Wpis z mikrobloga

#dekadawrapie
#2 Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
utwór w miniaturze: Kanye West - POWER

Playlista tagu na spotify

Okres przed wydaniem MBDTF nie był dla Kanye łatwym okresem, sporo się wtedy w jego życiu wydarzyło - przede wszystkim w wyniku komplikacji po operacji plastycznej zmarła jego matka, rozstał się z wieloletnią partnerką i związał z największym thotem w rapgrze(tylko po to aby jeszcze przed wydaniem album też się z nią rozstać), stawiał pierwsze niezbyt udane kroki w świecie mody, wydał album, który mimo że dziś uznawany za przełomowy wtedy został po prostu słabo przyjęty a to całe pasmo niepowodzeń skończyło się feralnym incydentem na VMA's gdzie Kanye wbił z butelką Hennesy i uznał że dobrym pomysłem jest wtargnięcie na scenę podczas gdy Taylor odbiera nagrodę i stwierdzenie, że Beyonce nakręciła lepszy klip i sprawienie, że ta **** stała się sławna ( ͡º ͜ʖ͡º). Wielu ludzi zaczęło już wtedy tęsknić za starym Kanye(w sumie to była już druga albo trzecia fala tego zjawiska ale nieważne), zaczęto wątpić w jego muzyczny geniusz i kwestionowało to czy jest nadal w stanie nagrywać tak dobre albumy jak przed 808's & Heartbreak(tj. nie twierdzę że ten album jest gorszy od trylogii, co to to nie, ale wtedy to była raczej powszechna opinia).

Przytłoczony tym wszystkim Kanye niedługo po incydencie na VMA's odwołał trasę koncertową z Lady Gagą, która miała promować jego ostatni krążek postanowił na jakiś czas odciąć się od świata, odpocząć i oczyścić umysł w tym samym miejscu, w którym rok wcześniej przybywał po stracie swojej matki czyli na Hawajach i tak zaczęła się historia jednego z najlepszych albumów w historii hip-hopu i całej współczesnej muzyki rozrywkowej. Proces powtarzania tego krążka jest niemalże tak niesamowity i niepowtarzalny jak sam album. Kanye na jego stworzenie wydał ponad 3 miliony dolców, czyniąc MBDTF jednym z najdroższych do nagrania krążków w historii, na Hawajach wyjął 3 pomieszczenia studia Avex gdzie większość sesji miała miejsce, z relacji osób które wtedy z nim pracowały Kanye był tak skupiony i zdeterminowany do udowodnienia wszystkim, że jeśli tylko chce to może w każdej chwili nagrać perfekcyjny album rapowy, że pracował prawie nieustannie, często zarywając noce lub drzemiąc w środku a obsługa studia musiała siedzieć z nim tam 24 godziny na dobę.

Na ścianach studia pojawiły się znaki z zasadami, które miały panować podczas nagrywania:

NO TWEETING

NO HIPSTER HATS

ALL LAPTOPS ON MUTE

JUST SHUT THE FUCK UP SOMETIMES

NO TWEETING PLEASE THANK YOU

NO BLOGGING

NO NEGATIVE BLOG VIEWING

DON’T TELL ANYONE ANYTHING ABOUT ANYTHING WE’RE DOING!

NO RACKING FOCUS WHILE MUSIC IS BEING PLAYED OR MUSIC IS BEING MADE

TOTAL FOCUS ON THIS PROJECT IN ALL STUDIOS

NO ACOUSTIC GUITAR IN THE STUDIO

NO PICTURES


i tyczyło się to wszystkich, którzy w procesie powstawania MBDTF brali udział a było ich naprawdę dużo bo Kanye na Hawaje przetransportował całą masę raperów, producentów, wokalistów , inżynierów dźwięku i instrumentalistów takich jak: Raekwon, RZA, Pusha T, Rick Ross, Charlie Wilson, Big Sean, Cyhi the Prynce, Swizz Beatz, Dwele, Nicki Minaj, T.I., Drake, Common, Jay-Z, John Legend, Fergie, Rihanna, The-Dream, Ryan Leslie, Elton John, M.I.A., Justin Vernon, Seal, Beyoncé, Kid Cudi, Mos Def, Santigold, Alicia Keys, Elly Jackson Q-Tip, RZA, DJ Premier, Madlib, Statik Selektah oraz Pete Rock urządzając tam sobie tam sobie prawdziwy hip-hopowy obóz, którego zarządcą został. Liczba mega gwiazd i legend muzyki jest na tej liście całkiem pokaźna ale najlepsze jest to, że część z nich nie pojawia się na albumie bo Kanye uznał, że ich partie nie były wystarczająco dobre ( ͡° ͜ʖ ͡°) A no żeby nie było porozumień, wszyscy na raz tam nie byli, Kanye po prostu przywoził sobie coraz to nowsze osoby gdy jakiś pomysł z ich udziałem przyszedł mu do głowy ( ͡° ͜ʖ ͡°) Jak już wspomniałem o obozie to trzeba wspomnieć, że Ye utworzył tam wszystkim rutynę według której codziennie o 10 rano spotykali się u Kanye na wspólnym śniadaniu i dyskutowali o albumie. Z relacji Rozaya i kilku innych osób wynika, że pomimo tego jak wybitne jednostki się tam znalazły dyskusje te były bardzo produktywne i rzadko się ze sobą nie zgadzali a Yeezy zawsze o zdanie pytał jak największej ilości osób i tak każdy pomysł, bit czy kawałek tekstu który znalazł się na albumie przeszedł przez taką komisję jak to nazwał Q-Tip. Po śniadaniowej burzy mózgów do około 15 przychodził czas na granie w kosza z mieszkańcami YMCA(co Rick Ross omijał jeżdżąc do sklepów z zabawkami true story) i dopiero w godzina popołudniowych zaczynało się nagrywanie.

I to by było tyle jeżeli chodzi o powstawanie płyty, czas przejść do promocji, której trzon czyli GOOD Fidays jak na tamte czasy był również czymś bardzo niekonwencjonalnym. W piątek 20 sierpnia 2010 roku Kanye uruchomił GOOD Fridays gdzie przez internet darmowy download nieopublikowanych wcześniej utworów. Nowy kawałek pojawiał się co piątek, część z utworów znalazła się na albumie a ich listę macie tutaj
wszystkich nie będę linkował ale z tych, które na MBDTF się nie znalazły na pewno moim ulubionym jest Christian Dior Denim Flow.
Oprócz tego w ramach Kanye pojawił się z kapitalnym występem podczas VMA 2010 oraz jeszcze lepszym w SNL, któego niestety na yt znaleźć nie mogłem więc link jest z twittera ( ͡° ʖ̯ ͡°) Wszystko to związane było ze staranną zmianą wizerunku, w której Kanye swoje trochę skromne hipsterskie ciuszki i pokręcone włosy zamienił na powrót do kojarzących się z bogactwem bardziej klasycznych fitów, wsród których dominowały garnitury.
Ważnym elementem promocji była również trasa koncertowa, podczas której Kanye znany już wcześniej z łamania granic hip-hopowych występów na żywo przygotował nam prawdziwy spektakl, podróżując po świecie z zespołem baletnic, swoim empecem, niesamowitą oprawą graficzną oraz wysięgnikiem na którym nawijał niektóre kawałki. Był z tym cudnym występem również w Polsce podczas Kraków Coke Live Music Festiwal i zazdroszczę każdemu kto tam wtedy był ale chyba najlepsze nagranie z tamtego okresu pochodzi z Coachelli 2011 i występ ten jest chyba najlepszym w jego karierze jak i w historii Coachelli, naprawdę serdecznie polecam sobie obejrzeć całość.
Na marginesie wspomnę jeszcze, że początkowo płyty miała się nazywać Good Ass Job ale Kanye jak to Kanye w pewnym momencie zmienił zdanie.

Temat zawartości płyty znowu chcę poruszyć raczej ogólnikowo i krótko. Zacznę od okładki a raczej okładek. Wszystkie z nich zostały namalowane przez Georga Condo po spotkaniu z Ye, na którym puszczał mu swoją muzykę. Przez kilka dni George namalował 8 obrazów zainspirowanych tą muzyką z czego 5 stało się okładkami albumu, zdradził również że Kanye chciał aby pierwsza okładka była na tyle kontrowersyjna aby sklepy jej zakazały.

Brzmienie albumu zawiera w sobie wiele elementów, które mogliśmy usłyszeć na wszystkich poprzednich albumach Westa - od soulowych sampelków, poprzez elektronikę, różnego rodzaju efekty nałożone na wokal (na czele z robiącym super robotę użytym vocoderem w Georgous), inspiracje prog rockiem, którą słychać przede wszystkim w POWER samplującym King Crimson. To co jednak wyróżnia pod tym względem MBDTF od innych albumów Kanye jest jednak bogactwo i przepych, które w tych produkcjach czuć. Wiele osób określa je jako maksymalistyczne, megalomańskie a czasem nawet pretensjonalne(pozdro melon), doszło nawet do tego że czasem recenzenci odnosili się do tego albumu jako do luxury lub baroque rapu. Wszystko tutaj brzmi genialnie, chyba jeszcze bardziej niż przy poprzednim albumie, który opisywałem wczoraj, czuć tutaj niesamowity, wręcz maniakalny perfekcjonizm i aż mi żal tych inżynierów, którzy musieli z Kanye nad tym siedzieć.

Ten cały przepych muzyczny nie jest jednak przypadkowy i wiąże się z tematyką albumu, która krąży w okół materializmu, ambicji, sławy i egoizmu. Kanye potępia i odrzuca tutaj cały bagaż jaki niesie za sobą sława, porusza tematy ucieczki z tego przytłaczającego stanu w świat seksu, alkoholu, narkotyków i hedonizmu w ogóle.
Bardzo fajnie to podsumowali w recenzji NME opisując Kanye jako:

na przemian obrzydliwie egocentrycznego, pokornego, mądrego, głupiego i autoironicznego,


oraz

gwiazdę pop naszych moralnie zamieszanych czasów; instynktownego konsumenta z ustami pełnymi diamentów i ukrytym złym sumieniem, wykonawcę, który przeżywa swój amerykański sen do maksimum z przerażającym poczuciem duchowej pustki w sercu. Na ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy ' uchwycił tę istotę w całości


W tekstach tych oprócz takich uniwersalnych prawd możemy znaleźć też gigantyczną ilość symboliki, zarówno nawiązującej do popkultury jak ich mitologii i nie bez powodu bo wszystkie te utwory zgrabnie połączone są przy pomocy feniksa, który pojawia się zarówno Runaway czyli w filmie nagranym na podstawie albumu jak i na jednej z jego okładek. Feniks ten będąc jednym z wielu nawiązań do mitologii doprowadził słuchaczy do odkrycia, że prawdopodobnie cały album na dobrą sprawę jest tragedią grecką w których nieważne co Kanye robi i tak wszystko wali mu się na głowę. Tutaj możecie sobie poczytać trochę więcej o tej teorii, ziomek z reddita to ładnie rozszyfrował.

Podobne do: Jay Z, Rick Ross, Common
Najlepsze utwory:
Dark Fantasy
Gorgeous
All Of The Lights
Monster
So Appalled
Devil In A New Dress
Runaway
Hell Of A Life
Blame Game
Lost In The World

#rap #muzyka #kanyewest #yeezymafia
ShadyTalezz - #dekadawrapie 
#2 Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
utwó...
  • 56
@ShadyTalezz:

NO TWEETING

NO HIPSTER HATS

ALL LAPTOPS ON MUTE

JUST SHUT THE FUCK UP SOMETIMES

NO TWEETING PLEASE THANK YOU

NO BLOGGING

NO NEGATIVE BLOG VIEWING

DON’T TELL ANYONE ANYTHING ABOUT ANYTHING WE’RE DOING!

NO RACKING FOCUS WHILE MUSIC IS BEING PLAYED OR MUSIC IS BEING MADE

TOTAL FOCUS ON THIS PROJECT IN ALL STUDIOS

NO ACOUSTIC GUITAR IN THE STUDIO

NO PICTURES


Tutaj zdjęcie legendarnej ściany.
realbs - @ShadyTalezz: 

 NO TWEETING
NO HIPSTER HATS
ALL LAPTOPS ON MUTE
JUST SHUT ...

źródło: comment_1586886662cqBzJFmK2onNCo1FqB8Z7v.jpg

Pobierz