Wpis z mikrobloga

Pamiętacie jeszcze moją serie #nieznaniwf1 ostatnio trochę to zaniedbałem z powodu różnych przyczyn, lecz myślę coś tam na nowo to rozruszać w takie tygodnie jak teraz gdzie nie ma wyścigu i w świecie f1 nie dzieje się nic szczególnego.

Dzisiejszym tematem po powrocie będzie przedstawienie pokrótce egzotycznych kierowców którzy mieli okazję jeździć w F1, nie koniecznie w wyścigach, bowiem aby powstał trochę dłuższy tekst uwzględniłem tutaj także kierowców którzy brali udział w oficjalnych testach bądź treningach F1. Na początku wyjaśnię co rozumie przez pojęcie egzotyka. Mianem egzotycznego kierowcy w tym przypadku nazywam zawodnika pochodzącego z kraju w którym F1 nie jest popularna i kierowców z tych państw można policzyć na palcach jednej ręki, coś jak Polska. Chociaż Pana Kierowcy tutaj nie przedstawię bo on nieznany to nie jest. Nie przedłużając zaczynajmy.

Bułgaria
Vladimir Arabadzhiev jest to jedyny kierowca z Bułgarii który miał okazję poprowadzić bolid F1, pod koniec 2010 roku wziął udział w oficjalnych posezonowych testach w Abu Dhabi z Lotusem. W sumie to tyle co można powiedzieć o jego karierze, jeździł w GP2 w 2010 lecz przez cały sezon nie zdobył ani jednego punktu, kupił sobie 1 dzień testów w F1 po czym skończyła mu się kasa i słuch po nim zaginął

Chile
Eliseo Salazar jest to jedyny kierowca z Chile który jeździł w F1, ścigał się w niej przez 3 sezony w latach 1981-83. Karierę rozpoczął w zespole March, gdzie przez sześć pierwszych wyścigów tylko raz udało mu się przejść przez kwalifikację. Od siódmej rundy sezonu 1981 przeszedł do zespołu Ensing Racing gdzie szło mu już lepiej, zdobył 1 punkt za 6 miejsce w GP Holandii, sezon 1982 przejeździł w ATS, gdzie w GP San Marino odniósł najlepszy wynik w karierze kończąc wyścig na 5 miejscu, swój ostatni sezon spędził ponownie w Marchu gdzie stracił miejscu już w połowie sezonu. Po odejściu z F1 ścigał się głównie w Indycar oraz wyścigach prototypów.

Chiny
Ho-Pin Tung jest pierwszych chińczykiem w historii który poprowadził bolid F1, miało to miejsce w 2003 gdzie odbył krótki test z Willamsem, była to forma nagrody za mistrzostwo w azjatyckiej formule BMW. Willams w tamtym czasie mocno współpracował z BMW, więc byli niejako zobowiązani do organizowania takich zabaw. Tung w 2007 roku powrócił do padoku f1 zostając kierowcą testowym BMW Sauber, nie utrzymał długo tej posady, lecz jego kolejny "powrut" miał miejsce w 2010 gdzie był testerem Renault, w sumie był nim tylko na papierze gdyż ani razu nie dostał szansy poprowadzenia aktualnego samochodu F1, jedynie bawił się na jakiś eventach.

Ma Qinghua jest on pierwszych chińczykiem który wystąpił podczas weekendu F1, bowiem w 2012 związał się z HRT które wystawiło go do FP1 przed GP Włoch, nie był to jego jedyny występ w piątkowej sesji w sezonie 2012, bowiem HRT korzystało z jego usług jeszcze przez kilka weekendów do końca roku. Ma był dość blisko podpisania kontraktu na kierowce etatowego na sezon 2013, lecz zespół HRT zbankrutował niedługo po zakończeniu sezonu 2012. Qinghua nie znikł jednak całkiem z padoku F1, bowiem podpisał kontrakt na kierowcę rezerwowego Caterhama w sezonie 2013, lecz skończyło się jedynie na jednym piątku przed GP Chin, po czym Caterham zerwał z nim kontrakt z powodu nie wypłacalności jego sponsorów.

Cypr
Tio Ellinas pierwszy kierowca z Cypru który wziął udział w testach młodych kierowców z Marussią w 2013 roku. Testy te były nagrodą za dobre wyniki w serii GP3, Cypryjczyk wygrał 2 wyścigi i w momencie przeprowadzenia testów był liderem klasyfikacji generalnej GP3, był nawet przez chwilę brany pod uwagę jako kierowca etatowy Marussi w 2014 roku, lecz Tio nie miał wystarczających funduszy, oraz jego wyniki w drugiej połowie sezonu GP3 uległy pogorszeniu.

Czechy
Tomáš Enge pierwszy kierowca z Czech jak i za żelaznej kurtyny który wziął udział w wyścigu F1 miało to miejsce w sezonie 2001 w zespole Prost gdzie wziął udział w 3 ostatnich wyścigach sezonu, Tomas miał kontrakt na udział w sezonie 2002 lecz jego zespół z powodów finansowych wycofał się z F1 zaraz po sezonie 2001. Czech zasłynął jednak czym innym bowiem 2 razy w ciągu swojej motosportowiej kariery był zawieszany za narkotyki, ta historia była szerzej opisana tutaj

Jan Charouz drugi Czech który wystąpił podczas oficjalnego weekendu F1. Miało to miejsce podczas FP1 przed GP Brazylii w sezonie 2011, Jan jeździł wówczas z HRT. 2 tygodnie wcześniej brał udział w testach młodych kierowców w Abu Dhabi również z HRT.

Josef Kral wziął udział w testach młodych kierowców w Abu Dhabi w 2010 roku z ekipą HRT. Następne 2 sezony przejeździł w serii GP2 gdzie osiągał mocno przeciętne wyniki, lecz prawie udało mu się dostać, a raczej kupić fotel w F1 w 2013 z HRT, lecz zespół ten znikł po sezonie 2013.

Estonia
Marko Asmer pierwszy Estończyk testujący bolid F1, miało to miejsce w 2003 roku, gdzie miał okazję pojeździć z Willamsem. na sezon 2008 Marko został kierowcą testowym BMW, gdzie był kolegą zespołowym Pana Kierowcy. Niestety Asmer nie miał kasy na rozwijanie własnej kariery z tego powodu nie pojeździł za długo w single seaterach i szybko przepadł w mniej popularnych seriach aut GT

Kevin Korjus jego kariera zapowiadała się dobrze, odnosił sukcesy w seriach juniorskich, lecz podobnie jak w przypadku Asmera przepadł przez problemy finansowe, swój epizod z F1 zaliczył podczas testów młodych kierowców w Abu Dhabi w 2011 roku, mając okazję pojeździć Renault R31, w 2012 był w drobnym stopniu związany z Lotusem, bowiem był 2 rezerwowym kierowcą, lecz pierwszeństwo do zastąpienia podstawowych kierowców miał Jerome D'Ambrosio.

Hong Kong
Adderly Fong w 2014 roku wykupił sobie prywatną sesję testową z Sauberem gdzie jeździł 2 letnią konstrukcją, nabite kilometry wystarczyły jednak do zdobycia super licencji, którą Fong wykorzystał podczas FP1 przed GP Abu Dhabi, stając się jedynym kierowcą z Hong Kongu który wystąpił w weekendzie F1. W 2015 roku został kierowcą testowym Lotusa lecz jego praca ograniczyła się jedynie do zajęć w symulatorze.

Indie
Narain Kartikeyan pierwszy w historii kierowca z Indii który wystartował w wyścigu F1. Swoją przygodę z F1 zaczął w 2004 roku gdzie został kierowcą testowym Jordana, z tym samym zespołem podpisał kontrakt na stary w sezonie 2005, podczas GP USA zdobył swoje jedyne punkty za zdobycie 4 pozycji, lecz był to wyścig w którym wzięło udział tylko 6 kierowców, więc koniec końców wyprzedził jedynie 2 bolidy Minardi. W sezonie 2006 został kierowcą testowym Willamsa, do F1 wrócił w sezonie 2011 podpisaniem kontraktu na starty z zespołem HRT. O tym Panu może powstanie osobny odcinek gdzie opisze go dokładniej.

Karun Chandock do F1 dołączył kilka dni przed rozpoczęciem sezonu 2010 podpisując kontrakt z HRT, przejeździł tylko pół roku po czym został zastąpiony przez Sakona Yamamoto, w 2010 pojeździł sobie jeszcze w niektóre piątki. W 2011 był kierowca testowym Team Lotus, gdzie podczas GP Niemiec zastąpił na jeden wyścig Jarno Trullego, miał jeszcze wziąć udział w GP Indii, lecz zespół wycofał się ostatecznie z tego pomysłu.

Na dzisiaj może to tyle, bo już dzisiaj nie mam siły więcej pisać, jak się wam spodoba to jutro postaram się opisać kierowców z kilku innych egzotycznych państw

NIE KLIKAJ SPOILERA JEŚLI NIE CHCESZ SIĘ PRZEKONAĆ O JAKIE PAŃSTWA CHODZI



#f1
  • 4