M2 - Mechaniki obozów - czyli koszty i korzyści wynikające ze wspólnej pracy
Jeśli chcesz przeczytać zasady tworzenia, prowadzenia i rozwoju bohatera w tej grze znajdziesz je w tym wpisie - M1 - Mechaniki postaci
Istotną częścią gry są obozy do których należą gracze. Każdy na początku zostanie przydzielony do jednego z trzech istniejących obozów (Stary Obóz (SO), Nowy Obóz (NO), Obóz Bractwa (OB)) na podstawie kilku pytań w formularzu zgłoszeniowym oraz historii postaci (lub wynegocjowanego jeśli chce trafić do konkretnego). Nie jest to jednak przydział na stałe, to jest gracz może opuścić obóz bądź zostać z niego wydalonym. Do raz opuszczonego obozu nie można wrócić (w najlepszym wypadku nie będzie to proste).
1. Obozy Każdy z istniejących pod Barierą Obozów jest inny. Ich członkowie posiadają różne cele, mają dostęp do innych przedmiotów i zadań. Członkowie różnych Obozów mają do siebie różne nastawienie wynikające ze wspólnej historii, przez co czasem dochodzi do starć pomiędzy nimi. Każdy z Obozów jest również siedzibą dla magów innej Szkoły Magii. Magowie na ogół potrafią patrzeć ponad konflikty między ich rodzinnymi Obozami.
- STARY OBÓZ (SO) - największy i najstarszy Obóz w całej Kolonii na którego czele stoi Gomez. Znajduje się w centrum Kolonii i zbudowany został wokół zamku wybudowanego dla oddziałów królewskich. Jego silna pozycja w Kolonii wynika z prowadzenia handlu ze światem zewnętrznym. W zamian za Rudę wydobywaną w kopalniach należących do niego Magnaci nim rządzący otrzymują dobra niedostępne pod Barierą. W Starym Obozie znajduje się Zakon Magów Ognia, którzy swoją ofensywnie nastawioną Magią pomagają w utrzymaniu jego silnej pozycji. Dzięki posiadanym kopalniom oraz kowalom specjalizującym się w obróbce Rudy w tym obozie można zakupić najlepszą Broń dostępną na sprzedaż. Utrzymuje dobre stosunki z Obozem Bractwa i chętnie wpuszcza na swój teren jego członków.
- NOWY OBÓZ (NO) - znajdujący się w zachodniej części Górniczej Doliny Obóz założony przez buntowniczą grupę Kopaczy którym nie podobało się życie w Starym Obozie. Ich głównym celem jest znalezienie sposobu na ucieczkę spod Bariery. Nadzieje na to związane są z rezydującymi na terenie Obozu magami Kręgu Wody, którzy studiując tą gałąź Magii mają nadzieję opracować plan pozwalający na wyzwolenie wszystkich z tego więzienia. Głównym zajęciem członków tego Obozu jest pomoc Magom oraz uprzykrzanie życia ludziom ze Starego Obozu. Wśród członków tego Obozu znajduje się wielu znakomitych myśliwych i rzemieślników co przekłada się na dostęp do o wiele lepszych pancerzy niż w pozostałych miejscach Kolonii.
- OBÓZ BRACTWA (OB) - Obóz założony na wielkich bagnach znajdujących się we wschodniej części Kolonii. Do tego miejsca doprowadziła Y’beriona wizja zesłana na niego przez bóstwo zwące się Śniącym. Wraz z kilkoma uczniami którzy za nim podążali stworzyli Bractwo ku jego czci, do którego z otwartymi ramionami przyjmą każdego kto gotów jest słuchać nauk Śniącego. Grunty na bagnach otaczających obóz okazały się doskonałym gruntem do uprawy Bagiennego Ziela - rośliny o właściwościach rekreacyjnych której palenie jest popularnym zajęciem w całej Kolonii i której hodowla stanowi źródło dochodu Obozu. Jednymi z najważniejszych osób w Obozie są Baalowie, czyli Osoby które dostąpiły zaszczytu obcowania ze Śniącym i uzyskali możliwość korzystania z jego magii zawierającej Zaklęcia wspomagające jej użytkowników. Ze względu na silny wpływ tej magii na terenie Obozu można znaleźć wiele Artefaktów wspomagających ich posiadaczy.
2. Hierarchia i rangi W każdym z obozów istnieje hierarchia władzy która jest ściśle przestrzegana, i wspinanie się po jej szczeblach może dać wiele korzyści takich jak dostęp do lepszego ekwipunku i zadań, podniesione statystyki a nawet otrzymanie pewnej władzy w jego obrębie. Systemowi temu podlegają zarówno Postacie graczy jak i NPC. We wszystkich obozach istnieją 4 rangi które można osiągnąć i z podziałem na szczeble są to:
- Ranga I - [SO] Kopacz, [NO] Kret, [OS] Nowicjusz Ranga od której każdy zaczyna. Świeżak który jest zwykłym robolem pracującym nad utrzymaniem obozu lub w najlepszym wypadku popychadło dla ludzi z wyższą rangą. Postać z tą Rangą nie otrzymuje żadnych bonusów i ma dostęp jedynie do podstawowych przedmiotów.
- Ranga II - [SO] Cień, [NO] Szkodnik, [OB] Uczeń Tą Rangę otrzymują osoby które udowodnią że planują zostać w danym Obozie na dłużej i pracować na jego dobrobyt. Osoby z tą Rangą mogą liczyć zdecydowanie lepsze przedmioty u handlarzy, podstawowy trening zwiększający Atrybuty oraz zadanie mające większe znaczenie dla Obozu. Takie osoby mają również swobodny dostęp do warsztatów pozwalających na praktykowanie profesji.
- Ranga III - [SO] Strażnik, [NO] Łowca, [OB] Strażnik Świątynny W szeregach tej Rangi znajdą się osoby które wyrobiły sobie znaczną renomę wśród członków Obozu. Takie postacie otrzymują dostęp do części Obozu niedostępnej dla niższych Rang. Ze względu na rolę jaką odgrywają w funkcjonowaniu, rozwoju i bezpieczeństwie obozu otrzymują wyposażenie godne ich pozycji oraz dalsze szkolenie zwiększające Atrybuty. Postacie od tej Rangi mogą również wyznaczać zadania Graczom z niższą Rangą. Ilość Postaci które mogą posiadać tą Rangę jest ograniczona przez poziom rozwoju Obozu.
- Ranga IV - [SO] Magnat, [NO] Najemnik, [OS] Guru Jest to Ranga przyznawana najważniejszym ludziom w Obozie, których wierność i zasługi dla niego znane są nawet poza jego granicami. Z tą Rangą wiąże się posiadanie znacznej władzy w obozie gdyż posiadają bezpośredni kontakt z jego Przywódcą i działają jako jego doradcy lub zaufani ludzie do zadań specjalnych. Co za tym idzie liczba pozycji w tej Randze jest ograniczona do trzech, domyślnie zajętych przez NPC. Po osiągnięciu tej Rangi postać otrzymuje największy bonus do Statystyk i ma dostęp do wszystkich dóbr oferowanych przez Obóz
- Ranga Specjalna - Przywódca Obozu Jest to najważniejsza osoba w Obozie, która decyduje o jego rozwoju oraz posiada władzę absolutną w jego obrębie. Ma bezpośredni dostęp do skarbca obozu i może nim dowolnie dysponować. Pozycje te są objęte przez najsilniejszych NPC w całej Kolonii, którzy potrafili to udowodnić i nikt nawet nie śmie z nimi konkurować.
3. Prace i rozwój Przynależność do Obozu daje miejsce do zamieszkania, zapewnia wyżywienie oraz daje ochronę przed niebezpieczeństwami czyhającymi w Kolonii. W zamian każdy jego członek musi pracować bądź wypełniać zadania zgodnie ze swoją Rangą. Sumienne wykonywanie swoich obowiązków, wykonywanie powierzonych zadań oraz wykazywanie się własną inicjatywą na rzecz Obozu wpływają na reputację Gracza. Wraz z jej wzrostem możliwy będzie awans do wyższej Rangi. Postacie z Rangą I zajmują się głównie pracą mającą zapewnić podstawowy byt ludziom wewnątrz Obozu, czasem jednak zdarza się że dostają pewne zadania wybiegające poza standardowe obowiązki. Postacie z Rangą II to przede wszystkim osoby pracujące nad rozwojem Obozu i regularnie otrzymują zadania pomagające w jego rozbudowie. Tą Rangę posiadają również osoby posiadające przydatne dla Obozu umiejętności (na przykład Kowale, Płatnerze, Alchemicy). Ranga III to głównie Postacie których głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa Obozowi. Oprócz tego są wysyłane w dalsze zakątki Kolonii w celach eksploracji, oczyszczenia i zabezpieczenia nowego terenu lub w przypadku wojny walki z członkami przeciwnego Obozu. Ranga IV to Postacie rządzące Obozem, i to oni decydują o dostępnych zadaniach i wykorzystaniu środków Obozu. Członkowie tej Rangi są bezpośrednimi doradcami Przywódcy i mogą wpłynąć na kierunek rozwoju Obozu, budowane obecnie budynki czy nawet rozpoczęcie poważniejszej kampanii fabularnej. Do utrzymania stabilnej pozycji Obozu w Kolonii wymagana jest współpraca wszystkich jego członków. Wraz z wyższymi Rangami Gracze otrzymują większą swobodę działania i rozwoju, leczy niewywiązywanie się z obowiązków wiąże się wtedy z odpowiednio surowszą karą.
4. Budynki i rozbudowa Każdy z Obozów w na swoim terenie posiada szereg budynków koniecznych do jego funkcjonowania, zapewniających ochronę, dających możliwość rozwoju oraz stacji rzemieślniczych. Na początku gry w Obozach można znaleźć podstawowe wersje tych budynków, lecz w trakcie Gry mogą one zostać rozbudowane co da wymierne korzyści wszystkim członkom Obozu. Do podstawowych Budynków należą: - Mury i Bramy - podstawowy mechanizm obronny który chroni przed Potworami i utrudnia zdobycie Obozu - Wieże - wszelkiego rodzaju punkty obserwacyjne które pomagają w wykrywaniu zbliżających się postaci lub zagrożeń. - Kwatery - budynki mieszkalne w których członkowie Obozu należący do niższych Rang mogą się zregenerować z otrzymanych obrażeń - Koszary - podobnie jak Kwatery lecz przeznaczone dla Postaci z wyższymi Rangami - Targowisko - miejsce w którym zlokalizowani są handlarze. Rozbudowa tego miejsca sprawi że pojawi się ich więcej co wpłynie na ceny i asortyment. - Plac treningowy - miejsce w którym każdy członek obozu może spokojnie szlifować swoje umiejętności walki oraz znaleźć nauczycieli gotowych nauczyć ich nowych Cech. - Warsztaty - kuźnie, warsztaty płatnerskie, stacje alchemiczne i tym podobne miejsca w których można wytwarzać przedmioty. Ulepszenie ich poprawia warunki pracy rzemieślników pozwalając na wykonywanie lepszych przedmiotów w większych ilościach. - Skarbiec - miejsce w którym składowane są surowce i Ruda Obozu
Niektóre Obozy posiadają dodatkowe Budynki których istnienie nie jest wiedzą powszechną. Oczywiście wszystko jest w rękach Graczy którzy mogą wymusić na Przywódcy ich Obozu budowę dowolnej innej placówki która umożliwi im wykonywanie nowych czynności, da członkom danego Obozu pewne bonusy lub będzie tylko tłem dla wydarzeń fabularnych.
* * * * *
Przypominam iż zapisy do gry trwają do niedzieli (26 IV) do godziny 20:00. Jeśli chcesz dołączyć do zabawy możesz to zrobić poprzez ten formularz. Dla osób chętnych istnieje również możliwość wzięcia udziału w negocjacjach indywidualnych. Zapisać się na nie można do jutra (25 IV) do godziny 20:00. Negocjacje zakończą się godzinę przed zamknięciem zapisów do gry, czyli do niedzieli (26 IV) do godziny 19:00. Aby wziąć w nich udział należy zapisać się przez ten formularz, oraz dołączyć do Discorda na którym będzie się rozgrywała duża część rozgrywki.
* * * * *
M2 - Mechaniki obozów - czyli koszty i korzyści wynikające ze wspólnej pracy
Jeśli chcesz przeczytać zasady tworzenia, prowadzenia i rozwoju bohatera w tej grze znajdziesz je w tym wpisie - M1 - Mechaniki postaci
Istotną częścią gry są obozy do których należą gracze. Każdy na początku zostanie przydzielony do jednego z trzech istniejących obozów (Stary Obóz (SO), Nowy Obóz (NO), Obóz Bractwa (OB)) na podstawie kilku pytań w formularzu zgłoszeniowym oraz historii postaci (lub wynegocjowanego jeśli chce trafić do konkretnego). Nie jest to jednak przydział na stałe, to jest gracz może opuścić obóz bądź zostać z niego wydalonym. Do raz opuszczonego obozu nie można wrócić (w najlepszym wypadku nie będzie to proste).
1. Obozy
Każdy z istniejących pod Barierą Obozów jest inny. Ich członkowie posiadają różne cele, mają dostęp do innych przedmiotów i zadań. Członkowie różnych Obozów mają do siebie różne nastawienie wynikające ze wspólnej historii, przez co czasem dochodzi do starć pomiędzy nimi. Każdy z Obozów jest również siedzibą dla magów innej Szkoły Magii. Magowie na ogół potrafią patrzeć ponad konflikty między ich rodzinnymi Obozami.
- STARY OBÓZ (SO) - największy i najstarszy Obóz w całej Kolonii na którego czele stoi Gomez. Znajduje się w centrum Kolonii i zbudowany został wokół zamku wybudowanego dla oddziałów królewskich. Jego silna pozycja w Kolonii wynika z prowadzenia handlu ze światem zewnętrznym. W zamian za Rudę wydobywaną w kopalniach należących do niego Magnaci nim rządzący otrzymują dobra niedostępne pod Barierą. W Starym Obozie znajduje się Zakon Magów Ognia, którzy swoją ofensywnie nastawioną Magią pomagają w utrzymaniu jego silnej pozycji. Dzięki posiadanym kopalniom oraz kowalom specjalizującym się w obróbce Rudy w tym obozie można zakupić najlepszą Broń dostępną na sprzedaż. Utrzymuje dobre stosunki z Obozem Bractwa i chętnie wpuszcza na swój teren jego członków.
- NOWY OBÓZ (NO) - znajdujący się w zachodniej części Górniczej Doliny Obóz założony przez buntowniczą grupę Kopaczy którym nie podobało się życie w Starym Obozie. Ich głównym celem jest znalezienie sposobu na ucieczkę spod Bariery. Nadzieje na to związane są z rezydującymi na terenie Obozu magami Kręgu Wody, którzy studiując tą gałąź Magii mają nadzieję opracować plan pozwalający na wyzwolenie wszystkich z tego więzienia. Głównym zajęciem członków tego Obozu jest pomoc Magom oraz uprzykrzanie życia ludziom ze Starego Obozu. Wśród członków tego Obozu znajduje się wielu znakomitych myśliwych i rzemieślników co przekłada się na dostęp do o wiele lepszych pancerzy niż w pozostałych miejscach Kolonii.
- OBÓZ BRACTWA (OB) - Obóz założony na wielkich bagnach znajdujących się we wschodniej części Kolonii. Do tego miejsca doprowadziła Y’beriona wizja zesłana na niego przez bóstwo zwące się Śniącym. Wraz z kilkoma uczniami którzy za nim podążali stworzyli Bractwo ku jego czci, do którego z otwartymi ramionami przyjmą każdego kto gotów jest słuchać nauk Śniącego. Grunty na bagnach otaczających obóz okazały się doskonałym gruntem do uprawy Bagiennego Ziela - rośliny o właściwościach rekreacyjnych której palenie jest popularnym zajęciem w całej Kolonii i której hodowla stanowi źródło dochodu Obozu. Jednymi z najważniejszych osób w Obozie są Baalowie, czyli Osoby które dostąpiły zaszczytu obcowania ze Śniącym i uzyskali możliwość korzystania z jego magii zawierającej Zaklęcia wspomagające jej użytkowników. Ze względu na silny wpływ tej magii na terenie Obozu można znaleźć wiele Artefaktów wspomagających ich posiadaczy.
2. Hierarchia i rangi
W każdym z obozów istnieje hierarchia władzy która jest ściśle przestrzegana, i wspinanie się po jej szczeblach może dać wiele korzyści takich jak dostęp do lepszego ekwipunku i zadań, podniesione statystyki a nawet otrzymanie pewnej władzy w jego obrębie. Systemowi temu podlegają zarówno Postacie graczy jak i NPC. We wszystkich obozach istnieją 4 rangi które można osiągnąć i z podziałem na szczeble są to:
- Ranga I - [SO] Kopacz, [NO] Kret, [OS] Nowicjusz
Ranga od której każdy zaczyna. Świeżak który jest zwykłym robolem pracującym nad utrzymaniem obozu lub w najlepszym wypadku popychadło dla ludzi z wyższą rangą. Postać z tą Rangą nie otrzymuje żadnych bonusów i ma dostęp jedynie do podstawowych przedmiotów.
- Ranga II - [SO] Cień, [NO] Szkodnik, [OB] Uczeń
Tą Rangę otrzymują osoby które udowodnią że planują zostać w danym Obozie na dłużej i pracować na jego dobrobyt. Osoby z tą Rangą mogą liczyć zdecydowanie lepsze przedmioty u handlarzy, podstawowy trening zwiększający Atrybuty oraz zadanie mające większe znaczenie dla Obozu. Takie osoby mają również swobodny dostęp do warsztatów pozwalających na praktykowanie profesji.
- Ranga III - [SO] Strażnik, [NO] Łowca, [OB] Strażnik Świątynny
W szeregach tej Rangi znajdą się osoby które wyrobiły sobie znaczną renomę wśród członków Obozu. Takie postacie otrzymują dostęp do części Obozu niedostępnej dla niższych Rang. Ze względu na rolę jaką odgrywają w funkcjonowaniu, rozwoju i bezpieczeństwie obozu otrzymują wyposażenie godne ich pozycji oraz dalsze szkolenie zwiększające Atrybuty. Postacie od tej Rangi mogą również wyznaczać zadania Graczom z niższą Rangą. Ilość Postaci które mogą posiadać tą Rangę jest ograniczona przez poziom rozwoju Obozu.
- Ranga IV - [SO] Magnat, [NO] Najemnik, [OS] Guru
Jest to Ranga przyznawana najważniejszym ludziom w Obozie, których wierność i zasługi dla niego znane są nawet poza jego granicami. Z tą Rangą wiąże się posiadanie znacznej władzy w obozie gdyż posiadają bezpośredni kontakt z jego Przywódcą i działają jako jego doradcy lub zaufani ludzie do zadań specjalnych. Co za tym idzie liczba pozycji w tej Randze jest ograniczona do trzech, domyślnie zajętych przez NPC. Po osiągnięciu tej Rangi postać otrzymuje największy bonus do Statystyk i ma dostęp do wszystkich dóbr oferowanych przez Obóz
- Ranga Specjalna - Przywódca Obozu
Jest to najważniejsza osoba w Obozie, która decyduje o jego rozwoju oraz posiada władzę absolutną w jego obrębie. Ma bezpośredni dostęp do skarbca obozu i może nim dowolnie dysponować. Pozycje te są objęte przez najsilniejszych NPC w całej Kolonii, którzy potrafili to udowodnić i nikt nawet nie śmie z nimi konkurować.
3. Prace i rozwój
Przynależność do Obozu daje miejsce do zamieszkania, zapewnia wyżywienie oraz daje ochronę przed niebezpieczeństwami czyhającymi w Kolonii. W zamian każdy jego członek musi pracować bądź wypełniać zadania zgodnie ze swoją Rangą. Sumienne wykonywanie swoich obowiązków, wykonywanie powierzonych zadań oraz wykazywanie się własną inicjatywą na rzecz Obozu wpływają na reputację Gracza. Wraz z jej wzrostem możliwy będzie awans do wyższej Rangi.
Postacie z Rangą I zajmują się głównie pracą mającą zapewnić podstawowy byt ludziom wewnątrz Obozu, czasem jednak zdarza się że dostają pewne zadania wybiegające poza standardowe obowiązki.
Postacie z Rangą II to przede wszystkim osoby pracujące nad rozwojem Obozu i regularnie otrzymują zadania pomagające w jego rozbudowie. Tą Rangę posiadają również osoby posiadające przydatne dla Obozu umiejętności (na przykład Kowale, Płatnerze, Alchemicy).
Ranga III to głównie Postacie których głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa Obozowi. Oprócz tego są wysyłane w dalsze zakątki Kolonii w celach eksploracji, oczyszczenia i zabezpieczenia nowego terenu lub w przypadku wojny walki z członkami przeciwnego Obozu.
Ranga IV to Postacie rządzące Obozem, i to oni decydują o dostępnych zadaniach i wykorzystaniu środków Obozu. Członkowie tej Rangi są bezpośrednimi doradcami Przywódcy i mogą wpłynąć na kierunek rozwoju Obozu, budowane obecnie budynki czy nawet rozpoczęcie poważniejszej kampanii fabularnej.
Do utrzymania stabilnej pozycji Obozu w Kolonii wymagana jest współpraca wszystkich jego członków. Wraz z wyższymi Rangami Gracze otrzymują większą swobodę działania i rozwoju, leczy niewywiązywanie się z obowiązków wiąże się wtedy z odpowiednio surowszą karą.
4. Budynki i rozbudowa
Każdy z Obozów w na swoim terenie posiada szereg budynków koniecznych do jego funkcjonowania, zapewniających ochronę, dających możliwość rozwoju oraz stacji rzemieślniczych. Na początku gry w Obozach można znaleźć podstawowe wersje tych budynków, lecz w trakcie Gry mogą one zostać rozbudowane co da wymierne korzyści wszystkim członkom Obozu. Do podstawowych Budynków należą:
- Mury i Bramy - podstawowy mechanizm obronny który chroni przed Potworami i utrudnia zdobycie Obozu
- Wieże - wszelkiego rodzaju punkty obserwacyjne które pomagają w wykrywaniu zbliżających się postaci lub zagrożeń.
- Kwatery - budynki mieszkalne w których członkowie Obozu należący do niższych Rang mogą się zregenerować z otrzymanych obrażeń
- Koszary - podobnie jak Kwatery lecz przeznaczone dla Postaci z wyższymi Rangami
- Targowisko - miejsce w którym zlokalizowani są handlarze. Rozbudowa tego miejsca sprawi że pojawi się ich więcej co wpłynie na ceny i asortyment.
- Plac treningowy - miejsce w którym każdy członek obozu może spokojnie szlifować swoje umiejętności walki oraz znaleźć nauczycieli gotowych nauczyć ich nowych Cech.
- Warsztaty - kuźnie, warsztaty płatnerskie, stacje alchemiczne i tym podobne miejsca w których można wytwarzać przedmioty. Ulepszenie ich poprawia warunki pracy rzemieślników pozwalając na wykonywanie lepszych przedmiotów w większych ilościach.
- Skarbiec - miejsce w którym składowane są surowce i Ruda Obozu
Niektóre Obozy posiadają dodatkowe Budynki których istnienie nie jest wiedzą powszechną. Oczywiście wszystko jest w rękach Graczy którzy mogą wymusić na Przywódcy ich Obozu budowę dowolnej innej placówki która umożliwi im wykonywanie nowych czynności, da członkom danego Obozu pewne bonusy lub będzie tylko tłem dla wydarzeń fabularnych.
* * * * *
Przypominam iż zapisy do gry trwają do niedzieli (26 IV) do godziny 20:00. Jeśli chcesz dołączyć do zabawy możesz to zrobić poprzez ten formularz.
Dla osób chętnych istnieje również możliwość wzięcia udziału w negocjacjach indywidualnych. Zapisać się na nie można do jutra (25 IV) do godziny 20:00. Negocjacje zakończą się godzinę przed zamknięciem zapisów do gry, czyli do niedzieli (26 IV) do godziny 19:00. Aby wziąć w nich udział należy zapisać się przez ten formularz, oraz dołączyć do Discorda na którym będzie się rozgrywała duża część rozgrywki.