programisty PLC gdzie zawsze będę miał kolegów i kierownictwo, do którego powinienem się głosić w razie trafienia na ślepą uliczkę.

Będę wdzięczny za polecenie literatury, która pomoże mi temacie.
#utrzymanieruchu #automatyka
  • 17
@prezydent88: Praca wygląda na całkiem fajną. Wypłata przyzwoita? Ja bym cisnął kierownika o jakieś szkolenia. Masz odpowiedzialność na swoich barkach więc w jego interesie też powinno być żebyś np. to safety dobrze obszył.
Na uruchomieniach bardzo często się zdarza, że dokumentacja nie ma najnowszych poprawek, coś nie działa jak powinno, koledzy i kierownictwo na urlopie/już wyszli z biura do domu, części nie dojechały a za chwile przychodzi klient obejrzeć pierwsze uruchomienie.
@prezydent88: Trzymaj się instrukcji producenta. Oni podają (Schneider) co możesz a czego nie. Czujnik do drzwi dwuobwodowy? Pamiętaj jeszcze że możliwość otwarcia drzwi maszyny w której pracują ruchome narzędzia powinna nastąpić po sprawdzeniu że są one w bezruchu!
I najważniejsze, podpisujesz się na DTR/CE ?
@prezydent88 łoooo paaaanie.
Byłem ostatnio na tygodniowym szkoleniu z safety.
Jestem głupszy niż byłem przed szkoleniem.
Ten temat to temat rzeka i prawie nic nie jest jasno zdefiniowane, bo od wszystkiego w normach są wyjątki.
Tak jak piszą wyżej, siedź gdzie jesteś i ciśnij o szkolenia.
W razie czego możesz pytać na Mirko. Pomożemy.
Do wyboru mam dwie opcje:

1. Podszkolić się, żeby robić lepiej to co robię.

2. Zmienić pracę


@prezydent88:

Możesz dzwonić z takimi pytaniami do supportu / inżynierów aplikacji / sprzedaży tych podzespołów.

Z mojego doświadczenia to na zachodzie (Niemcy, Austria) inżynierowie od razu walą po wsparcie producenta, a w Polsce to chyba wstydzą się tego robić i każdy próbuje rozkminiać po swojemu.
@prezydent88: podejrzewam, że jak miałeś szkolenia Safety, to mogłeś mieć u nas w firmie.
Tak jak koledzy pisali wcześniej, warto kierować się instrukcjami producentów kurtyn świetlnych, osłon blokujących, przekaźników bezpieczeństwa itp.
@prezydent88: pracowałem w takiej firmie przez dwa lata i byłem dokładnie w takiej samem sytuacji jak ty. Człowiek się może bardzo dużo nauczyć, ale ma to swoje wady. Najlepiej by było, jeżeli pracodawca zatrudniłby kogoś doświadczonego, nawet w niepełnym wymiarze godzin, żeby mógł nadzorować twoją pracę i żebyś miał do kogo się zwrócić z wątpliwościami, ale jest to mało prawdopodobne w januszowych realiach. Co ci pozostaje? Szkolenia raczej mało dają. Najlepiej
Wypłata przyzwoita?


@To_ja_moze_pozamiatam: taka sobie. Mam umowę na 20 godzin w tygodniu. Nadgodziny są płatne ale gorzej.

Ja bym cisnął kierownika o jakieś szkolenia


@To_ja_moze_pozamiatam: szef wije się przed takimi wydatkami jak węgorz.

Czujnik do drzwi dwuobwodowy?


@tank_driver: tak. Przycisk estop, który ma być szeregowo też.

I najważniejsze, podpisujesz się na DTR/CE ?


@tank_driver: nie. To dobrze czy źle?

Możesz dzwonić z takimi pytaniami do supportu / inżynierów
nie. To dobrze czy źle?


@prezydent88: Bardzo dobrze. Poki nie ma twojego podpisu to w razie powaznego wypadku z winy złej konstrukcji maszyny moga Cie co najwyzej zwolnic, ale karnie odpowiadac nie bedziesz. Odnosnie reszty nie szukaj szkolen, ja przebyłem sporo i to strata czasu. Szukaj swojej drogi i badz w niej dobry, najlepszy. Ja zaczynałem od UR a dzisiaj robie swoje maszyny 'na miare' i z tego zyje, zatem głowa
Poki nie ma twojego podpisu to w razie powaznego wypadku z winy złej konstrukcji maszyny moga Cie co najwyzej zwolnic,


@tank_driver: Hmm... a jak na schemacie elektrycznym stworzonym przeze mnie widnieje moje nazwisko to też nie?
Hmm... a jak na schemacie elektrycznym stworzonym przeze mnie widnieje moje nazwisko to też nie?


@prezydent88: Czesciowo tak, chociaz i tak finalnie odpowiedzialna jest osoba ktora podpisuje DTR i CE. Odnosnie schematow - trzymaj sie zalecen producenta, i najlepiej wersji 'hard' czyli w przypadkow modułow bezpieczenstwa sprawdzaj czy wszystkie styczniki wykonawcze sa w stanie spoczynku kiedy dostajesz sygnał 'maszyna start'. To samo przy falownikach - Siemesy maja wejscia z obwodow bezpieczenstwa,
Możesz rozwinąć?


@To_ja_moze_pozamiatam: W kwestii bezpieczeństwa. Wszystkie styczniki pod kontrolą, nie uruchomisz sterowania na zimnej szafie jak któryś jest sklejony. Części ruchome z drzwiami rewizyjnymi oczujnikowane ile się da, kontrola obrotów, zamki, cuda. Po pół roku 3/4 z tych rzeczy trzeba było odłączyć bo się pracować nie dało normalnie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@To_ja_moze_pozamiatam: Włosi dostarczyli dwie gwoździarki do palet, kurtyny optyczne dookoła maszyny, idzie cykl to ręką nie ruszysz. Z jednej strony dobrze, z drugiej wózkarz raz dopchnie materiał za mocno i bariera idzie, tym bardziej że nadawcze / odbiorcze są po jednej a reszta to lustra.