Aktywne Wpisy
WykopX +65
Bardzo przepraszam, że tak długo to trwało, ale jest!
Na szybko zrobiłem skrypt przywracający listę plusujących
https://greasyfork.org/pl/scripts/489949/listy-plusujacych-wpisy-i-komentarze
- lista plusujących po staremu
- zielonki i bordo są w kolorze (pomarańczki nie bo źle to wygląda)
- oznaczenie użytkowników, których blokujesz 🚯
- oznaczenie tych, których obserwujesz 🔔
- różowe paski mają małą różową kropkę 🟣
Skrypt jest kompatybilny z Wykop X Style 2, a dodatkowe opcje konfiguracji działać będą także w
Na szybko zrobiłem skrypt przywracający listę plusujących
https://greasyfork.org/pl/scripts/489949/listy-plusujacych-wpisy-i-komentarze
- lista plusujących po staremu
- zielonki i bordo są w kolorze (pomarańczki nie bo źle to wygląda)
- oznaczenie użytkowników, których blokujesz 🚯
- oznaczenie tych, których obserwujesz 🔔
- różowe paski mają małą różową kropkę 🟣
Skrypt jest kompatybilny z Wykop X Style 2, a dodatkowe opcje konfiguracji działać będą także w
Defined +2
Dobra, tak, to ja # pokazmorde
Rano usuwam
Rano usuwam
Dynamiczny rozwój technologii elektrycznych w XIX i XX wieku spowodował powstanie wielu różnych systemów zasilania trakcji elektrycznej. Bardzo szeroko zostały zastosowane linie prądu stałego, jednak nie przeszkodziło to w dalszym poszukiwaniu lepszych rozwiązań technologicznych. Z jednym z nich wyszła firma Siemens, która chciała zrewolucjonizować kolej poprzez zastosowanie prądu przemiennego o niestandardowych parametrach.
Parametrem charakteryzującym prąd przemienny jest jego częstotliwość. Częstotliwość opisuje w jak częstych cyklach, zmienia się wartość chwilowa napięcia. Standardem europejskich sieciach energetycznych jest wykorzystanie napięcia o częstotliwości 50 Hz. Jednak w przypadku niemieckiej kolei zaproponowano użycie napięcia o częstotliwości 16 i 2/3 Hz. Zastosowanie częstotliwości o takiej wartości wiązało się z pewnymi zaletami w stosunku do zastosowania prądu stałego oraz prądu przemiennego o częstotliwości 50 Hz.
Zasilanie prądem stałym było problematyczne ze względu na stosunkowo duże straty energii, które potęgowały się wraz ze zwiększaniem mocy silników. Z tego powodu w Niemczech rozważono zasilanie prądem przemiennym i zaproponowano wykorzystanie sieci jednofazowej, która zasilałaby komutatorowe silniki prądu przemiennego.
W przypadku takiej konstrukcji komutatorowej zastosowanie częstotliwości 50 Hz miało znaczące wady. Między innymi masa i objętość silników była trzy razy większa od masy silników prądu stałego. Ponadto taka, a nie inna budowa silników z wykorzystaniem komutatora wiązała się z powstawaniem iskrzenia na jego szczotkach, co znacząco wpływało na awaryjność, szczególnie przy rozruchach i przy regulacji prędkości. Minimalizację tego efektu osiągano właśnie poprzez zmniejszenie częstotliwości do wartości równej 1/3 wartości częstotliwości napięcia sieciowego. W kolejnych latach dokonano korekty z wartości 16 i 2/3 Hz na 16,7 Hz.
Historycznie częstotliwość 16,7 Hz była możliwa do osiągnięcia z ogólnej sieci energetycznej poprzez zastosowanie prądnic jednofazowych umieszczonych na jednym wale z prądnicami trójfazowymi. Ponadto oprócz takiego rozwiązania powstała kolejowa, jednofazowa sieć energetyczna o napięciu zasilania 110 kV i częstotliwości 16,7 Hz, a energia do niej była produkowana w konwencjonalnych elektrowniach, w których zastosowano generatory pracujące z częstotliwością 16,7 Hz.
Zastosowanie takiej nietypowej częstotliwości rozpoczęło się w latach 20. XX wieku w Niemczech, a następnie przejęły je takie kraje jak Austria, Szwajcaria, Szwecja i Norwegia.
Źródła:
[1] – Rostowski W., System zasilania trakcji elektrycznej prądu przemiennego 15 kV 16,7 Hz
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OFF-TOP
Przez jakiś czas pod moim tagiem #electromeissner publikowałem popularnonaukowe mini artykuły związane z elektrotechniką. Chcę odświeżyć moje hobby i poświęcić więcej czasu na blogowanie. W związku z tym założyłem blog pod nazwą „Notes Elektrotechnika”. Jeżeli jesteście dalej zainteresowani taką tematyką, zapraszam do śledzenia tego minibloga, mojej strony internetowej oraz strony na facebooku.
W związku z tym postem chciałem również prosić o "wykopanie" tego artykułu - jeżeli Ci się spodobał.
Link do znaleziska: https://www.wykop.pl/link/5692965
Bezpośredni link do artykułu: Notes Elektrotechnika
#electromeissner – podoba Ci się obserwuj, nie podoba czarnolistuj ;)
#ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #historia #gruparatowaniapoziomu #kolej #pociagi #elektrotechnika #elektryka #niemcy #technologia #inzynieria