Wpis z mikrobloga

#fotowoltaika
Jeśli ktoś jest zainteresowany jak zacząć przygodę z montażem fotowoltaiki - od początku do końca (w ekstremalnym wypadku nawet bez wkładu własnego - kredytując 100% kosztów instalacji), to zapraszam do lektury. Opisuję poniżej jak wyglądało to u mnie.
Nie będę tu nikogo przekonywał do sensu instalacji, konkretnych komponentów, ani robił wyliczeń komu/czy/jak bardzo się to opłaca. Po prostu opiszę co po kolei należy zrobić od momentu kiedy nie ma macie jeszcze nic, do momentu funkcjonującej instalacji. Chętnie odpowiem też na pytania. Od razu mówię, że nie jestem ani ekspertem ani elektrykiem - jeśli coś pokręciłem - poprawcie mnie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Mnie do instalacji zainspirowały zestawienia od @kwahu666 - polecam jego wpisy, każdy jest z krótkim, ale wartościowym FAQ (np. ten).
Z kolei @kingkris przeprowadził mnie przez cały proces - od konsultacji i wyboru instalacji, do jej uruchomienia po montażu. Powiedzieć, że to profesjonalista to nie powiedzieć nic. Dzięki wielkie!

Montaż instalacji fotowoltaicznej - krok po kroku

1. Oceń swoje zapotrzebowanie na prąd i warunki do instalacji
Weź 12 ostatnich rachunków i zobacz ile płacisz rocznie za prąd. Kwotę podziel przez 0,55 zł (średnia cena 1 kWh) i dodaj 20%*.
W rezultacie otrzymasz sugerowaną dla Ciebie moc instalacji. Oczywiście w dużym uproszczeniu, przy idealnych warunkach nasłonecznienia. Wszystko skonsultujesz później i tak z firmą robiącą projekt. Wiadomo - można też żonglować taryfami itp. ale nie będę się na tym skupiał.
Sprawdź pod jakim kątem nachylony jest dach i jak mocno płaszczyzna dachu obrócona jest względem osi pólnoc-południe. Na dole załączam dość prostą tablicę, z której można wyczytać na ile optymalne są warunki do montażu instalacji. Zwróć uwagę czy paneli przez znaczną część czasu nie będą zasłaniać lukarny, komin albo położone inne wysokie budynki, niedaleko rosnące drzewa - jeśli tak to warto zastanowić się nad optymizerami (300 zł/szt).